Wat ik niet zo goed begrijp is dat nu met enorme aanwas van zonne-energie op zonnige dagen het overschot niet gebruikt wordt om waterstofgas van te maken....
Zal wel weer te simpel, niet kapitalistisch genoeg, gedacht zijn van me.
Nee hoor. Bij onze oosterburen wordt er bij overschotten bijvoorbeeld aluminium gemaakt. Elektriciteit heeft op die momenten een negatieve waarde waardoor grote stroomverbruikers op dat moment kunnen 'inkopen' en geld toe krijgen. In Duitsland mogelijk, maar Nederland doet moeilijk; een van de redenen waarom Aldel in Delfzijl failliet is gegaan.
Ook wordt er bij overschot aan wind en zon (en kolencentrales) stroom naar Noorwegen getransporteerd daarmee worden de stuwmeren volgepompt die weer kunnen bijspringen bij tekorten hier.
Probleem bij stroom uit kolen en olie is dat het trage energiebronnen zijn die moeilijk op de vraagbehoefte kan inspringen. Hier is gas en kernenergie weer in het voordeel omdat dit relatief snel kan worden bij geschakeld.
http://www.todayifoundout.com/index.php/2017/05/uk-really-experience-power-surges-soap-operas-finish/Omzetten naar waterstof is nog lastig omdat waterstof moeilijk kan worden opgeslagen. Maar ze zijn er wel mee bezig om bij de windmolenparken op de Noordzee een waterstoffabriek te bouwen en dit gas in oude gasvelden op te slaan. De bestaande gasleidingen zouden dan voor transport naar de vaste wal kunnen dienen.
Ik zou de bestaande gasleidingen dus niet te snel opruimen. In de toekomst is het wellicht ook mogelijk om je huis met waterstof te verwarmen, te koken of van elektriciteit te voorzien.