*

J.B.L

• 3574
DIY audiostreamer
« Gepost op: 26 juni 2018, 17:39:31 »
"Iets met door de bomen het bos niet meer zien..."

Ik kijk rond voor een leuke audio streaming PC waarmee ik zowel Tidal als een lokale opslag op een USB HDD kan benutten en naar een externe DAC via USB kan streamen. Wat wel belangrijk is, is dat het headless is, oftewel ik moet het met mijn smartphone/tablet kunnen bedienen.
Momenteel heb ik een Windows 10 HTPC'tje die ik met Teamviewer bedien maar dat is verre van optimaal, Teamviewer verbruikt zo 60-80% van de CPU resources op.

Ik kwam Roon tegen maar prijstechnisch viel deze optie gauw door de mand (e500,- voor een levenslange licentie!). JRiver zou wellicht kunnen maar kan hij met Tidal omgaan, of is JRiver in 2018 al passé?

Wat zouden jullie kiezen, een zelfbouw PC of misschien een Mac Mini? Een dedicated streamer lijkt mij niet zo flexibel en vooral prijzig. Sonos/SBT/Node heb ik al gehad, zijn inmiddels ook te oud.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 17:45:54 door J.B.L »

*

a.b.

• 8917
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: DIY audiostreamer
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 19:39:20 »
Een Intel-NUC SSD streamer met Daphile. Je kan het eerst eens proberen met een oude PC of laptop. Kijken of het bevalt. Daphile is gratis.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 20:05:05 »
NUC zat ik inderdaad aan te denken, een wat recenter model met een i5'je. 8)

Heb je ervaring met bepaalde modellen? Ik zit toch te twijfelen tussen een wat ouder model maar wel met een krachtigere CPU:
https://www.alternate.nl/Intel(R)/NUC-Kit-NUC6i7KYK2-barebone/html/product/1274530?tk=6177&lk=24546
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 20:33:27 door J.B.L »

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 23:43:04 »
Daphile valt af, Tidal wilt niet hoger dan 256kbs CBR MP3 streamen via de plugin. Interface is ook 2007-achtig antiek vergeleken met de Tidal app.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 23:45:50 door J.B.L »

*

a.b.

• 8917
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2018, 07:34:03 »
TIDAL streamt toch in CD kwaliteit, dan kan Daphile dat ook. Bij streamt Daphile alles: DSD, HI-RES, CD-kwaliteit, FLAC,WAV... Is de plugin een beperking? Van Tidal zelf?

Zeker de interface is nogal ouderwets. Gratis... 1 ontwikkelaar... Je zoekt iets heel moois voor niets? Dan hoor ik de uitkomst graag :)

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2018, 07:52:18 »
Niet per se voor niets, Tidal kost je ook al €20 per maand en heeft nog steeds geen remote app...Tidal proberen te bedienen via Daphile voelt verschrikkelijk vergeleken met hun desktop app, vandaar dat ik Daphile laat vallen.
Zodra je Tidal afspeelt via de plugin van Mysqueezebox en in de settings "FLAC and MP3" aangeeft (hoger kan hij niet) zie je tijdens afspelen nog steeds dat hij 256kbps MP3 streamt ???

JRiver kost 5 tientjes voor Windows maar die kan volgens mij nog steeds niet met Tidal omgaan, ik heb het pakket eerder gebruikt en vond het erg goed voor afspelen vanaf lokale opslag.

« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 07:54:41 door J.B.L »

*

Dynky

• 537
  • be surprised, time after time
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2018, 08:08:25 »
Ik kwam Roon tegen maar prijstechnisch viel deze optie gauw door de mand (e500,- voor een levenslange licentie!).

probeer het eerst even met een gratis trial...je zal zien dat het z'n geld absoluut waard is ;) (je kan trouwens ook met een jaar abo beginnen en dan later lifetimer worden, destijds werden de niet verbruikte maanden van dat jaar ook netjes verrekend....vermoed dat ze nog steeds zo te werk gaan)
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 20:26:34 door Dynky »
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2018, 11:18:42 »
Gek hoe moeilijk zij het maken om überhaupt trial te kunnen nemen, kan enkel met een credit card en laat ik die nou niet hebben.
Gek dat je bij Spotify/Tidal gerust op basis van jouw PayPal een trial kan nemen maar niet met Roon.

