*

• 399
Prijzen tweedehands
« Gepost op: 4 juni 2018, 20:35:56 »
beste allemaal,

Ik kijk geregeld op marktplaats. Eerder nog voor drumspullen en sindsdien ook voor apparatuur. Nu vielen me eerder al prijzen op van cassettedecks die mijn wenkbrauwen deden fronsen. Men vraagt dik duizend euro voor een Nakamichi Dragon en als het maar enigszins neigt naar een voormalig topmodel dan zijn de prijzen in de honderden euro's. Vierhonderd of vijfhonderd is geen uitzondering. Het lijkt er tenminste zo ook op dat dit soort bedragen zo wordt geboden. Ook voor sommige merken wordt tegenwoordig veel gevraagd. Wat van een 7000 serie van Bang en Olufsen. Wat trouwens van de prijzen van draaitafels van dit merk! Ook voor draaitafels geldt in het algemeen dat sommige prijzen echt fiks zijn. Gingen omstreeks het jaar 2000 de Thorens draaitafels voor rond de 75 of 100 euro, tegenwoordig is het verdubbeld of verdrievoudigd. Wat van een Garrard 301 voor een paar duizend euro.

Ik heb een tijd terug al een Pioneer PL12DII gekocht uit de mid seventies, voor 50 euro trouwens. Armdraad zo goed als verrot. Wat wil je met zulke draadjes koper na 40 jaar? Al met al een hoop werk en aardig wat geld om dit weer goed aan de praat te krijgen. Ik denk eerlijk gezegd dat je dan beter af bent met bijvoorbeeld een nieuwe Rega P1. Het geld ook voor andere apparatuur die al ouder is. Elco's verrot en van een cassettedeck hebben de koppen zeker niet het eeuwige leven.

Met welke ogen kijken julie hiernaar?

*

groovy.

• 11570
  • Old school audio.
Re: Prijzen tweedehands
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2018, 22:24:48 »
Vraag en aanbod.
De prijzen van het topspul uit de gouden jaren zijn steeds hoger geworden.
Een jaar of 5 geleden kocht ik een in nieuwstaat zijnde Garrard 301 voor e800.
Duur is relatief als je iets echt wilt.
Persoonlijk koop ik het liefst vintage audio in goede staat,daar hangt wel een prijs aan.
Maar er is natuurlijk ook heel mooi spul nieuw te koop.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Wim72

• 1591
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2018, 23:00:01 »
Ik heb ruim 2 jaar geleden een gebruikte Pioneer PL-112D draaitafel voor 10 Euro aangeschaft en dat vond ik toen eigenlijk al te duur,,,
Draaitafel functioneert verder prima maar veel verkopers/handelaren van gebruikte vintage audio hanteren prijzen die zelfs in de buurt komen of zelfs hoger dan ooit de nieuwprijs!
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 00:41:52 door Wim72 »

*

Opa S.

• 7246
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2018, 23:15:45 »
Wat is daar raar aan?

Bepaalde dingen worden zeldzamer en als de vraag stijgt doen de prijzen dat ook, een simpel economisch principe. Analoog; er zijn ondertussen zat klassieke auto's die hun oorspronkelijke aanschafwaarde (verre) overtreffen.

Maar niemand is verplicht ergens een prijs voor te betalen. Zo zie ik ook wel "goudzoekers" die ergens een apparaat aangeboden hebben gezien voor een veel te hoge prijs en er van uit gaan dat zij dat dan ook voor hun apparaat wel kunnen krijgen.
Soms is dat zo, maar vaak ook niet, dan wordt het niet verkocht (en het voorbeeld ook niet).
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Wim72

• 1591
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2018, 00:56:10 »
Ik heb het over gewone doorsnee audio apparatuur vaak niet nagekeken of hersteld waar men de hoofdprijs voor vraagt en niet over bijzondere of zeldzame apparatuur of top hifi wat is gerestaureerd...
Een volledig gereinigde en gerestaureerd stukje hifi in topconditie met garantie mag rustig wat opleveren!
Voor oldtimers en klassiekers hetzelfde, alleen 40+ jaren oude en zeer bijzondere of goed onderhouden of gerestaureerde exemplaren zijn werkelijk wat waard.

Voorbeeld Vintagechief maar ook vele anderen op MP: De Chief heeft een prachtige collectie gebruikte vintage en top apparatuur geen kwaad woord daarover maar zijn prijzen zijn dermate hoog dat ik persoonlijk liever een vergelijkbaar nieuw exemplaar zou aanschaffen voor deze prijzen...

« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2018, 07:03:30 »
De hang naar een stukje verleden mag voor sommigen best wat kosten, de hipsters zijn ook goed om de prijzen op te drijven, maar gelukkig staat er niemand met een blaffert op je hoofd gericht, om het te moeten kopen.
Zie je waarde erin voor jezelf en je hebt de centen er voor liggen, dan zul je ervoor gaan.
Je vindt het erg mooi maar hecht geen waarde aan een verleden en materie, dan laat je het lekker staan, zo simpel.

