*

Opa S.

• 7392
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Digitaal houdbaarheidsdatum?
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2018, 13:34:09 »
@Heintje; waarom bestanden in WAV bewaren? FLAC is lossless, maar neemt wel bijna de helft minder ruimte in. Je hebt een vertaalslag extra, maar daar krijg je dan wel wat voor terug, opslagruimte.

Ok, die is goedkoper dan vroeger, maar kost toch nog steeds geld, vooral als je het 1 op 1 backupt (wat ik overigens ook doe).

Als je je hele muziekverzameling reorganiseert en uniformeert, vallen je wel eens zaken op.
Voor mij was FLAC onverdacht en ik gebruik het nog steeds voor de muziek waarvan ik geen WAV heb, geen probleem. Tenslotte is harddiskruimte door de jaren heen steeds goedkoper geworden.
Wat mij opviel, is dat ik dezelfde nummers in FLAC tegenkwam met verschillende bestandsgrootten. Nou snap ik dat dezelfde nummers worden bewerkt en bv. dan verschillende speelduren kunnen hebben. Of in oorlogsversie zijn verschenen (Loudness War). Maar ook dat Exact Audio Copy en consorten verschillende instellingen kennen.
Maar toch zag ik net even teveel bestandsgrootte verschillen om mij daar lekker bij te voelen. Dus waarom moeilijk doen, gewoon WAV waar het kan. Zoiets.

FLAC heeft meerdere compressieinstellingen. In the end is het allemaal lossless (en daarmee bitgelijk aan het origineel), maar de diverse compressies hebben invloed op de snelheid van coderen en decoderen. Ooit speelde dat een rol, de laatste tijd veel en veel  minder.

Geen reden tot zorg dus.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2018, 14:57:20 »
Ben ik toch niet met je eens.

Bij de volgende Adolf Hitler zit ik lekker muziek te luisteren en is jouw "radio" in beslag genomen.

Kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon vreselijk panaro´de ben. Of was 't nu parano´de... Zie je, zelfs de taal is niet te vertrouwen!

Ik heb ook al mijn CD-s nog; en mijn NAS met een dikke duizend albums (of meer, geen idee). En nog een HD met duizenden albums van een een kennis van me. Niets mis mee. Maar dat betekent niet dat streamen nu niet hartstikke handig is. Mocht streamen ooit eens stoppen dan heb ik jaren profijt gehad en is er daarna een wereld met hopen en hopen en bulten CD-s. En allemaal kennissen met streamers tjokvol FLACjes.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Opa S.

• 7392
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2018, 19:23:53 »
Oh, maar met streamen an sich is natuurlijk niets mis. Maar ik zou het altijd als een extra bron zien. Vooral ook omdat gestreamd lang niet alles te vinden is wat ik de moeite waard vind. Neem maar eens al die albums die wel ooit op vinyl zijn uitgebracht, maar nooit op cd of anderszins digitaal. Behalve wellicht rips, maar die zal je denk ik niet snel bij de streamers vinden. Alhoewel, de tjoep heeft wel heel veel (maar niet alles en het kan ook zo weer weg zijn).
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

a.b.

• 9206
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2018, 20:21:42 »
Oh, maar met streamen an sich is natuurlijk niets mis. Maar ik zou het altijd als een extra bron zien. Vooral ook omdat gestreamd lang niet alles te vinden is wat ik de moeite waard vind. Neem maar eens al die albums die wel ooit op vinyl zijn uitgebracht, maar nooit op cd of anderszins digitaal. Behalve wellicht rips, maar die zal je denk ik niet snel bij de streamers vinden. Alhoewel, de tjoep heeft wel heel veel (maar niet alles en het kan ook zo weer weg zijn).

Klopt, maar omgekeerd geldt hetzelfde. Ten eerste luister ik via Qobuz (en soms Spotify) heel veel muziek die ik nooit allemaal wil en kan aanschaffen en wil en kan opbergen in kasten thuis. Ten tweede staat veel (obscure) muziek klaar in de streamingservices waar ik nauwelijks aan kan komen, of met veel moeite. Of het is alleen te koop op dragers die ik thuis niet wil afspelen, zoals vinyl. Als laatste weet niet of veel van de electro waar ik naar luister Řberhaupt nog uitkomt op fysieke media.

In huize A.B wordt bij het noemen van Qobuz altijd driemaal Houzee geroepen.

*

Bloom

• 635
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2018, 21:17:07 »
Ik heb een tijd geleden al eens het bewijs gepost dat Qobuz de boel wel eens bedriegt en in plaats van echte HD-opnamen met de computer naar 96 kHz 24 bit omgezette gewone cd-opnames aanbiedt.
Dat heeft bij mij meegespeeld in de beslissing om absoluut geen gebruik te maken van online streaming in welke vorm dan ook. Ik doe het zelf en sla het op mijn eigen centrale opslagsysteem op, dan weet ik welke kwaliteit het is en weet ik ook zeker dat het afspeelbaar blijft zolang als ik dat wens. En dat heet "lokaal streamen".

*

a.b.

• 9206
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2018, 22:35:08 »
Ik vind HD onzin. Hoor je toch niet. CD kwaliteit is prima en dat doet Qobuz prima. Als ik wil pielen met andere formaten doe ik dat wel via mijn NAS.

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2018, 18:40:20 »
Vergeet niet dat FLAC ook een controle doet op de integriteit van de data. WAV kent geen enkele vorm van foutcorrectie.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.