*

jpio

• 4442
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Groene energie
« Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2018, 18:39:28 »
Wat ik niet zo goed begrijp is dat nu met enorme aanwas van zonne-energie op zonnige dagen het overschot niet gebruikt wordt om waterstofgas van te maken. Dat is dan weer te verbranden om energie mee op te wekken. Of je maakt er dan weer zuiver drinkwater van oid. Want dat, het gebrek aan, wordt de oorzaak van de volgende oorlog waar men nu al mee bezig is deze te realiseren..
Zal wel weer te simpel, niet kapitalistisch genoeg, gedacht zijn van me.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Opa S.

• 7448
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2018, 21:06:27 »
Dat soort simplistische gedachten heb ik nu ook vaak. Lijkt mij ook een no-brainer, maar ja, ik ga er dan maar vanuit dat ik er te weinig van afweet en dat het vast een dom idee is...

;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2018, 21:30:51 »
het staat je natuurlijk vrij om het op kleine schaal uit te proberen  ;)

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2018, 21:46:30 »
Ik zeg flink water waterstof gas maken en dan een vonkje er bij. Lumineus idee.

Al lang geleden zag ik een docu waar ze met zonnepanelen waterstof gas maakten voor de auto. Met een saab ergens in scandinavie zal wel zweden geweest zijn. Ik denk wel 20-25 jaar geleden.

Het kan wel het is gewoon super explosief.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 21:50:10 door Helmuth »
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

richard

• 3916
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2018, 22:42:37 »
Wat ik niet zo goed begrijp is dat nu met enorme aanwas van zonne-energie op zonnige dagen het overschot niet gebruikt wordt om waterstofgas van te maken....
Zal wel weer te simpel, niet kapitalistisch genoeg, gedacht zijn van me.
Nee hoor. Bij onze oosterburen wordt er bij overschotten bijvoorbeeld aluminium gemaakt. Elektriciteit heeft op die momenten een negatieve waarde waardoor grote stroomverbruikers op dat moment kunnen 'inkopen' en geld toe krijgen. In Duitsland mogelijk, maar Nederland doet moeilijk; een van de redenen waarom Aldel in Delfzijl failliet is gegaan.

Ook wordt er bij overschot aan wind en zon (en kolencentrales) stroom naar Noorwegen getransporteerd daarmee worden de stuwmeren volgepompt die weer kunnen bijspringen bij tekorten hier.

Probleem bij stroom uit kolen en olie is dat het trage energiebronnen zijn die moeilijk op de vraagbehoefte kan inspringen. Hier is gas en kernenergie weer in het voordeel omdat dit relatief snel kan worden bij geschakeld.

http://www.todayifoundout.com/index.php/2017/05/uk-really-experience-power-surges-soap-operas-finish/

Omzetten naar waterstof is nog lastig omdat waterstof moeilijk kan worden opgeslagen. Maar ze zijn er wel mee bezig om bij de windmolenparken op de Noordzee een waterstoffabriek te bouwen en dit gas in oude gasvelden op te slaan. De bestaande gasleidingen zouden dan voor transport naar de vaste wal kunnen dienen.
Ik zou de bestaande gasleidingen dus niet te snel opruimen. In de toekomst is het wellicht ook mogelijk om je huis met waterstof te verwarmen, te koken of van elektriciteit te voorzien.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 22:54:50 door richard »
Genoeg is beter.

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2018, 23:30:38 »
Jij wil groningen opblazen met waterstof gas Richard :police:
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

richard

• 3916
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2018, 23:34:16 »
Jij wil groningen opblazen met waterstof gas Richard :police:
Als dat zou kunnen.
Genoeg is beter.

*

hrcc

• 673
« Reactie #37 Gepost op: 21 mei 2018, 07:42:05 »
Als het zonnetje teveel schijnt draai je een blok beton omhoog die weer naar beneden komt als er stroom nodig is.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

geerd

• 5574
  • scheun ja
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2018, 11:34:12 »
bedenk wel dat maar 9% van de stroom die je gebruikt groen is dus van wint water of de zon af komt voor de rest verbrande ze gas treinladingen bruinkool huisvuil kernstaven ..
door de grotere vraag naar stroom is er in duitsland weer een natuur gebied wat vernietigt wordt voor de bruinkool .
de verklaring voor de toenamen van de vraag naar stroom is ja hou je vast de modernen auto die freet stroom om de battery weer op te laden .
dan is die auto dus niet meer groen maar loopt hij op bruinkool lekker zoon groene auto
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

jpio

• 4442
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2018, 12:02:55 »
het staat je natuurlijk vrij om het op kleine schaal uit te proberen  ;)

Heb ik al gedaan/uitgeprobeerd en het werkt.
Echter pleeg je dan een ekonomisch delict... althans zoals ik het gebruikte.
En idd kan je waterstofgas bijmengen met ons aardgas.. tot 10% meen ik zonder al te veel aanpassingen ivm lekkage.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 12:05:23 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Wim72

• 1772
« Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2018, 00:57:21 »
Ook al ploft die zooi ergens met waterstof in de provincie Groningen dat maakt toch niet veel meer uit met die schade die er al is... :(

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2018, 21:41:50 »
DIY windmolen
https://www.youtube.com/watch?v=z0ASsgXJ0yk

6 vertikale molens gekoppeld.
https://www.youtube.com/watch?v=_hnrOn-pTHQ

Vleugel techniek in de windmolen vacuum achter de windmolen.
https://www.youtube.com/watch?v=mpUPlHx_2gw

*

Helmuth

• 1480
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2018, 21:53:17 »
Wind molen als een ziel in de wind.
https://www.youtube.com/watch?v=rQfHTjnp-pM

« Reactie #43 Gepost op: 28 mei 2018, 10:31:46 »
Ik heb "van horen zeggen" begrepen dat de grote toename van zonnepaneelgebruik in Nederland de toename van het energieverbruik door computers (datacenters e.d.)  NIET bij kan houden....

*

jpio

• 4442
« Reactie #44 Gepost op: 28 mei 2018, 10:39:48 »
In amsterdam/schiphol weten daar inmiddels eea van ja.
Let de komende 5 jaar maar eens op.. het gaat nog 'feest' worden op dat vlak.