*

bmwpiet

• *
  • 49
  • een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Denon X540 aansluiten
« Gepost op: 6 juni 2018, 06:38:04 »
Aansluiten is gelukt. Nog nooit zo snel gelukt. Kabels overprikken van oude versterker en klaar.
Nu de details. Heb nu genoeg en de juiste HDMI ingangen. De manual staat on-line.
Heb nu nog alleen geluid van de TV op de TV, niet via de receiver. Als ik op TV/audio knop druk, dan wel, maar het beeld op tv valt weg. Kan zo gauw niet vinden, wat ik moet veranderen. Heb ook een operatie achter de rug. 
Bij opstarten PC schakelt het geluid van de versterker uit.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2018, 07:41:14 door bmwpiet »
Philips HDTV , Denon receiver, Blue-ray speler,  Subwoofer JVC SPWA 140 Watt. Amino settopbox. Magnat Super Needles 45 Hz-30 Khz.

*

Heintje

• 1455
Re: Denon X540 aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2018, 13:34:23 »
1. Je "Easylink" (dat heet bij elk merk anders) moet aan staan in de receiver en de TV: dan "praten beide apparaten met elkaar" over de HDMI-kabel.
2. je TV moet zijn aangesloten op de ARC-HDMI-uitgang van je receiver, en in de receiver moet SRC (Audio Return Channel) aan staan.

Hierna zet je in de TV het geluid op "externe weergave": de TV zegt dan tegen de receiver: "doe jij het geluid maar".

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2018, 10:14:31 »
TV geluid in TV menu uitgezet, nu alleen sound via denon. Die gaat ook in stand by, bij uitzetten TV.
Geluidsknoppen op afst. bed. TV buiten bedrijf, handig.
Philips HDTV , Denon receiver, Blue-ray speler,  Subwoofer JVC SPWA 140 Watt. Amino settopbox. Magnat Super Needles 45 Hz-30 Khz.

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2018, 06:36:14 »
Het geluid klinkt vlak, weinig bassen, ben ik anders gewend. Terwijl TV geluid uit staat. Ik kan bij de instellingen niets vinden om dit te veranderen. De Magnat Needles gaan vanaf 45 Hz staat erop.

*

Heintje

• 1455
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2018, 22:40:19 »
Je Denon kan je normaal gesproken op verschillende geluidssettings zetten: Stereo/Stereo4/DolbyDigital enz.
- draai eerst de inmeetprocedure door de bijbehorende geluidsmicrofoon aan te sluiten en de meetprocedure te doorlopen met de microfoon op je luisterplek op oorhoogte te plaatsen (blz. 86-90)
- controleer daarna nog eens handmatig of je luidsprekersettings goed staan (blz. 91): als je een hele goede subwoofer hebt zet je je Frontluidsprekers op "small" (ondanks die 45 Hz), zo niet, dan zet je je fronts op "Large".
- Probeer daarvoor eens de toetsen "Sound Mode" links onderaan je afstandsbediening en loop door de instellingen heen (blz. 60 van je manual, gratis te downloaden van denon.com) totdat je een setting hebt die je bevalt.
- Als je de "Option"-toets indrukt op je afstandbediening, kan je met de omhoog/omlaag toetsen "Tone" aanzetten en vervolgens de Bass en Treble regelen (blz. 57). Dit moet je wel voor elke invoerbron separaat instellen.

Zoiets?

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 05:51:49 »
Ik maak misschien een denkfout of heb een gewoonte, die nu niet meer hoeft. De subwoofer is aangesloten met een aparte, zelfgebouwde versterker, die normaal uit staat, omdat ik het stroomverbruik niet weet. De subwoofer is een JVC SP-WA 75. Tweede hands gekocht. Impedantie 4 Ohm. Ik zal de test met de microfoon nog eens draaien, maar dan zonder extra versterker.

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 07:24:08 »

Pijltoetsen op afstandsbediening bij sound mode zijn handig, Multi CH Stereo klinkt het mooiste.

2. Heintje, in welke handleiding zit jij? Ik heb alleen de online manual bij Denon. Die heeft geen bladzijde nummers.

3.
Ik maak misschien een denkfout of heb een gewoonte, die nu niet meer hoeft. De subwoofer is aangesloten met een aparte, zelfgebouwde versterker, die normaal uit staat, omdat ik het stroomverbruik niet weet.

De subwoofer is een JVC SP-WA 75. Tweedehands gekocht. Impedantie 4 Ohm. Is de conus nog wel goed ??

