*

Mrzed

• 180
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
slechte cd's, of slechte speler?
« Gepost op: 4 juni 2018, 12:24:53 »
CD's verouderen met de tijd. In mijn ervaring gaat dit zeker op voor zelfgebrande CD's. Op gegeven moment gaat zo'n CD tikken of overslaan en dan is het jammer, maar helaas: de CD gaat op de plank "niet afspeelbaar". (Ik heb altijd al moeite gehad met dingen weggooien...)

Sinds ik mijn nieuwe tweedehands speler heb staan (Marantz cd6000ose), vallen er echter wel heel veel cd's af...
Ik vraag me dus eigenlijk af: is deze betere speler meer kieskeurig, waardoor hij bepaalde cd's niet kan weergeven?
Of is deze oude speler toe aan onderhoud, waardoor hij bepaalde cd's niet kan weergeven?

Ik twijfel momenteel over de aanschaf van een Denon DCD1550AR, die optisch mooier past bij mijn versterker. Maar ben ik daarmee qua geluid en weergave van lastige CD's ook beter af?
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

Wim72

• 1741
Re: slechte cd's, of slechte speler?
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2018, 13:48:44 »
Ik heb ruim 3 jaar geleden al mijn gebrande cd's weggegooid, vele ruim 60 %werkten niet meer na 20 jaar maar al mijn gewone cd's werken nog allemaal prima...
Je kunt je cd's ook rippen naar flac en gaan streamen via je thuisnetwerk.

*

analogman

• 389
  • Muziekliefhebber/ingenieur/audiofiel
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2018, 14:46:44 »
Waarschijnlijk is je CD speler vuil van binnen. Vorige week heb ik mijn iMac opengeschroefd om de harde schijf te vervangen; bizar hoeveel stof daar uit kwam!! Heel goed mogelijk dus dat jouw speler hetzelfde probleem heeft.
Dit kun je er aan doen: https://www.wikihow.com/Clean-a-CD-Player

*

minplus

• 7958
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2018, 16:00:01 »
Meestal een schoonmaak kwestie. Ik heb nog geen cd-r's weg hoeven gooien, ook de 25 jaar oude niet.

Ik heb wel de indruk dat er een storingsbron in de omgeving kan zijn die de werking van een CD-speler beďnvloedt. Op een gegeven ogenblik deed m'n CD-104 moeilijk bij een serie CD's. Toen ik hem een maand of zo later voor een service-beurt weg wilde brengen deed ik een CD erin die eerder hopeloos oversloeg en stopte, maar die werd nu vlekkeloos afgespeeld net als alle anderen die ik probeerde. Hetzelfde gold voor de Naim CD-5. Sindsdien spelen beide probleemloos. Mogelijk was een spaarlamp in dezelfde groep de oorzaak, want de vervanging daarvan door een ledlamp was de enige verandering tussen beide momenten voor zover ik weet.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

seoman

• 1088
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2018, 18:27:44 »
Het kan ook zijn dat de laser gewoon uit focus is.
Dat ie langzaam bijziend is geworden.
Op een bepaald moment kan de focus regeling het niet meer corrigeren

Rippen met EAC en omzetten in flac.
Met de prijs van een Gigabyte (vanaf 3cent) is het geklungel met cd-branders ook gewoon idioterie.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

SunRayes

• *
  • 29
  • Versterker met oude speakers
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2018, 22:04:01 »
Ik heb vorig jaar een nieuwe Onkyo CD speler gekocht, en die draait al mijn oude CD’s.
Ik heb zelfs weer oude CD’s gekocht, ouder dan ik zelf had. En die draaien allemaal zonder enig probleem.
Een goede servicebeurt zal voor jou waarschijnlijk wel de oplossing zijn.
Onkyo 9030. Magnet Monitor A. Sound Blaster X-fi HD

*

Heintje

• 1523
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2018, 22:16:19 »
Wellicht is dit een goed moment om over te stappen op streamen?
Je kunt nu nog een klankmatig goede streamer rechtstreeks vergelijken met je Marantz CD6000 en zo een streamer zoeken die even goed of beter klinkt. En daarna al je (zelfgebrande) CD's rippen in WAV. (Externe) Harddisks zijn zo goedkoop geworden dat ze al je CD's kunnen herbergen voor niet teveel geld.

