*

Mrzed

• 164
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
Sub-orientatie
« Gepost op: 18 juni 2018, 17:40:14 »
Lieve mede-forummers.
Ik begin weer jeuk te krijgen...  ;)
Na de aanschaf van speakers, een versterker, een element en een cd-speler, ben ik nu aan het twijfelen over uitbreiding middels een sub.

"Oude" muziek (beatles, shadows, moody blues) klinkt wel fijn, maar wanneer ik wat meer modern werk (massive attack, chemical brothers) aan zet, mis ik toch wel wat. Mijn speakers beginnen volgens de specificatie bij 40 Hz en de bas-driver is ook niet zo fors, dus ik denk dat er maar een (of twee?) sub bij moet. Gezien de ervaring die ik heb gehad bij aanschaf van de speakers (hier advies vragen en dan toch eigenwijs zijn :-[), wil ik nu toch met jullie hulp eens serieus kijken naar het tweedehands aanbod. Maar wat zou dan goed combineren met mijn huidige setup en over welke bedragen hebben we het?
En daarbij: geeft de bijplaatsing van een sub ook een andere (minder mooie?) klank aan de muziek die me nu al wel bevalt?

Wie wil zich er tegenaan bemoeien?
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

chansig

• 10640
Re: Sub-orientatie
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2018, 18:02:46 »
Mijn ervaring is dat wanneer subs toegevoegd kunnen worden je kan spelen met de laagweergave en de juistheid hiervan. Daarnaast is mijn ervaring dat een goed weergegeven laag een grote toevoeging heeft op de algehele weergave.

Wat is je budget ? Zelf heb ik 2 BK XLS 200 FF subwoofers.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

jpio

• 4344
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2018, 19:00:00 »
Mee eens, maarja ik heb planars staan en die geven geen laag volgens de deskundigen ;D
Als je een beetje van afregelen houdt dan kan zo'n sub, of 2, zondermeer een aanwinst zijn.
Oja.. voor muziek of film? Daar zit dan nog best wel verschil tussen.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2018, 19:14:02 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Mrzed

• 164
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2018, 20:56:33 »
Over budget heb ik nog niet nagedacht. Het moet iets zijn wat in verhouding is met wat ik al heb. Dus op, of boven het kwaliteitsniveau van de Dali Opticon 6 en goed werken met de Denon PMA 1500r.
Het is puur enkel en alleen voor muziek. Filmgeluid gaat over een andere installatie.
PS3 Marantz CD6000ose

*

chansig

• 10640
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2018, 21:02:15 »
Ik ken de Dali niet. Ik gebruik subwoofers van 350 euro icm speakers van 6500 euro. Gaat prima.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

d'Oh!

• 3635
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2018, 14:14:16 »
Overigens, nu we bij subs zijn aangeland... waarom zit er een fase schakelaar op die dingen? Functie?
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

Wim72

• 1563
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2018, 15:36:27 »
Overigens, nu we bij subs zijn aangeland... waarom zit er een fase schakelaar op die dingen? Functie?

Om het laag in fase te brengen met de overige speakers, dat al het geluid van alle speakers gelijktijdig aankomt op luisterpositie.

*

Wim72

• 1563
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2018, 15:40:40 »
P.S. Faseschakelaar op sub vooral bedoeld bij gebruik versterkers of receivers die geen handmatige instelmogelijkheden hebben of zaken missen zoals audyssey etc...

*

Knosti de Platenwasser

• 2124
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2018, 15:48:35 »

Om het laag in fase te brengen met de overige speakers, dat al het geluid van alle speakers gelijktijdig aankomt op luisterpositie.
In dat geval is het geen schakelaar, maar een traploze regelaar.
Wat jij naar verwijst is de tamelijk nutteloze 0 of 180 schakelaar en daarmee kun je weinig fase regelen.
... on an Electrospective Odyssee.

*

Wim72

• 1563
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2018, 15:56:06 »
Helemaal gelijk, ik bedoel ook die traploze regelaar die schakelaar die alleen maar 180 graden omdraait is nutteloos...

*

jpio

• 4344
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2018, 13:41:56 »
Nou.. niet helemaal.
Mijn vorige versterker (Meridian) bleek eea in tegenfase uit te sturen, standaard af fabriek.. Dat maakt verder kwa geluid weinig uit maar wel als de sub in de andere fase uitstuurt.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

a.b.

• 8917
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2018, 17:55:44 »

In dat geval is het geen schakelaar, maar een traploze regelaar.
Wat jij naar verwijst is de tamelijk nutteloze 0 of 180 schakelaar en daarmee kun je weinig fase regelen.

Correct. Om een sub in fase te krijgen met je fronts, moet je de fronts vertragen met een delay time. In te stellen in je versterker of DSP. Maar op het moment dat je met vertraging van je subwoofers weer gelijk laat oplopen met de geluidgolven van je fronts, kan dat vaak ook wel goed klinken. Het menselijk oor is in die lage regionen niet zo timingsgevoelig. Wat je iig niet wil zijn knopen.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Mrzed

• 164
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2018, 07:59:05 »
Ik lees allemaal termen waar ik de betekenis niet goed van ken. :-[
Zo heb ik wel eens last gehad van knopen in mijn maag, maar ik vermoed dat dat niet is waar hierboven op gedoeld wordt.

Ik dacht dat ik gewoon de twee onbenutte uitgangen op de versterker kon gebruiken om een sub op aan te sluiten, maar inmiddels snap ik dat het niet zo simpel is.

Wat is er allemaal nodig om een sub goed werkend te krijgen?
Delay, dsp en fase. Zit dat mogelijk al in de sub, of moet ik mogelijk een extra apparaat aanschaffen? Of zou er iets in mijn versterker instelbaar moeten zijn?

PS3 Marantz CD6000ose

*

a.b.

• 8917
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2018, 09:29:29 »
Knopen zijn bulten in het laag. Te herkennen aan een overdaad laag en sompig geluid.  De klank is uit balans. Nullen zijn juist het tegenovergestelde. Daar sterven lage tonen uit. Dat hoor je als een gemis aan bas. Vaak is het redelijk breedbandig, dus ook goed waarneembaar en niet heel specifiek op "1" toon.

Wat houdt je tegen om een sub aan te sluiten en te proberen hoe dat gaat? Er zijn forumgenoten die een sub afstemmen op gehoor, en daar prima mee uit de voeten kunnen.

Voor een optimale subwoofer integratie raad ik wel altijd een versterker met DSP aan, of een losse DSP, zoals een MiniDSP. Of een subwoofer met DSP. Maar dat is persoonlijk. Hoe ver wil je gaan?

Welke versterker heb je precies? En heb je meerdere plekjes beschikbaar voor je subwoofer?

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

B. Gehakt

• 7362
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2018, 13:00:12 »
Knopen zijn bulten in het laag. [...]

Dat zijn dus de bulten. De knopen zijn stil.
Deskundige