Persoonlijk vindt ik dat men denkt vaak goud in handen te hebben en dan zie je euro tekens in de ogen komen en zolang er mensen zijn die kopuh kopuh kopuh, dan wordt deze gekte gewoon in stand gehouden.
Ik hecht weinig waarde aan materie, iemand zei laatst "je auto zou maar gestolen worden" mijn antwoord; "ik hoop dat diegene er gelukkig mee wordt".

*

a.b.

• 8965
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2018, 08:42:30 »
Friese staartklokken waren 20 jaar geleden een godsvermogen waard, nu kan je ze zowat gratis ophalen. De hypes niet volgen en dan is er heel erg veel te koop voor leuke prijzen.
Al heb je altijd zeikerds die alles te duur vinden. De Euro is wel een gulden waard, omrekenen moet je niet meer doen.

« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 09:03:56 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2018, 13:22:05 »
2ehands audio gaat echt nooit in prijs zakken. Idem met oude auto's en kunst.

*

• 399
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2018, 14:24:33 »
Een aantal reacties triggeren. Ook voor mij speelt een stuk nostalgie. Op mijn drumzolder heb ik een vintage setje opgesteld. En ja daar hoort ook een vintage audiorack bij en vintage speakerstands. Natuurlijk heb ik daar wat voor over maar het moet wel realistisch blijven en er lijkt nu een trend van alleen maar duurder worden. Ik heb al een tijd terug een vintage Rotel versterker (940BX 70 euro) en CD speler (RCD 951 50 euro) aangeschaft uit de early nineties omdat ik voor mijn zolder niet veel geld wil spenderen. De huidige prijzen die gevraagd worden schrikken mij behoorlijk af. Zelfs aan early nineties apparatuur moet ťcht wat gebeuren wil het tot prestatie komen. En ja vraag en aanbod en het is wat de gek ervoor geeft is natuurlijk ook waar. Maar als je het goed beschouwd zou je dit soort apparatuur eigenlijk voor een schijntje moeten kunnen aanschaffen.   

*

groovy.

• 11570
  • Old school audio.
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2018, 14:28:18 »
Alleen rommel zakt in prijs.
Dat neemt niet weg dat er nogal eens overvraagd word.
Als je een prijs betaal conform de markt dan verlies je niet veel bij verkoop.
Nieuwe aparaten zakken veel sneller in prijs,het topspul behoud over het algemeen wel een bepaalde waarde.
De kunst is om iets heel moois te kopen voor een redelijke prijs.

@ karma.
Verkoop jij jouw spullen ook voor een schijntje?
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

J.B.L

• 3607
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2018, 14:54:37 »
Spul zoals TD124's, Garrard 301/401 kun je beter nu kopen of jagen op een zoldervondst maar daar zitten gelijk 50 graaiers voor in de rij en is het in 5 minuten na plaatsing al verkocht.

Wat doen grote EMT's nu, denk inmiddels meer dan 10k? Alles wat niet meer gemaakt wordt, wordt van nature zeldzamer.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 14:57:43 door J.B.L »

*

thanatos

• 1689
  • Cum non tum age
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2018, 16:37:52 »
Vroegah kon ik mijn Golf GTI type 1 maar net kwijt voor een leuk prijsje.. Probeer er nu maar eens een te kopen. betaal je meer dan de nieuwprijs..

Zo gaat het ook met mooie vintage audio.. Aanbod wordt schaarser, de vraag groter.. En dan zijn de verkoopprijzen in NL nog laag tov de landen om ons heen..
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

Opa S.

• 7246
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2018, 16:55:14 »
En Nederlanders zijn gigantische pingelaars. In het buitenland wordt er veel minder gepingeld (of ik ben te goedkoop, dat kan natuurlijk ook :))
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

• 399
« Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2018, 17:27:01 »
Alleen rommel zakt in prijs.
Dat neemt niet weg dat er nogal eens overvraagd word.
Als je een prijs betaal conform de markt dan verlies je niet veel bij verkoop.
Nieuwe aparaten zakken veel sneller in prijs,het topspul behoud over het algemeen wel een bepaalde waarde.
De kunst is om iets heel moois te kopen voor een redelijke prijs.

@ karma.
Verkoop jij jouw spullen ook voor een schijntje?

Ik vraag over het algemeen een prijs die reŽel is. Ik heb wat Roland drumspullen gekocht waar ik echt geen hoofdprijs voor heb gevraagd. Geen schijntje dus maar een prijs naar waarde. En die waarde neemt wat mij betreft behoorlijk af als spullen ouder worden.

*

thanatos

• 1689
  • Cum non tum age
« Reactie #14 Gepost op: 5 juni 2018, 17:54:17 »
Een Roland TB-303 met een MSRP van US395 kost je nu ook enkele veelvouden..
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer