Oudje: Pioneer SA-506; geen geluid links bij AUX/TUNER
« Gepost op: 9 juli 2018, 16:04:23 »
Hoi,

Ik heb een oud apparaatje met een probleem. Hier even een opsomming van zaken (ik dacht: dat is compacter dan verhalend schrijven).

Apparatuur: Pioneer SA-506 Versterker
Probleem: spontaan geen geluid meer links; geen uitslag op linker VU meter; slechts lichte trilling daarin vanaf hoog volume (maar dit is misschien interferentie met de andere meter?)
Aansluiting: AUX (telefoon 3.5mm jack -> 2x tulp). Probleem speelt ook bij aansluiting op "TUNER"
Wat heb ik al geprobeerd?:
- Kabels naar speakers eruit
- Tulp stekkers omdraaien (bron / aansluiting uitsluiten)-
- Diverse knoppen draaien om slecht contact in de regelingen uit te sluiten
Opmerkelijk: "PHONO" werkt wel, maar die is hiervoor niet bedoeld en is veel gevoeliger.

Wat zou ik hier evt. aan kunnen doen? Zo op het oog kon ik geen losse solderingen vinden, maar ik weet dan ook niet naar welke onderdelen ik in het bijzonder zou moeten kijken.

Ik ben an sich wel handig en technisch aangelegd, maar ik heb van versterkers en elektrische componenten nagenoeg 0 verstand. Mijn hoop is eigenlijk dat er ergens een weerstand of condensator stuk is en er enkel een nieuwe ingezet hoeft te worden. Ik beschik over een multimeter.

Wie kan me helpen?

Groetjes,

Luc
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2018, 16:19:10 door xerckd »

*

Heintje

• 1563
Re: Oudje: Pioneer SA-506; geen geluid links bij AUX/TUNER
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2018, 22:52:22 »
Waarschijnlijk is de ingangskeuze schakelaar slecht. Je kunt dat controleren door een koptelefoon aan te sluiten: als je dan dezelfde verschijnselen hebt als over de luidsprekers, zijn de eindtrappen niet de oorzaak.

Wat je eraan kunt doen?
- een korte termijn oplossing is stekker uit het stopcontact, apparaat openmaken, kijken waar die schakelaar zit en die voorzichtig inspuiten met contactspray. Het teveel meteen weghalen met wattenstaafjes / keukenpapier.
- het apparaat aanbieden voor reparatie bij een goede reparateur door dat hier op het forum te vragen.
Dan reageert er vaak iemand bij je in de buurt.

Het helpt al als je aangeeft in welke buurt je woont ...