Sub of niet
« Gepost op: 4 juni 2018, 21:57:11 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Zo nu en dan lees ik weleens wat mee, maar nu had ik een vraag die ik nog niet echt terug kon vinden. Vandaar ook maar een berichtje :-)

Sinds kort heb ik een NAD D7050 versterker waar ik heel erg blij mee ben. Die staat aangesloten op KEF Cresta 10 speakers. Erg bescheiden (kleine) speakers, maar dat past goed in mijn woonkamer. Nu vroeg ik mij erg af of een losse subwoofer een goede aanvulling zou zijn op deze set, of dat het misschien verstandiger is om grotere (en misschien betere) speakers aan te schaffen zonder losse sub.

Graag jullie mening (en eventuele aanraders) hierover,
Michiel

*

Frits

• 414
  • HiFi is emotie
Re: Sub of niet
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2018, 22:28:14 »
Je geeft aan dat de Kef goed in jouw luisterruimte past, dan zou ik voor een muzikale sub gaan. Bijvoorbeeld een Rel.

Een sub kan heel goed combineren met kleinere speakers en een mooi bas fundament neerzetten.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

seoman

• 1025
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2018, 23:33:11 »
Een sub natuurlijk
Als je blij bent met je speakers moet je gewoon GEEN nieuwe gaan zoeken.
Het fijnst is als je een sub kunt betalen die zichzelf kan inmeten, zodat de sub ook echt als een aanvulling kan fungeren.
(jaja dat kan ook met handmatig instelbare sub's maar dat is een vak apart)
De helft van de tijd merk ik niet eens dat ik een sub heb.

Speakers met subwoofer allures zijn lomp groot en laten zich niet in een willekeurige kamer plaatsen.
een sub is een stuk makkelijker in te regelen dan grote speakers vinden die bij je kamer passen
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

a.b.

• 8853
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2018, 08:19:21 »
Ook op grote luidsprekers is een sub vaak een prima aanvulling. De NAD D7050 heeft een DSP onboard toch? En je kan zelf kantelfrequenties inregelen enzo? Dan raad ik het zeker aan. Zonder DSP beter geen subwoofers.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2018, 10:42:04 »
Mwah.. als je je oortjes goed kunt gebruiken heb je m.i. geen dsp nodig.
Die subs kan je tegenwoordig zo goed afregelen dat dat echt wel te doen is.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 14:55:58 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2018, 11:46:57 »
Ik ben erg tevreden over mijn Kef luidsprekertjes. Maar ik ben best een leek op dit gebied. De nieuwe versterker was een groot verschil met de oude en ik vroeg me af wat men op dit forum vond van deze speakertjes icm de versterker. Als er met een (kleine) upgrade heel veel winst te behalen valt is dat natuurlijk de moeite waard.

Daarnaast ben ik er wel van overtuigd dat ik een sub kan gebruiken. Wat DSP is weet ik niet eigenlijk, maar volgens mij zit het op de versterker. "There is even a subwoofer output with selectable digital crossover that encourages the addition of a powered subwoofer (van de website van NAD).

Ik kan voor 130,- een tweede hans Rel q100e kopen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Van subwoofers heb ik namelijk echt 0,0 verstand...

*

Not Tubeless

• 2946
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2018, 13:45:08 »
Nette prijs voor die REL. Heb maanden met een Q100 geleurd en uiteindelijk voor E 100,- verkocht.
Let op dat de rolrand nog netjes is. Mijn exemplaar was in prima staat maar helaas is door de koper tijdens transport de rolrand stuk gegaan (OEN!!!).
Na al die jaren zijn ze kwetsbaar!

Een prima sub, alleen werd ik gek van het afregelen, ik blijf aan die knoppen draaien. Echter wat je schrijft over je versterker, klinkt als dat ie dat lekker allemaal zelf regelt, dan ben je gauw klaar!
If it got no swing, it ain't my thing...

*

jpio

• 4323
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2018, 14:57:50 »
Om mee te beginnen de moeite waard. Subs zijn oha best goed af te regelen en Rel maakt prima produkten.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

seoman

• 1025
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2018, 17:41:03 »
Mwah.. als je je oortjes goed kunt gebruiken heb je m.i. geen dsp nodig.
Die subs kan je tegenwoordig zo goed afregelen dat dat echt wel te doen is.

Dat komt omdat bijna alle moderne subwoofers een DSP hebben.
als een fabrikant het echt goed wil doen dan is die DSP ook helemaal ingeregeld op de driver en kast en krijgt de gebruiker het idee dat een x-over instelling  genoeg is. Terwijl daar achter een DSP aan het werken is.
Er zullen vast nog analoge filters gebruikt worden hoor maar dat is anno nu een beetje onzinnig.
Groeten Simon

*

seoman

• 1025
  • No Comment
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2018, 17:48:26 »
Wat DSP is weet ik niet eigenlijk

Digital signal processor
Een computer die het audio signaal zo kan beinvloeden (met complexe berekeningen) dat je er ook daadwerkelijk op vooruit KAN gaan.
Het is fijn dat je versterker er een heeft met de doelstelling een subwoofer aan te sturen.
een DSP is afhankelijk van de software en die software moet wel bedoeld zijn voor subwoofers en niet voor bv een calimero effect of karaoke.

Groeten Simon

« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2018, 21:06:59 »
Ik heb de REL gekocht :-) Nu het afstellen nog...iek. Weet iemand hoe dat 'automatisch' zou werken via mijn versterker? In de app kan ik wel de sub crossover instellen, heeft dat er iets mee te maken?

*

seoman

• 1025
  • No Comment
« Reactie #11 Gepost op: 6 juni 2018, 00:05:15 »
Gefeliciteerd

Geen idee hoe je jouw versterker moet instellen
een goed startpunt zou de gebruiksaanwijzing van je versterker kunnen zijn.
Ook schijn je op google veel antwoorden op vragen te kunnen krijgen.

De Xover is een filter die bepaald wat naar de subwoofer moet en wat naar de versterker.
Meestal gaat het om een frequentie waar het scheidingspunt ligt en ook heeft het filter vaak een steilheid, bv 3db per octaaf.
Dat wil zeggen dat als de frequentie halveert dan halveert ook het volume.
bij 6db per octaaf zal bij een Xover frequentie van 100hz: Een toon van 50Hz zal op normaal volume naar de subwoofer gaan en met volume naar de boxen gestuurd worden. 
Bij de zelfde instelling zal een toon van 200 hertz, naar de sub gaan en vol volume naar de boxen.
Groeten Simon