*

kuifje

• 182
  • Hartpatient
plop bij uitzetten phase linair
« Gepost op: 3 juni 2018, 15:30:17 »
hallo
hij doet het elke keer
kunnen we iets doen dat dit stopt
sorry dat ik nu pas weer op de site zit
maar het gaat niet al te goed met me
Eddy

*

minplus

• 7752
  • relax, don't do it
Re: plop bij uitzetten phase linair
« Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2018, 17:27:27 »
K*t dat het niet lekker gaat. :(
Sterkte.

Als er een speakerschakelaar op je PL zit de speakers eerst uitzetten. Of de (ik meen) condensator over de ingang vervangen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

i2Paq

• 3072
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2018, 20:16:18 »
Als er een speakerschakelaar op je PL zit de speakers eerst uitzetten.

Deed ik ook bij een versterker die plopte en wat niet echt te verhelpen was.

Sterkte met je ziekzijn.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

standbly

• *
  • 7
  • Een vleermuis hoort tot 150khz, Batman niet
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2018, 21:29:57 »
Als wat meer geld uit wilt geven... DC luidspreker beveiliging in laten bouwen. Zijn standaard kitjes voor verkrijgbaar van Velleman, met DC detectie en inschakelvertraging. Luxe...
Een vleermuis hoort tot 150khz, Batman niet

*

J.B.L

• 3611
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2018, 21:36:18 »
Klopt, die heb ik ooit in een Adcom ingebouwd, die was ook recht toe recht aan DC coupled maar gelukkig robuuster dan een Flame Linear. Naam van het kitje was Velleman K4700 (let wel op de afmetingen, het is vrij groot!!!).
Die PL is sowieso aan een complete revisie toe, het was toendertijd vrij budget spul (maar dan met een hoop vermogen) dus de elco's zijn vast en zeker aan te beurt.
Ik heb helaas het flame linear verhaal zelf mogen meemaken met een 700 - aangezet, sissss en een klein rookwolkje uit de versterker, direct daarna "BOEM" uit de speaker en de VU meter in het rood. Gelukkig had ik toen goedkope Yamaha speakertjes er aan.

*

standbly

• *
  • 7
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2018, 22:17:23 »
Klopt, die heb ik ooit in een Adcom ingebouwd, die was ook recht toe recht aan DC coupled maar gelukkig robuuster dan een Flame Linear. Naam van het kitje was Velleman K4700 (let wel op de afmetingen, het is vrij groot!!!).
Die PL is sowieso aan een complete revisie toe, het was toendertijd vrij budget spul (maar dan met een hoop vermogen) dus de elco's zijn vast en zeker aan te beurt.
Ik heb helaas het flame linear verhaal zelf mogen meemaken met een 700 - aangezet, sissss en een klein rookwolkje uit de versterker, direct daarna "BOEM" uit de speaker en de VU meter in het rood. Gelukkig had ik toen goedkope Yamaha speakertjes er aan.

Je weet ook hoe JBL genoemd wordt he?  JUNK, but loud.  ;D   ;D

*

J.B.L

• 3611
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2018, 22:27:18 »
Maar dat is ook zo, ik heb talloze vintage modellen gehad en er zitten niet zo enorm veel goede tussen...of ze zijn stervensduur (K2/Everest) of nooit buiten Japan geleverd.
Wil je plezierig kunnen luisteren, moet je juist de huiskamermodellen hebben - XPL, 250Ti, TiK, K2, Everest etc. De oude Studio Monitor serie wordt pas goed als je daar $$$$ in steekt aan nieuwe filters.
Die L100/4311/12 en andere Control Monitors valt gewoon niet langer dan 5 minuten naar te luisteren, toeterspeakers maar die zijn met opzet zo ontworpen.

/EOT
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 22:29:37 door J.B.L »

*

standbly

• *
  • 7
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2018, 22:57:58 »
Ik heb een zwak voor amerikaanse speakers... Maar we zitten in de versterkers groep dus:

Er zijn wel voordelen aan een PL versterker. Schema's zijn er genoeg te vinden. Je kunt alle halfgeleiders vervangen met moderne "standaard" onderdelen zonder al te veel onderzoek en zonder afgestraft te worden. In principe is de uitvoering best wel okee, robuste pcb's en servicevriendelijk. DIY verbeteringen zoals een (belgisch) "anti plop" printje zijn eenvoudig in te bouwen. Er is zelfs wel wat aan het ontwerp te tweaken voor de echte hobbyist.

En laten we eerlijk zijn, is Adcom, Sumo, Hafler, en noem ze maar op, niet een beetje hetzelfde verhaal? Zelfs McIntosh wil ik wel over een kam scheren maar die mensen spelen vals met hun uitgangstrafo's. (vroeger althans)
Amerikaanse auto's, hifi electronica... Tja. hate 'm or love 'm. 

Wel makkelijk repareren.

*

J.B.L

• 3611
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2018, 23:00:19 »
Ha nee, de versterkers die jij noemt komen allemaal van andere ontwerpers. Phase Linear komt van de hand van Bob Carver, Adcom is een budget-georiŽnteerd Nelson Pass ontwerp, Sumo/SAE/GAS komen van James Bongiorno en Hafler - van David Hafler :D

Ze klinken toch beduidend anders, PL vind ik zelf het minste (grotdroog, beetje net zoals de vroege Crown D150A/DC300). De oude Mac's lijken qua klank enigszins op een buizenbak, wat soft in het laag.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 23:03:25 door J.B.L »

*

standbly

• *
  • 7
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2018, 15:35:18 »
Je hebt helemaal gelijk maar ik doelde meer op de eenvoud van de schakelingen. Het ontbreken van beveiligings circuits. En het vrij hoge uitval percentage van veel (niet alle) van deze toestellen. Dat enkele het 25+ jaar vol hebben gehouden is best knap.

*

kuifje

• 182
  • Hartpatient
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2018, 15:46:05 »
hallo
wat raden jullie aan voor mij
niemand een schema

*

J.B.L

• 3611
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2018, 16:48:36 »
Professioneel laten reviseren en DC beveiling laten inbouwen. Als je niet per se een PL moet hebben dan verkopen en een jongere versterker nemen, een Rotel oid.

+
Je moet overigens PL niet als maatstaf gebruiken want dat was toen al goedkope zooi en de meeste doemscenario's komen van figuren die deze versterkers voor PA hadden ingezet met alle gevolgen van dien. Adcom etc. zijn niet kapot te krijgen, Crown ook niet.