*

minplus

• 7665
  • relax, don't do it
Re: Sub-orientatie
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2018, 18:05:28 »
Knopen zijn bulten in het laag. [...]

Dat zijn dus de bulten. De knopen zijn stil.

Buiken, net als de mijne. ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

a.b.

• 8917
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2018, 21:29:04 »
Nullen zijn knopen, en de bulten zijn simpelweg de bulten?

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

a.b.

• 8917
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2018, 21:39:16 »
Maar goed, dan wil je dus geen bulten. Nullen, oftewel knopen,  zijn iets minder storend mits smalbandig, maar ook niet goed.

*

minplus

• 7665
  • relax, don't do it
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2018, 21:54:12 »
Geen buiken wil je. :)
Hoewel bulten een logische naam zou zijn.
Maar een kameel heeft bulten en die geeft ook wel geluid maar z'n bulten niet. Voor zover ik ze meegemaakt heb.
Ik heb wel eens een bult op m'n buik. Maar die is veel kleiner en ik heb er maar zeer tijdelijk last van.

Hoewel, misschien noemen ze tegenswoordigs in de natuurkunde buiken bulten want een buik is discriminerend :-\
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

B. Gehakt

• 7362
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2018, 22:16:22 »
Ik krijg er een knoop van in mijn buik, mij te ingewikkeld.  8)
Deskundige

*

a.b.

• 8917
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2018, 22:22:51 »
Toch is het mooi om een inhoudelijk berichtje van B. Gehakt te lezen.

*

Wim72

• 1563
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2018, 23:51:15 »
Forumlid Mrzed wil graag informatie en advies over een muzikale sub voor weergave onder de 40 HZ om die te gebruiken samen met zijn Denon Dali Opticon 6 en Denon PMA 1500R en krijgt hier alleen maar onzin voorgeschotelt... >:(

*

Opa S.

• 7176
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2018, 03:44:14 »
Welkom op Audiofreaks, brilsmurf!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Bongo

• 123
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2018, 06:41:37 »
....en krijgt hier alleen maar onzin voorgeschotelt... >:(

Mee eens, maar voorgeschotelt spel je wel met een d op het eind....

*

Mrzed

• 164
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2018, 08:30:29 »
....en krijgt hier alleen maar onzin voorgeschotelt... >:(

Mee eens, maar voorgeschotelt spel je wel met een d op het eind....
Niet waar, Wim72 spelt het met een t op het eind. Dat zie je toch?
En tussen de, overigens vermakelijke, onzin door, lees ik dat DSP op drie plaatsen aanwezig kan zijn. Volgens mij zit het niet op de Denon, dus moet ik een sub hebben waar het in zit, of een los kastje aanschaffen. Ik vermoed dat een los component dan de voorkeur heeft?
Sky TEC: tec3020
PS3 Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

a.b.

• 8917
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2018, 09:50:43 »
Dat hangt af van je zelfredzaamheid. Een sub met ingebouwde DSP kan heel handig zijn, die regelt zichzelf min of meer in. Koop je een apart kastje dan moet je nog wel veel zelf doen.

Maar.. je kan beginnen met een sub zonder DSP en eens aanzien hoe dat gaat? Er zijn zat goede subwoofers op de markt en enkele merken werden al genoemd?

*

a.b.

• 8917
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2018, 09:53:31 »
Forumlid Mrzed wil graag informatie en advies over een muzikale sub voor weergave onder de 40 HZ om die te gebruiken samen met zijn Denon Dali Opticon 6 en Denon PMA 1500R en krijgt hier alleen maar onzin voorgeschotelt... >:(

Denk je om je ouwe mopperkonthart Wim!

*

Heintje

• 1436
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2018, 12:25:26 »
Nou, dan toch even een inhoudelijke reactie.

- Een sub kan inderdaad een behoorlijke verrijking van de muziekweergave betekenen, mits de luisteraar dat k vindt. Het is dus een smaak-kwestie, want subs zijn moeilijk goed af te regelen en vaak wordt daar veel te weinig tijd aan besteed. Een sub helemaal naar eigen smaak afregelen kan best een aantal weken/maanden duren. Een sub die na n dag al wordt afgeschreven was een miskoop en/of de eigenaar "weet niet hoe".

- kies een sub die past bij je wensen: een sub van 150 Euro zal geen afgrond-diep laag geven en zal mogelijk minder goed passen bij je wensen dan een wat duurdere sub met meer capaciteit en afstelmogelijkheden.