4. De subwoofer mode begrijp ik niet. Ik kan LFE en Main instellen of alleen LFE. Zegt me niets.

tweede keuze: LPF for LFE, daar is een frequentie in te stellen.
Standaard 120 Hz. Kan vanaf 80 Hz staan.

Ik zal de test met de microfoon nog eens draaien, maar dan zonder extra versterker. :)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 07:28:48 door bmwpiet »

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:51:55 »
Check met microfoon gelukt, maar de sub woof versterker moet live blijven. En is aan midlife upgrade toe, nieuwe schakelaar, lampje en voedings trafo. Gebouwd rond een Velleman kit K 8060 in een kastje van zolder. Muziekvermogen 200 Watt.

En dit staat over LFE in de manual: 
LFE:  Het lage bereiksignaal van het kanaal ingesteld op Small luidsprekergrootte is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.
LF + Main (standaard).       Het lage bereiksignaal van alle kanalen is toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.

Wat bedoelen ze nu ??
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 13:45:59 door bmwpiet »

*

Heintje

• 1455
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 20:44:28 »

Pijltoetsen op afstandsbediening bij sound mode zijn handig, Multi CH Stereo klinkt het mooiste.

2. Heintje, in welke handleiding zit jij? Ik heb alleen de online manual bij Denon. Die heeft geen bladzijde nummers.

3.
Ik maak misschien een denkfout of heb een gewoonte, die nu niet meer hoeft. De subwoofer is aangesloten met een aparte, zelfgebouwde versterker, die normaal uit staat, omdat ik het stroomverbruik niet weet.

De subwoofer is een JVC SP-WA 75. Tweedehands gekocht. Impedantie 4 Ohm. Is de conus nog wel goed ??

4. De subwoofer mode begrijp ik niet. Ik kan LFE en Main instellen of alleen LFE. Zegt me niets.

Ik zal de test met de microfoon nog eens draaien, maar dan zonder extra versterker. :)

2. ik zit in de online handleiding in PDF-formaat, die ik bekijk via Denon.com. De door mij genoemde paginanummers staan onder aan de bladzijden in de tekst, het zijn niet de PDF-paginanummers.

3. Je hebt een passieve subwoofer die wordt aangestuurd door een ongefilterde versterker. De versterker filtert alleen en alle filtering wordt gedaan in de Denon.
Daar zit maar n ding op: de Velleman versterker aanzetten, op de Denon alle bass erin draaien en het volume omhoog: is die sub met die versterker nog in staat om onvervormd vl bas van goede kwaliteit weer te geven? Kan je de basluidspreker (m.n. de intacte ophanging) in de sub controleren, kan je daarbij?

4. Neem Low Pass Filter (LPF) for Low Frequency Extension (LFE) en stel die in je Denon botweg in op 120 Hz. Die waarde is te hoog.
Maar je sub kan niet laag (genoeg) qua constructie (20 Hz is echt een utopie en misschien 35 Hz ook wel), dus als je de scheidingsfrequentie te laag instelt, zal de sub onvoldoende waarneembaar geluid geven. Zet de sub tussen de Frontluidsprekers.
Laat de Frontluidsprekers op "Large" staan, k met ingeschakelde sub.
Zak nu telkens wat met de scheidingsfrequentie naar beneden totdat het geluid beter wordt door minder overlap tussen de sub en de fronts.

Mijn mening?
Ik heb veel gespeeld met een passieve, relatief goede subwoofer die was aangesloten op de eindtrappen van een Onkyo versterker die extern was aangesloten op de LFE-uitgang van dezelfde versterker. (Ja, dat werkt!). Dat gaf een verrassend goed geluid en dat is denk ik vergelijkbaar met wat jij nu doet / ervaart.
Ik maakte meteen een echt enorme stap vooruit met een actieve subwoofer (een Klipsch SW-10) die ik aansloot op de LFE-uitgang van de Onkyo.
Daarom raad ik je aan om over te stappen op een actieve sub (bv. REL of Klipsch of zo, het hoeft niet duur te zijn), waarvan je de scheidingsfrequentie op max zet en alles initieel laat bepalen door de instellingen van de versterker via de automatische inmeet procedure. Daarna ga je op het gehoor/gevoel die instelling finetunen.

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 21:42:29 »
Voor de goede orde heb ik het over de:

AVR-X540BT voluit geschreven.

Andere vraag over de subwoofer van LG : Nergens een draadje te zien, loopt deze op batterijen ??
Hoe sluit ik hem aan ??

https://www.hificorner.nl/lg-swh1.html#

« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 07:19:22 door bmwpiet »

*

Heintje

• 1455
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2018, 17:32:51 »
Manual: http://manuals.denon.com/AVRX540bt/EU/NL/index.php en dan links de PDF downloaden.

