4 of 8 Ohm?
« Gepost op: 19 juli 2018, 16:43:09 »
Hoi audio lotgenoten,
op mijn mini tube amp zit een switch  voor 4 of 8 ohm. Mijn reparateur/deskundige heeft hem op 4 gezet. Nu hoorde ik dat dit wel ten koste van de buizen gaat... Klopt da?
met groet Sybrand

*

Buell

• 661
Re: 4 of 8 Ohm?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2018, 21:00:21 »
Ik speel al jaren met 4 Ohm luidsprekers op een 8 Ohm tap van de versterker, kan kiezen tussen 4,  8 en 16 Ohm, mijn vorige had zelfs een 2 Ohm LS uitgang.
Doen wat het beste klinkt zegt de fabrikant, van 8 naar 4 Ohm geeft, als ik het goed heb, meer vermogen.

Maar mijn ervaring is niet dat je buizen dan veel sneller slijten.

Maar wellicht heeft een echte kenner een beter antwoord  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 21:02:18 door Buell »
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

fusion

• 198
    • Audio Page
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2018, 16:06:54 »
Een UGT transformeert de impedantie van primair ( de anode van de versterkerbuis ) naar de speaker.
Als je een 4 OHm op de 8 Ohm tap zet heb je een misaanpassing. De versterkerbuis 'ziet' dan slechts de helft van de bedoelde impedantie. De versterkerbuis staat dan niet meer in zijn optimale gebied, waardoor je meer vervorming krijgt en minder vermogen. Beetje afhankelijk van het ontwerp heeft een te zwaar belaste buis minder levens duur.
Andersom als je een 8 Ohm speaker op de 4 Ohm tap aansluit ziet de eindbuis een 2 keer zo grote impedantie.
Ook hier heb je dan minder vermogen, maar de vervorming blijft beperkt. En de eindbuis wordt minder zwaar bealst.
Toch wordt dit nog wel eens gedaan omdat een speaker nooit zuiver 8 Ohm is soms zelfs voor bepaalde frequenties naar 4 ohm (of minder) gaat. De versterker houdt dan toch reserve om de speaker goed aan te sturen.

« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2018, 19:14:00 »
Een UGT transformeert de impedantie van primair ( de anode van de versterkerbuis ) naar de speaker.
Als je een 4 OHm op de 8 Ohm tap zet heb je een misaanpassing. De versterkerbuis 'ziet' dan slechts de helft van de bedoelde impedantie. De versterkerbuis staat dan niet meer in zijn optimale gebied, waardoor je meer vervorming krijgt en minder vermogen. Beetje afhankelijk van het ontwerp heeft een te zwaar belaste buis minder levens duur.
Andersom als je een 8 Ohm speaker op de 4 Ohm tap aansluit ziet de eindbuis een 2 keer zo grote impedantie.
Ook hier heb je dan minder vermogen, maar de vervorming blijft beperkt. En de eindbuis wordt minder zwaar bealst.
Toch wordt dit nog wel eens gedaan omdat een speaker nooit zuiver 8 Ohm is soms zelfs voor bepaalde frequenties naar 4 ohm (of minder) gaat. De versterker houdt dan toch reserve om de speaker goed aan te sturen.

Dat zwaarder belasten en minder lange levensduur zie ik zo niet bij een missaanpassing.
Als de buis een grotere stroom gaat trekken wel, maar dat wordt bepaald door het negatief en dat verandert niet.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2018, 22:28:01 »
4 Ohm uitgang voor 4 Ohm luidsprekers, 8 Ohm uitgang voor 8 Ohm luidsprekers. Ik zou het niet anders doen, vooral omdat het buizen betreft.