- een faseschakelaar heeft wel degelijk nut. Een sub is het gemakkelijkst af te regelen als hij tussen de front/stereo luidsprekers staat. In dat geval is het handig als de conus van de sub tegelijk met de basluidsprekers start bij het naar voren bewegen. Dat kan je instellen met de faseschakelaar en zo compenseer je voor een versterker of luidsprekers met een eigen interpretatie van + en - aansluitingen. De schakelaar staat in principe goed als de luisteraar de meeste bas hoort.

- in ruimten waar de sub niet tussen de front/stereo luidsprekers kan worden geplaatst, of er zijn goede redenen om dat niet te doen (zoals ongunstige akoestiek of meerdere subs), is het hebben van een faseschakelaar onvoldoende: het ligt aan de afstanden van de sub en de luidsprekers tot de luisteraar wat de fase moet zijn. In dat geval helpt een faseregelaar beter dan een faseschakelaar. De regelaar staat in principe goed als de luisteraar de meeste bas hoort (of de beste kwaliteit bas).     

- maar welke sub gekozen?
Dat hangt af van het budget, de akoestiek en het doel waarvoor de sub wordt aangeschaft.
Begin nooit aan subs die onderdeel uitmaakten van een goedkope 5.1 set en passieve subs.
Goede en goedkope actieve subs zijn de Klipsch SW10 en de Rel Stealth. Let bij aankoop of alles goed werkt en of de randen van de luidspreker nog goed zijn.

- subs kan je high-level aansluiten en low level.
High level betekent dat je de sub (met "luidsprekerdraden") parallel aan de luidsprekerkabels van je front/stereo luidsprekers aansluit.
LET OP: sommige versterkers kunnen daar niet tegen!
Low level betekent dat je de sub met n tulpkabel (soms twee) aansluit op een versterker met een sub-uitgang (vaak "LFE" genoemd, van Low Frequency Extension).
Als ik het zo lees, nam ik in jouw geval een sub met een high level aansluiting die ik op de front/stereo luidsprekers aansloot (aan de zijde van de luidsprekers of bij de versterker).

- voor de plaatsing van de sub zijn er twee uitgangspunten:
1. zet de sub vlak bij je front/stereo luidsprekers in de hoek, dr waar hij het hardst klinkt, en regel hem dan verder af
2. zet de sub tussen de front/stereo luidsprekers en ga dan afregelen

- voor de afregeling zijn twee methoden:
1. de automatische, met de bijbehorende meetmicrofoon. Als je daarover de beschikking hebt, doe je dat rst en je gebruikt dat resultaat als uitgangspunt voor handmatige bijregeling. Volg de gebruiksaanwijzing voor de automatische afregelmethode.
2. de handmatige, met faseregelaar, volume/level en scheidingsfrequentie.

Een handmatige afregelmethode is (het liefst met "een hulpje wat instelt", terwijl jij luistert op de luisterplek):
- plaats de sub op de door jou gewenste plek
- zet muziek op die je goed kent en die kwa klank representatief is voor wat jij mooi vindt qua (hoeveelheid) bas
- zet op de sub de regelaar voor de scheidingsfrequentie op max en het volume/level zo dat je de sub duidelijk hoort en zet muziek op
- draai stapsgewijs de scheidingsfrequentie terug totdat het geluid het mooist is
- draai aan de faseregelaar (of schakel die om) totdat je de meeste bas hoort
- tweak dan de volume/level en scheidingsfrequentie door de dagen heen met verschillende muziek totdat je een naar jouw smaak mooi geluid hebt, waarbij het gebruik van de sub een meerwaarde biedt t.o.v. uitschakeling ervan. Maak een foto van de instellingen en de exacte opstelling van de sub.
- en probeer verschillende plaatsen voor de sub uit, waarbij je de hele procedure herhaalt.
Uiteindelijk vind je een plaats en instellingen van de sub die je bevallen.

Zoiets?
Succes! ::)

*

jpio

• 4344
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2018, 18:50:53 »
Top! :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2018, 13:24:34 »
Wat ook nog wel eens wil helpen is om de sub meer van de grond af te plaatsen. Ik heb een nearfield setup en de sub staat op een speaker standaard, werkt prima. Op de grond heb ik eigenlijk nergens goed laag, komt mogelijk door de houten vloer.