*

Zeno

• *
  • 10
teac x10 capstanmotor wil niet draaien
« Gepost op: 11 juli 2018, 14:40:06 »
Beste forum leden, ik ben nieuw hier op dit forum,
Ik ben enige weken in het bezit van een X10, helaas werkt deze niet,
Ik heb de capstan snaar, de arm schakelaars, ic op het motor pcb, de motor, een (defecte) cement weerstand 1.5k 2watt vervangen, zonder resultaat, er staat 24vcd op het pcb van de motor , ik wordt er radeloos van  :P wie weer raad?
De  solenoid werkt goed de rollen gaan op druk tegen de capstan assen , spoelen lings en rechts werkt ook prima!

Ik heb het vermoedelijk gevonden de D880 transistor op de motor pcb is defect, ik heb hem besteld, dus op hoop van zegen!
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 10:24:32 door Zeno »

*

Zeno

• *
  • 10
Re: teac x10 capstanmotor wil niet draaien
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2018, 08:34:05 »
De capstan  draait nog steeds niet ! Er is al heel wat vervangen, alle sites afgezocht maar helaas ! heeft niemand een idee

« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2018, 14:12:30 »
Met zomaar lukraak wat onderdelen vervangen kom je er meestal niet.
Bovendien heb je nu niet meer de originele uitgangssituatie van hoe de machine kapot is gegaan.
Want net als bij repareren zit er ook bepaalde logica in het kapotgaan.
Er zitten links en rechts nog twee rollers die door de band worden opgetild en daarachter zit een switch.
Als die niet schakelt of anderszins kapot is werkt de machine ook niet, hij detecteert dan geen aanwezige tape.
Je kun ze evt met de hand optillen om te testen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Heintje

• 1485
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:08:29 »
Ik heb ooit een tweesnelheden professioneel Teac C-3X Cassettedeck gehad, uiterlijk ongeveer identiek aan de Tascam 122.
Na járenlang gebruik en nog steeds geweldige klank, begon de capstanmotor ineens uit te vallen: je drukte op de Play-knop en hij liep weer onverstoorbaar verder.
Door de jaren heen werd het steeds erger, reden om er eens goed in te duiken.
Bleek dat die motor op een héle mooie grote stuurprint in een brugschakeling was opgenomen, waardoor de motor altijd heel bleef. Na veel gemeet bleek dat de motor zover was versleten dat het asje axiaal verschoof en zo gedurende enkele milliseconden volle sluiting maakte.
Door de brugschakeling bleef alles heel en was er daarna helemaal niets afwijkends meer te meten.
Uiteindelijk heb ik de capstanmotor vervangen, waarna het euvel was opgelost.

Misschien kan je hier wat mee?

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2018, 02:20:13 »
Ik ben staps gewijs gaan zoeken, de snaar was versnotterd, dat leek dus eenvoudig, op advies de motor vervangen, de arm schakelaars, de cement weerstand/zekering, ic op motor pcb en to200 en nu heb ik bijna alles zo goed en zo kwaad met universeel meter doorgemeten, de cement weerstand was doorgebrand. Maar de motor draaid Niet! Die is ook met een externe voeding getest en draaid smoot.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 02:23:41 door Zeno »

« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2018, 11:02:30 »
Dus krijgt die motor in het apparaat geen spanning.
Op afstand verder moeilijk op te lossen.
Als die dikke cement weerstand is doorgebrand is er waarschijnlijk een stevige sluiting geweest.
Controleer nog eens goed de printsporen in de omgeving van de motor op onderbreking.
En dat moet je met bv een postzegelloep doen, met het blote oog zijn de breukjes in de sporen soms niet te zien.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2018, 11:59:37 »
De cement weerstand, schakelaars zijn de meest voorkomende euvels van de x10, net als het ic en de d500 op het motor pcb, maar daar is al naar gekeken en op voorhand vervangen, ik ga nog zoeken of de ground  naar het pcb wel 100% is op dit moment 1ohm. De linker schakelaar ground de motor pcb zodat de motor loopt of stopt
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 12:02:33 door Zeno »

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2018, 14:59:06 »
Hopeloos, kan het niet vinden, pin 4 op de motor pcb blijft  0 volt de 24v is aanwezig op 5 en 6 ,  de bandschakelaars zijn < 1 ohm en hebben 5v de cement zekering/ weerstand 35/38v, wie heeft er een schema waar de spanning waarden opstaan?

« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2018, 10:20:38 »
Zeno,

Ik repareer ook veel bandrecorders en heb het schema van de Teac X-10R.

Op de servo print zit een connector op pin 9 en 10 zitten de capstan moter draden aangesloten.
Meet daar eens of er ca 25v-35volt op komt.

En meet ook los de motor draden of de wikkeling nog goed is.

J.hartog

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2018, 13:35:24 »
Op de pinnen meet ik rond de 24v  de motor loopt op een externe voeding van 21v, dank voor de reactie

« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2018, 17:05:19 »
Zeno,

Is de as van de capstan motor wel los, als je met de hand aan de messing polie draait.?
Soms kan de as vast zitten, vuile lagers olie is opgedroogt, of een losse magneet op de roter spoel kan ook.
Dan draait de as ook niet meer.
En ik heb ook bij een andere motor gehad dat de koolborstels en het anker vuil was.

De motor open gemaakt en anker en koolborstels schoongemaakt en weer oke.
Wellicht ook bij jouw capstan motor.

J.Hartog

*

Niemand

• 20922
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2018, 17:06:34 »
Ik begreep dat hij hem al aan een voeding gehangen had en dat die toen gewoon draaide
Alles Henri vd Heide,s structuurinfo door Berret en ThvW.
Audiolamp ,variac met gelijkrichter.v.v.Tegels
TannoyArden mkII(Filter Tannoyspecs door Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224b
CD104
Bekabeling.
Onbehandeld:
diverse draaitafels.

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #12 Gepost op: 3 september 2018, 11:40:57 »
Voor de goede orde pin 1, 23.76 v
Pin 2, 24,08v, pin 3, 23.52v pin 4, 24.01v pin 5, 24.09 pin6 ,24v,
 pinnen 7,8,9,10 0v! op de motor pcb.dus de motor blijft stroomloos
Met de play knop aan spoelmotoren draaiende.

« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2018, 22:49:56 »
zeno,

welk type Teac X10 bandrecorder heb je er is ook een X10R uitvoering ik heb in het schema gezien dat,
het control board 2 verschillen in zitten.

Op pin 9 van het capstan motor servo board moet ca 22, 24 volt staan, en pin 9 zit op met een connector,
10 pin aangesloten op het control board op pin 3.

En van het control board gaat pin 3 een diode brug D38 en daar zit elco C37 en 38 1000uf/35v en een
transistor Q74 2SD 313 meet daar eens op dat punt of er ca 28v , 30 volt staat.

En meet de 2 zekeringen F2 en F3 na.

*

Zeno

• *
  • 10
« Reactie #14 Gepost op: 5 september 2018, 09:34:59 »
Beste audio rep 66,
Bij de elco,s meet ik 38.8v
Op de d313 van de q74 b= 0.33v c=18.6v e= 0, als ik de recorder laat afspelen worden deze waarden nagenoeg 0v, alle zekeringen in de machine zijn heel