*

SunRayes

• *
  • 29
  • Versterker met oude speakers
Restauratie Rosita Turmalin 71
« Gepost op: 12 juni 2018, 23:20:11 »
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het opknappen van een Stereo meubel uit 1970. Waarschijnlijk een Rosita Turmalin 71.
Dit meubel is toen door mijn schoonvader gekocht, en is altijd in mijn schoonfamilie gebleven.
Na de dood van een oom van mijn vrouw mocht ik hem hebben. Anders zou hij bij het grofvuil zijn gezet, aangezien hij al meer dan twintig jaar niet gebruikt is.
Behalve de speakers.... toen de platenspeler er mee stopte, heeft hij het plastic midisetje van mijn vrouw genomen (die had toen inmiddels een 'Boombox' en daar de speakers van het meubel op aangesloten.

Dit is hem:

Alles onder een dikke laag nicotine en stof.
De volgorde om alles op te knappen wordt:
1: Platenspeler
2: Stereo (Versterker/Receiver/.....?)
3: Speakers
4: Houten kast
5: Onderstel
De volgorde is gekozen op basis van mijn kennis en ervaring van opknappen, waarbij ik het meest ingewikkelde als eerste doe.
Mocht dat mislukken, dan heeft het hele project geen zin.
Het onderstel en houtbewerking is geen probleem, daar heb ik veel ervaring mee.
De speakers doen het nog, dus misschien alleen nieuwe rubber randen? Ze zitten nog in de kast, dus ik heb de staat van ontbinding nog niet gezien.
De Stereo lijkt me niet zo ingewikkeld. Als er echt zeldzame onderdelen stuk zijn, dan zet ik een modernere versterker achter het huidige frontje. Dan lijkt het net echt.
Maar de platenspeler is een ingewikkeld systeem van fijne mechanica. Daar heb ik weinig ervaring mee, en de ervaring die ik heb is niet zo goed gegaan.  :(

Omdat dit mijn eerste platenspeler ooit is, moest ik mij wel eerst even inlezen op de verschillende forums en websites.
Zo kwam ik er achter dat de kop van de arm een element heet, en dat de naald daar los in zit. Beide ontbreken bij deze platenspeler.

Als eerste heb ik de platenspeler uit de kast gehaald en op zijn kop op een tijdelijk frame gelegd. Zo kon ik de onderkant helemaal schoon maken, al het oude vet en stof en nicotine aanslag met Dasty weg poetsen.

Vervolgens alles met IPA schoon gemaakt en opnieuw gevet en gesmeerd.

Daarna de bovenkant, waarbij ik het kapje rondom de arm voorzichtig weg gehaald heb. Daardoor kon ik alles goed schoon krijgen.
Toen heb ik eerst geprobeerd of hij het überhaupt doet.
Maar nee, de motor wilde niet draaien.

Ik dacht eerst dat het aan een vreemde weerstand bij de schakelaar zou liggen, maar bij navraag op CircuitsOnline blijkt dit een condensator te zijn.

Ik kreeg het advies de motor eens goed schoon te maken.
Ik heb de motor er uit gehaald en eerst met WD40 los geweekt. Toen met IPA schoon gemaakt, en met luchtdruk droog geblazen.
Daarna een druppeltje naaimachineolie.

Toen draaide hij weer.........maar niet snel genoeg. Het scheelde een paar toeren.
Maar hierdoor had ik wel genoeg vertrouwen om een element te bestellen. De naald zit er al bij.
Intussen weer de motor er uit gehaald. Omdat ik steeds moet solderen, heb ik de motor van een stekkertje voorzien waardoor ik hem makkelijker uit de platenspeler kan halen.
Weer schoon maken en doorblazen en olie.

Intussen was het element binnen en heb ik de platenspeler op mijn Onkyo 9030 uitgeprobeerd. Deze versterker heeft een MM Phono ingang, dus ik kon voor het eerst een plaat draaien.
Ik was helemaal euforisch!!!! Ondanks dat hij te langzaam draaide.

Via Google kwam ik op een filmpje waarin een Amerikaan uitlegt dat dit door een verzwakking van de permanente magneet in de rotor kan komen, en dat je dat kan oplossen door een extra condensator over de motor te zetten.
Dus dat heb ik ook gedaan.

Maar tegelijkertijd had ik ook een rubber wiel wat ik niet goed los kreeg, en wat ook niet lekker los draaide.

Met veel gedoe en gepruts heb ik die uiteindelijk toch los gekregen en kon ik hem goed schoonmaken en oliën.

Na alles weer in elkaar gezet te hebben, draait de platenspeler weer als een zonnetje!!  :D
Nou ja, bijna. Als ik op stop druk, dan stopt hij niet helemaal. De arm gaat wel terug naar de zijkant, maar stopt net voor de armrust en gaat dan weer terug naar de plaat. Daar zit ergens nog iets niet goed.

Hier kan je hem in actie zien: https://youtu.be/4dgztQ_ILF4

De vraag is nu: draait hij weer goed vanwege het schoonmaken en smeren van dat rubber wieltje en motor. Of door de condensator?
Als het niet aan de condensator ligt, kan ik die beter weer weg halen?

De volgende stap wordt de Stereo.

Onkyo 9030. Magnet Monitor A. Sound Blaster X-fi HD

Re: Restauratie Rosita Turmalin 71
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 08:48:29 »
Wat een project, mooi dat je hem nog een kans geeft. Schoonmaken en smeren doet wonderen. Hou ons op de hoogte van je vorderingen.  ;)

*

groovy.

• 11615
  • Old school audio.
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2018, 09:22:28 »
Zow daar is werk aan de winkel.
Leuk dat de platenspeler het weer doet,eer van je werk.
Succes met het verder restaureren.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Nicolas

• 18458
  • The more ambitious home installation
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2018, 15:54:06 »
Mijn gevoel zegt me dat het toerental in orde is door het smeren, niet door de condensator.
about 0 seconds remaining

*

minplus

• 7958
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2018, 18:27:14 »
Zegt mijn gevoel ook.
Maar fraai deze restauratie die zich zo te zien een beetje op hetzelfde niveau beweegt als mijn restauraties. :)
Die soms een perfect effect hebben en soms een vreemde geur opleveren...
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

SunRayes

• *
  • 29
  • Versterker met oude speakers
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2018, 18:52:58 »
Bedankt voor de reacties!
De volgende stap kan nog wel even duren. Ik moet eerst een fraai perenhouten doosje maken.

Mijn gevoel zegt me dat het toerental in orde is door het smeren, niet door de condensator.

Ja, dat zegt mijn gevoel ook. En op CircuitsOnline kreeg ik dit antwoord ook al.
Voordat ik hem weer in de kast bouw, wil ik de voedingkabel nog aanpassen en dan haal ik die condensator er weer uit.
Onkyo 9030. Magnet Monitor A. Sound Blaster X-fi HD

*

Mrzed

• 180
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2018, 13:07:57 »
Mooi werk. Goed bezig.
Ik ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

Bongo

• 142
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2018, 07:35:30 »
Wat een klus.... Ik herinner me zo'n apparaat uit mijn jeugd (de ouders van een vriend hadden een Rosita staan in palissander). Voor jongensoren klonk het toen prima, maar met hifi anno nu heeft het weinig meer te maken........

« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2018, 12:24:18 »
Volgens mij had bijna iedereen vroeger zoiets in huis staan, lekker praktisch, de TV kon er boven op staan. Mijn ouders hadden ook zo'n soort kast staan van Philips of Erres (één pot nat).  ;D