Goede afsluitbare boxen voor lp's
« Gepost op: 30 mei 2018, 11:29:36 »
Heren en dames,

Wegens ruimtegebrek moet ik een deel van mijn lp collectie op de vliering gaan plaatsen. Dan kies ik er voor om de lp boxen (zoals opera's) op de vliering te zetten. Vanwege allerlei gespuis zoals zilvervisjes ben ik op zoek naar boxen die heel goed afsluitbaar zijn (luchtdicht dan denk ik) en waar lp's goed in passen zonder dat ze beschadigen. Bij voorkeur doorzichtig en van die afmetingen dat er dus boxen inpassen die immers breder zijn dan gewone lp hoezen.

Tot op heden kan ik ze niet goed vinden. Boxen van Ikea, Blokker etc hebben vaak geen lp formaat (nauwer naar de onderkant toe en ribbels op de bodem etc) en zijn maar lafjes afsluitbaar en ik heb geen zin om ze dicht te moeten tapen.

Ook verreweg al mn cd's zullen naar de vliering verhuizen. Ook die zullen in afsluitbare boxen moeten maar daar speelt het formaat een wat minder grote rol.

Jullie weten vast raad/ervaringen. 
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 11:45:37 door Bellini »

*

dimitri

• 1271
  • död åt vek punk!
Re: Goede afsluitbare boxen voor lp's
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2018, 11:39:34 »
Is het misschien een idee om ze in van die vacuum plastic zakken te doen en dan in 'gewone' dozen op de vliering te zetten? Dat is misschien makkelijker te doen dan luchtdichte bakken te vinden.
Lenco L75                  | SME3009 imp.      | Denon DL-304
Cinemag 3440-A SUT
Pioneer SX-5560
Tannoy Arden mk.1

« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2018, 11:50:27 »
Kan, maar dat is ook zo'n gedoe als ik eens een lp wil beluisteren. Ze moeten wel een beetje toegankelijk blijven namelijk.

*

morph

• 14010
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2018, 12:04:22 »
Voor lp's en 78-toerenplaten heb ik nog niets naar wens gevonden.

Voor cd's vind ik deze heel erg praktisch: klik.
Die redelijk transparante dozen kunnen dicht d.m.v. "klemmen" over de dekselrand terwijl ze stapelbaar zijn. Er kunnen drie rijen cd's naast elkaar in, waarbij de cd-zijkant met de tekst naar boven staat.

« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2018, 13:37:28 »
Ik zou zoiets nooit op een vliering plaatsen ivm temperatuur. De kans op kromtrekken is erg groot. Nestbare kunststof bakken zou ik ook nooit nemen omdat deze onder het gewicht stuk gaan, buiten het feit om dat wellicht je vloerconstruktie niet berekend is op veel gewicht op een compact oppervlak.

*

morph

• 14010
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2018, 14:05:30 »
Temperatuur is geen probleem. Zolang platen verticaal staan. Stukvriezen doen ze niet snel, zodanig warm worden dat ze smelten ook niet.
Een probleem zou kunnen ontstaan als er op die plek flinke temperatuurswisselingen zijn en er ruimte tussen de schijven is.

Stapelen heeft sowieso altijd een grens.
Als er al een opbergdoosmodel zou bestaan voor bijvoorbeeld honderd lp's dan is die niet erg praktisch zonder stevige wielen eronder. De trap op en af is al een puntje, zoals iedereen weet die ooit lp's heeft helpen verhuizen...
Twee of drie met cd's gevulde dozen zoals ik boven aangaf, is qua stapelen goed te doen. Ze zijn ook goed vast te pakken om per stuk een trap mee op of af te lopen. Voor lp's lijkt me dat al gauw een erg grote opgave.

Maar ik dacht te begrijpen dat Bellini de lp's (en cd's) er wil stallen, zodat er soms een paar van tevoorschijn kunnen worden gehaald om te draaien en dan weer terug. Dus wel (on)regelmatig toegankelijk.

*

horn

• 2073
  • hoorns en buizen
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2018, 07:28:29 »
Deze:
ze zijn ook groter maar dat is niet handig dat word te zwaar.

https://www.iwonatec.com/nl/product!really-useful-box-19--liter-xl---395-x-255-x-330-mm---transparant?language=nl&country=nl&gclid=EAIaIQobChMI99y-hZuv2wIVLLftCh1jRgfnEAQYAyABEgIGlfD_BwE

En ze zijn ook goekoper te vinden
Zoek gewoon op really usefull box vinyl of lp
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2018, 07:31:12 door horn »

*

geerd

• 5574
  • scheun ja
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2018, 15:21:26 »
mijnen staan in kratten van de jumbo opvouwbare kratten en daar licht een stukje transperanten dike folie over alleen niet te stapelen staan dus in een rek
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2018, 12:18:25 »
Dank voor de Hema tip van boxen voor cd's. Ik keek bij de Hema en zag ook de Lonon opbergdoos met deksel. Nog maar eens kijken of daar LP's in passen, iig een mooi platte bodem.

Ik wil ze uiteraard rechtop zetten en niet liggend. Op de vliering liggen nu ook spullen en hebben in het verleden ook lp's gestaan en die bleven daar prima. Wil ze vooral in boxen hebben vanwege het feit dat het anders zilvervisjes aantrekt dus afdekken van lp's is geen optie. En het gaat niet om een hele collectie die op zolder gaat. Ongeveer twee vakken uit een Kallax kast.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2018, 12:24:14 door Bellini »

*

morph

• 14010
« Reactie #9 Gepost op: 6 juni 2018, 12:49:43 »
Van de keuzes aldaar is deze net te klein: opbergbox met deksel - 59 x 39 x 31

In deze twee zou het wel kunnen met ruimte over aan een zijkant, maar de wanden lopen wat schuin, dat is iets waar je wel even naar moet kijken of je dat wat vindt:
opbergbox met deksel - 59 x 39 x 43
opbergbox met deksel - 50 x 39 x 41

Ook even opletten dat de bodem op zich wel vlak is, maar een verdiepinkje ("slootje rondom") heeft langs de randen. Dat is de "voet" van elke opbergbox.
Ik vond ze niet geschikt, maar het ging er voor mij niet om er lp-boxen in te plaatsen, maar wat losse albums en vooral 78-toerenplaten.
Uiteindelijk heb ik alleen de lagere versie voor cd's in gebruik genomen en kijk ik nog voor de platen.

« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2018, 10:55:42 »
Een grote van 52 liter meegenomen en eentje van 32 liter. De eerste bevalt prima voor opbergen van operaboxen (17 stuks) en de lage is ideaal voor cd's. De boxen zijn stevig en sluiten goed af. Die van 21 liter nog maar eens proberen voor cd's.

Het zou nog beter zijn als die grote boxen iets breder zijn, dan kun je de lp's er andersom in en kun je er veel meer in kwijt. Dat geultje maar voor boxen niet uit en dat het naar boven toe schuint loopt is ook niet echt een nadeel. Het maakt het mogelijk om door de albums te bladeren.

« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 11:05:44 door Bellini »

*

minplus

• 8102
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2018, 19:35:28 »
Alle geultjes van dergelijke boxen zijn ervoor om het wrakke dunne plastic wat stevigheid te geven. Heb er zelf een aantal in diverse uitvoeringen en bij rustig gebruik blijven ze lang goed.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right