*

a.b.

• 8917
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2018, 19:44:33 »

Zodra je Tidal afspeelt via de plugin van Mysqueezebox en in de settings "FLAC and MP3" aangeeft (hoger kan hij niet) zie je tijdens afspelen nog steeds dat hij 256kbps MP3 streamt ???

Plugins moet je lokaal installeren en niet via mysqueezebox. LMS (icm Daphile) kan dus zelfs DSD formaten aan (en ook hires/flac enz). Ik kan dat checken en hier gaat het altijd goed.

*

Dynky

• 537
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2018, 20:25:11 »
foutje, sorry :-[
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2018, 21:25:04 »
Nou dat heb ik dus gedaan...vervolgens ook die ickstream "tussen-plugin" via een externe link geinstalleerd (Ik ken LMS, jaren mee gewerkt icm SBT), ickstream laat dan niks meer zien qua bitrate van Tidal.
Neemt niet weg dat de interface vanaf de remote extreem karig is. :(

Roon oogt leuk en 10eu/maand is te overzien maar het is nogal belachelijk dat je in 1x per jaar vooruit moeten betalen en enkel via kredietkaart.

*

Dynky

• 537
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2018, 21:30:56 »
Roon oogt leuk en 10eu/maand is te overzien maar het is nogal belachelijk dat je in 1x per jaar vooruit moeten betalen en enkel via kredietkaart.
'k zie er het enorme probleem niet zo van in, maar dat zal vast aan mij liggen :)

*

J.B.L

• 3574
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2018, 10:09:05 »
Wat is overigens het nut van een Microrendu of een Sotm 200? Gezien je enkel met een PC/NUC ook kunt streamen...
Het is mij nog onduidelijk hoe dat apparaat werkt, je zou toch nog ergens een Roon server thuis moeten hebben draaien, of?

Ik heb zojuist een refurb HP 800G1 USFF met een i5 4570S gekocht, moet voldoende zijn, denk ik. Die SOTM blijft echter interessant maar zodra je meer leest kun je gek worden, lui die 5 losse voedingen, USB regenerators van 500 euro per apparaat en whatnot er bij zetten "en dan pas klinkt het goed".

Overigens, een credit card kost je ook nog eens (onnodig) €22 / jaar terwijl ik weet dat ik er niets mee ga doen.
Eens kijken of ik het via een familielid kan regelen ;)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 14:38:33 door J.B.L »

*

a.b.

• 8917
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2018, 20:05:38 »
'k zie er het enorme probleem niet zo van in, maar dat zal vast aan mij liggen :)

Ik ook niet, al kies ik voor Daphile dat gratis is en hier uitstekend functioneert. Ik heb weinig toeters en bellen nodig en hier werken de plugins wel goed.

*

Bloom

• 592
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2018, 21:28:34 »
Ik heb enkele jaren geleden zelf een muziekstreamer gebouwd op basis van een Giada A51. De installatie van het besturingssysteem en de streamsoftware vind je hier: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79026.0
Die Giada A51 heeft onlangs de geest gegeven en ik heb hem vervangen door deze Intel NUC: https://www.amazon.de/dp/B00XPVRR5M met dit RAM-geheugen: https://www.amazon.de/dp/B00NWA56P4 en ik kocht de goedkoopste ssd die ik kon vinden als opslagsysteem: https://www.amazon.de/dp/B01LYCC2D2
(<klik!)
Ik heb gewoon de hele installatie van de Giada overgekopieerd naar de Intel NUC. Alleen de naam van de geluidskaart moest in de configuratie van mpd aangepast worden en daarna draaide alles zoals het hoort. Mijn muziekbestanden staan op een NAS en de Intel NUC heeft een draadloze netwerkkaart aan boord waarmee hij daaraan kan. Hij heeft ook een gigabit-kabelaansluiting als dat mogelijk is.