Even naar de LG gekeken:
In het aansluitpaneel van het netsnoer zit op de foto rechtsboven een optical-in (Toslink) ingang.
Volgens https://tweakers.net/pricewatch/786129/denon-avr-x540bt/specificaties/ en de bijbehorende plaatjes, zit in de bodem rechts boven het netsnoer een optische (Toslink) ingang en is dat de enige ingang.
Er zit een ingebouwde versterker in van 40 Watt.
Ik denk dat deze sub een specifiek voor een serie LG TV's bedoeld accesoire is en ik betwijfel of je hem kunt gebruiken op jouw versterker.

Waarom niet een normale subwoofer?
Op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en-foto/rel-subwoofer.html?query=rel%20subwoofer&categoryId=31&sortBy=price&sortOrder=increasing
of: https://www.marktplaats.nl/z.html?sortBy=price&sortOrder=increasing&query=klipsch+subwoofer&categoryId=31&postcode=&distance=0, bv. de SW10.

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2018, 11:45:46 »

3.

2. ik zit in de online handleiding in PDF-formaat, die ik bekijk via Denon.com. De door mij genoemde paginanummers staan onder aan de bladzijden in de tekst, het zijn niet de PDF-paginanummers.

3. Je hebt een passieve subwoofer die wordt aangestuurd door een ongefilterde versterker. De versterker filtert alleen en alle filtering wordt gedaan in de Denon.
Daar zit maar n ding op: de Velleman versterker aanzetten, op de Denon alle bass erin draaien en het volume omhoog: is die sub met die versterker nog in staat om onvervormd vl bas van goede kwaliteit weer te geven? Kan je de basluidspreker (m.n. de intacte ophanging) in de sub controleren, kan je daarbij?

4. Neem Low Pass Filter (LPF) for Low Frequency Extension (LFE) en stel die in je Denon botweg in op 120 Hz. Die waarde is te hoog.
Maar je sub kan niet laag (genoeg) qua constructie (20 Hz is echt een utopie en misschien 35 Hz ook wel), dus als je de scheidingsfrequentie te laag instelt, zal de sub onvoldoende waarneembaar geluid geven. Zet de sub tussen de Frontluidsprekers.
Laat de Frontluidsprekers op "Large" staan, k met ingeschakelde sub.
Zak nu telkens wat met de scheidingsfrequentie naar beneden totdat het geluid beter wordt door minder overlap tussen de sub en de fronts.

Mijn mening?
Ik heb veel gespeeld met een passieve, relatief goede subwoofer die was aangesloten op de eindtrappen van een Onkyo versterker die extern was aangesloten op de LFE-uitgang van dezelfde versterker. (Ja, dat werkt!). Dat gaf een verrassend goed geluid en dat is denk ik vergelijkbaar met wat jij nu doet / ervaart.
Ik maakte meteen een echt enorme stap vooruit met een actieve subwoofer (een Klipsch SW-10) die ik aansloot op de LFE-uitgang van de Onkyo.
Daarom raad ik je aan om over te stappen op een actieve sub (bv. REL of Klipsch of zo, het hoeft niet duur te zijn), waarvan je de scheidingsfrequentie op max zet en alles initieel laat bepalen door de instellingen van de versterker via de automatische inmeet procedure. Daarna ga je op het gehoor/gevoel die instelling finetunen.

Handleiding gedownload
Belangrijkste nu is, dat de TV de Denon uitzet en andersom. TV hoeft niet aan, als ik radio luister.
Scheelt veel opgenomen stroom van de TV. Minimaal 300 Watt per dag.

*

Heintje

• 1455
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2018, 20:24:34 »
Dat doet die Easylink, of hoe die communicatie ook heet bij jouw apparatuur. Ik heb een Onkyo en daar kan ik op de eigenschappen van Easylink aan/uitzetten of de TV moet worden meegenomen bij aan/uitzetten.

*

bmwpiet

• *
  • 49
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2018, 17:10:59 »
Wat anders: De TV herkend het video formaat niet, als de Denon op Dolby staat. Moet dat soms (eenmalig) geregistreerd worden, zoals in bijv. Pinnacle  ?

*

Heintje

• 1455
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 18:53:47 »
Nee, hoeft niet.
Dolby gaat alleen over geluid: blijkbaar is ergens een Dolby-relevante setting die n van beide apparaten niet lust, waardoor de video codec terugklapt in de laagste (meest safe) resolutie.

Of zoiets.