meer rms vermogen geven dan sub heeft
« Gepost op: 22 mei 2018, 15:17:32 »
Mijn vraag:

Hallo ik heb een Digital Designs dd515 15 inch Subwoofer 400 watt rms / 1200 watt piek 4 ohm
nu draai ik daar mee in een gepoorte 90 liter kist (zelf gemaakt )
met een fusion PP-AM10001 410 watt rms op 4 ohm
nu zijn die watts mooi gelijk maar mijn dd subwoofer ligt gewoon nog te slapen.
nu heb ik via marktplaats iets geregeld en heb dus een andere versterker dit weekend
een MTX Thunder 92001 die geeft 1000 watt rms op 4 ohm.
ik hoor van redelijk wat mensen en heb gelezen dat een dd subwoofer makkelijk wel 1000 watt rms aan kan
klopt dat een beetje? en word de bass nou straks ook veel beter?

bedankt alvast! :)  :)

*

Heintje

• 1523
Re: meer rms vermogen geven dan sub heeft
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2018, 16:27:49 »
De meeste subwoofer luidsprekers overlijden aan mechanische overbelasting.
Als jij er een zwaardere versterker op aansluit met een goede voedingsbedrading (want dat bepaalt mede de dempingsfactor) en de versterker heeft een hoge dempingsfactor, zal de subwoofer niet snel overlijden.
Als het te hard gaat hoor je dat aan de vervorming en zie je dat aan de luidsprekerconus, die te grote en ongecontroleerde uitslagen gaat maken.
Maar dan moet je bedrading van de voeding van de versterker en de subwoofer al dat vermogen wel aan kunnen.

*

seoman

• 1092
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2018, 18:37:34 »

Dat hoeft niet aan het versterker vermogen te liggen. 400W RMS in een woofer moet al behoorlijke herrie genereren.
Ik denk eerder dat er gewoon te weinig laag naar de subwoofer gestuurd wordt.
-Sluit maar eens je walkman/telefoon/laptop aan op de sub en geef hem al het geluid.
-Gooi eens een geluids fragment richting die subwoofer met bass deze BV https://www.youtube.com/watch?v=RN_smIX7zww

Ik verwacht eigenlijk dat er het 1 en ander met de instellingen niet klopt
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

seoman

• 1092
  • No Comment
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2018, 18:47:23 »
Ik kan die DD515 uberhaupt niet vinden. ???
Groeten Simon

« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2018, 10:37:47 »

Dat hoeft niet aan het versterker vermogen te liggen. 400W RMS in een woofer moet al behoorlijke herrie genereren.
-Sluit maar eens je walkman/telefoon/laptop aan op de sub en geef hem al het geluid.
-Gooi eens een geluids fragment richting die subwoofer met bass deze BV https://www.youtube.com/watch?v=RN_smIX7zww

nou het gaat wel al heel erg hard hoor neus jeukt als hij hard staar stuur gaat op en neer achterklep gaat op en neer. maar hij heeft gewoon nog niet zo veel excursion en heb gewoon het gevoel dat het harder kan

« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2018, 10:39:55 »

https://www.youtube.com/watch?v=xOawAliFqqk dit is hem en deze versterker geeft 900 watt op 4 ohm. in dat filmpje gaat het nog wel ff wat harder dan bij mij  en ik speel met 410 watt

*

seoman

• 1092
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2018, 10:52:41 »

https://www.youtube.com/watch?v=xOawAliFqqk dit is hem en deze versterker geeft 900 watt op 4 ohm. in dat filmpje gaat het nog wel ff wat harder dan bij mij  en ik speel met 410 watt

Ik kan hem niet vinden op de site van de fabrikant. Youtube zegt me niks, kan ook een aliedexpress imitatie ding zijn. Op de site van Digital Designs heb ik geen enkele 15" sub kunnen vinden.
Groeten Simon

*

seoman

• 1092
  • No Comment
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2018, 10:56:03 »

nou het gaat wel al heel erg hard hoor neus jeukt als hij hard staar stuur gaat op en neer achterklep gaat op en neer. maar hij heeft gewoon nog niet zo veel excursion en heb gewoon het gevoel dat het harder kan

Ik heb mijn twijfels bij je doelstelling. Excursion is voor mij niet echt een doel maar een middel. Aan het einde van de excursion begint de vervorming en schade aan de spreekspoel

PS een verdubbeling van het vermogen geeft maar 3db meer herrie en als je idd op het einde van het vermogen van de woofer gaat zitten zal dat ook herrie zijn, ipv geluid
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 11:02:59 door seoman »
Groeten Simon

« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2018, 11:06:05 »

Ik kan hem niet vinden op de site van de fabrikant. Youtube zegt me niks, kan ook een aliedexpress imitatie ding zijn. Op de site van Digital Designs heb ik geen enkele 15" sub kunnen vinden.

hahahaahah nou sorry hoor maar mijn dd sub is een aliexpress woofer het is een hoogwaardige woofer met meer kwaliteit dan jbl of pioneer dd audio is gemaakt in de usa en zijn handgemaakt

« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2018, 11:33:08 »
trouwens voor iedereen met hij ligt naar mijn idee te slapen.. hij geeft wel veel excursion hoor
maar als je die conus ziet heb ik heb gevoel dat hij veel meer kan zeg maar
hij slaapt in die zin echt niet

*

seoman

• 1092
  • No Comment
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2018, 13:19:08 »
hahahaahah nou sorry hoor maar mijn dd sub is een aliexpress woofer het is een hoogwaardige woofer met meer kwaliteit dan jbl of pioneer dd audio is gemaakt in de usa en zijn handgemaakt

Het  maakt mij niet uit wat het is of wie het verstuurt of maakt. Het punt is dat dat ik wil weten wat hij kan. Als de fabrikant zegt dat ie 2cm mag bewegen dan heb je een toets middel om te kijken of je hem optimaal benut.

Citaat
het is een hoogwaardige woofer met meer kwaliteit dan jbl of pioneer dd audio is gemaakt in de usa en zijn handgemaakt
maar uh waar baseer je dat dan op?
Never mind
Groeten Simon

*

Opa S.

• 7338
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2018, 15:33:06 »

Aliexpress handgemaakt in de US? Dream on  ;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Wim72

• 1741
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2018, 16:10:53 »
Mag 2 cm uitslag van fabrikant, kan veel harder haal er nog lang niet alles uit etc... Voor mij al een verkeerd uitgangspunt, het doel moet zijn mooie vervormingvrije muziekweergave dus een goed geheel in gehele weergave van hoog tot laag met een strakke diepe bas en niet het aantal dbs of uitslag van een conus...
Als een sub of basluidspreker met b.v. 1 cm uitslag zijn werk goed doet het sublaag weergeven dan is dat beter dan b.v. bij zijn maximale 2cm uitslag.
Maximale excursie is een combinatie van een zeer lage weergave wat veel vermogen vraagt, laat die woofer gewoon lekker zijn werk doen bij 1 cm.

*

Opa S.

• 7338
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2018, 16:14:12 »
't Gaat hier om autohifi, not all is what is seems...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Wim72

• 1741
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2018, 16:19:49 »
Mijn kofferklep trilt veel harder dan de jouwe en mijn raam gaat veel meer op en neer jij haalt maar 130 db ik minstens 140 :P  Met muziekweergave heeft het inderdaad weinig meer te maken dat carhifi gebeuren ...