receiver als voorversterker, welke eisen aan de eindversterker?
« Gepost op: 25 juni 2018, 16:41:00 »
Als ik een THX receiver als voorversterker wil gebruiken, zou ik met 2 mono eindversterkers mijn boxen aan kunnen sturen, maar moeten die mono blokken dan ook THX zijn? Of gaat dit automatisch met het signaal van de pre-amp mee? Iemand een idee hoe dit precies werkt ?

*

Wim72

• 1563
Re: receiver als voorversterker, welke eisen aan de eindversterker?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2018, 16:55:32 »
THX is een certificaat, voor de eindversterkers maakt dit niks uit die hoeven alleen maar versterken en doorgeven aan de speakers wat de voorversterker/receiver hen voorschotelt...
Ik zelf stuur met een Onkyo receiver met THX-geneuzel een Onkyo eindversterker aan die op hun beurt de 2 frontspeakers aansturen en die eindversterker is ook niet THX gecertificeerd.

« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 16:32:20 »
Hi @Wim72, dank voor je bericht. Wat is jouw ervaring met een aparte eindversterker, haal je daar veel winst mee in termen van geluidskwaliteit?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 16:39:40 door ejbouma »

*

Heintje

• 1436
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 17:57:37 »
Just my 2 cents:
- als je THX-receiver goed genoeg is als voorversterker, waarom is hij dat dan niet als eindversterker?
- heb je al gekeken of je in jouw model twee eindtrappen parallel kan schakelen voor 1 kanaal? Bij diverse modellen kan dat en is dat het uitproberen waard.
- wat verwacht je van 2 monoblokken wat je receiver niet heeft?

« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2018, 20:07:45 »
Ik heb mn 7.1 onkyo als 5.1 ingesteld waarbij ik mij front speaker met bi amp bekabeld heb. Dit was idd al een enorme stap voorwaarts. Ik ben echter op zoek naar een nog beter stereo geluid, vandaar dat ik me afvraag of aparte eindversterkers daarbij zouden kunnen helpen (klasse a/ ab eindversterkers)..

*

richard

• 3805
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2018, 21:41:29 »
...Ik ben echter op zoek naar een nog beter stereo geluid,
Als dat je doel is gewoon een goede bron, een stereo versterker en twee luidsprekers en de rest het huis uit. Richt ook je kamer zodanig in dat je een optimaal akoestisch klimaat krijgt.

Sound processing, THX en 5.1 of 7.1 is leuk voor films om de ruimteschepen door je kamer te laten vliegen. Serieuze stereoweergave is m.i. een heel ander aspect van de weergave hobby.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 22:01:34 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2018, 22:13:03 »
Het doel is zowel de ruimteschepen door de kamer als ook op zn tijd mooi in stereo luisteren...de vraag is dan ook hoe dit te realiseren valt. Een receiver is nl geen klasse a versterker, vandaar dat ik dacht dat dit wellicht met aparte eindversterkers valt te realiseren..

*

Wim72

• 1563
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2018, 00:35:40 »
Hi @Wim72, dank voor je bericht. Wat is jouw ervaring met een aparte eindversterker, haal je daar veel winst mee in termen van geluidskwaliteit?

Ik heb als frontspeakers LS50's die houden wel een stevige versterker met voldoende reserve en de eindversterker is een geintegreerde versterker die ook als pure eindversterker is te gebruiken in de 5.1 combi met receiver,  als ik main schakeling 10 sec vasthoud is de eindversterker weer in gebruik als pure stereo opstelling in combi met de LS50's met voorversterker en volumeregeling zonder sub.

*

Heintje

• 1436
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2018, 22:08:26 »
@ejbouma:
- welke Onkyo heb je (type) en welke frontluidsprekers gebruik je?
- staan je frontluidsprekers gunstig opgesteld voor stereoweergave?

« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2018, 13:38:13 »
@ejbouma:

Onkyo TXnr828, best wel OK, Tannoy D700's als front speaker, ideale opstelling qua stereo weergave. Derhalve ook de vraag of (naast de OK 5.1 werking) ik een betere stereo weergave krijg als ik een aparte eindversterker inzet met klasse A A/B.. ?

*

Knosti de Platenwasser

• 2124
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #10 Gepost op: 2 juli 2018, 13:58:20 »
@ejbouma:

Onkyo TXnr828, best wel OK, Tannoy D700's als front speaker, ideale opstelling qua stereo weergave. Derhalve ook de vraag of (naast de OK 5.1 werking) ik een betere stereo weergave krijg als ik een aparte eindversterker inzet met klasse A A/B.. ?

Ik denk dat als die eindversterker beter is dan die van de receiver je zeer waarschijnlijk een betere stereoweergave gaat krijgen.
Hoe dit te controleren? Door te vergelijken. Volgens mij de enige manier.
Als die eindversterker niet beter is dan die in je receiver, of als je opstelling het niet zou toelaten, dan zullen de verschillen klein zijn.
Het is niet het type vraag om zo met ja of nee te kunnen beantwoorden.
... on an Electrospective Odyssee.

*

Heintje

• 1436
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2018, 21:25:30 »
The proof of the pudding is the eating .....

Leen eens een fatsoenlijke eindversterker die krachtig genoeg is.
Maar ik denk dat het geen werelden van verschil uit gaat maken.

In welke regio woon je (voor een evt. leen-aanbod)?

« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2018, 22:06:16 »
The proof of the pudding is the eating .....

Leen eens een fatsoenlijke eindversterker die krachtig genoeg is.
Maar ik denk dat het geen werelden van verschil uit gaat maken.

In welke regio woon je (voor een evt. leen-aanbod)?

Het mooie Friesland :)

*

Wim72

• 1563
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2018, 22:23:29 »
Onkyo receivers kunnen in stereo behoorlijk wat vermogen leveren maar in 5.1 of zelf 7.1 of 5.2.1 is het vermogen per kanaal nogal beperkt en als je dan behoorlijk grote luidsprekers hebt b.v. front en ook rear kan een aparte goede eindersterker voor de fronts behoorlijk wat winst opleveren vooral als het wat harder gaat en moet en heeft het in 5.1 en hoger net allemaal even wat meer reserves.
In stereo zal het niet zoveel uitmaken denk ik.
Ikzelf stuur met mijn Onkyo receiver 5 speakers aan KEF Q9C centerspeaker, 2 KEF Q15.2 speakers als surround en 2 KEF Q eitjes als surround-back (en de actieve sub) en voor de LS50 als fronts heb ik een aparte Onkyo versterker.
Voordeel voor mij LS50 met versterker is ook puur als stereo inzetbaar naast 5.1.

Net als bovenstaande gewoon proberen om er achter te komen!
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2018, 00:36:34 door Wim72 »

*

richard

• 3805
« Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2018, 22:54:03 »
Het mooie Friesland :)
Met Bouma als achternaam wel logisch.
Genoeg is beter.