*

Mrzed

• 180
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2018, 12:58:24 »
Bedankt voor de reacties en tips. Streamen doe ik al, maar het draaien van fysieke CD's geven toch een andere beleving.
Evenals het draaien van vynil is het een fysieke handeling, waardoor ik toch meer bewust met de muziek bezig ben. Wil daarom ook niet van de CD af.
Ik heb de speler inmiddels opengeschroefd, maar zie niet goed hoe ik nu bij de lens moet komen. Heeft er iemand ervaring met deze speler?

Andere vraag: ik lees op wikihow dat ik een microvezeldoek moet gebruiken en geen wattenstaafjes, ivm risico op krassen. Volgens mijn vrouw is dat echter juist andersom. En zou een microvezeldoek juist een licht schurend effect hebben. Iemand die hier een uitspraak over durft te doen?
PS3 Marantz CD6000ose

*

morph

• 13920
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2018, 13:36:04 »
ik lees op wikihow dat ik een microvezeldoek moet gebruiken en geen wattenstaafjes, ivm risico op krassen. Volgens mijn vrouw is dat echter juist andersom. En zou een microvezeldoek juist een licht schurend effect hebben. Iemand die hier een uitspraak over durft te doen?

Je vrouw heeft gelijk. Microvezeldoekjes krassen meer dan wattenstaafjes.
Wrijf maar eens over een (compleet defecte) cd aan de afspeelzijde met beide artikelen. Zachtjes en dan steeds iets harder.
Dan merk je het verschil wel.

Maar met betrekking tot de speler: als je niet makkelijk bij de lens kan, is het misschien niet verstandig om het zelf te doen.

*

Mrzed

• 180
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2018, 13:53:35 »
Dank je wel, Morph. Inmiddels ontdekt dat ik met de lade half open/dicht wel bij de lens kan komen.

Volgende vraag: ik kon geen ipa vinden. Heb nu alcohol ketonatus gekocht. 96%. Ingredienten: Ethanol, aqua. Bedoeld voor het verwijderen van vlekken en reinigen van instrumenten, staat er op. Ik stond op het punt het flesje open te draaien en aan de slag te gaan, maar begin nu toch te twijfelen. Er knaagt iets...
Is dit goed spul?
PS3 Marantz CD6000ose

« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2018, 19:04:02 »
Pas op daarmee.
Veel moderne lensjes verdragen geen alcohol.
De oudere lensen die nog van glas waren gemaakt kon je overal mee schoonmaken, een plastic lens kan maar zo gaan
oplossen in alcohol en dan zit er een pluk van de watten in vast gesmolten en is de laser waardeloos geworden.
Wattenstaafje is prima, maar gewoon een beetje glassex nemen.
Wattenstaafje aan het eind een beetje uitpluizen en niet drijfnat maken.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Wim72

• 1741
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2018, 19:24:50 »
Pas op daarmee.
Veel moderne lensjes verdragen geen alcohol.
De oudere lensen die nog van glas waren gemaakt kon je overal mee schoonmaken, een plastic lens kan maar zo gaan
oplossen in alcohol en dan zit er een pluk van de watten in vast gesmolten en is de laser waardeloos geworden.
Wattenstaafje is prima, maar gewoon een beetje glassex nemen.
Wattenstaafje aan het eind een beetje uitpluizen en niet drijfnat maken.

Even flink de lens schoonschrobben met thinner is dus ook geen optie... :(

*

minplus

• 7958
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2018, 20:34:38 »
Noop, dat is de chemische variant van de staalborstel. :(
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2018, 06:04:05 »
Het microvezeldoekje krast niet zozeer maar het opgenomen stof of de kleine nauwelijks zichtbare stofdeeltjes op de CD veroorzaken de krasjes.
Laatst wilde ik een CD pakken welke ik al jaren die meer gebruikt had en eigenlijk met alle CD's is dat zo hier in huis sinds ik alleen maar vinyl draai, de meeste CD-r schijfjes hebben CD rot, bladderen aan de randen gewoon af.
Mijn bootleg LP van de Eagles uit de jaren 70 is nog in prima staat daarentegen, vinyl zal de CD overleven ;)

Een goede bekende van mij had jaren geleden al zijn CD's al op zijn netwerk gezet om te streamen met zijn Sonos streamer, gemak dient de mens was het motto.