*

i2Paq

• 3213
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: IOM - classic. Klasse D met "wappers".
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2018, 15:48:10 »
Precies zoals ik zeg, ze geven het geleverde wattage weer.

Net als in vintage versterkers.

Nu heb ik Tannoy's met een hoog rendement en met 500W te verstoken ben ik met 2 streepjes volume al de kamer uitgeblazen  ;D
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

Niemand

• 21235
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2018, 20:43:35 »

Nu heb ik Tannoy's met een hoog rendement en met 500W te verstoken ben ik met 2 streepjes volume al de kamer uitgeblazen  ;D
Ik doe het met 4watt per kanaal ,maar meestal met 0.1Watt en dat is al behoorlijk boven gesprekniveau .
Ik denk dat jij die opstelling al gehoord hebt,het is wel verder nog mooier geworden .
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.

Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret

Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21235
« Reactie #32 Gepost op: 12 augustus 2018, 20:47:44 »
Maar nogmaals het ziet er ook erg mooi uit zo die versterkers

Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

i2Paq

• 3213
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #33 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:01:04 »

Ik doe het met 4watt per kanaal ,maar meestal met 0.1Watt en dat is al behoorlijk boven gesprekniveau .
Ik denk dat jij die opstelling al gehoord hebt,het is wel verder nog mooier geworden .

Yep, en dat klonk super!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

richard

• 4078
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2018, 13:31:48 »
Ik eigenlijk ook ,want iets anders doen dan aangeven hoeveel Watt er uit gaat...
Is dat zo? Volgens mij geven ze de geleverde spanning aan. Hoeveel Watt dat uiteindelijk is wordt door de luidsprekers bepaald. Bij een 4 Ohm luidspreker zal dat meer zijn dan bij een 8 Ohm luidspreker.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 13:33:33 door richard »
Genoeg is beter.

*

Niemand

• 21235
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2018, 15:14:37 »
Ik eigenlijk ook ,want iets anders doen dan aangeven hoeveel Watt er uit gaat...
Is dat zo? Volgens mij geven ze de geleverde spanning aan. Hoeveel Watt dat uiteindelijk is wordt door de luidsprekers bepaald. Bij een 4 Ohm luidspreker zal dat meer zijn dan bij een 8 Ohm luidspreker.
Ja zou kunnen ,hoewel bij mijn oude Yamaha wel degelijk watts werd aangegeven .Ik dacht te weten dat dat normaal zo aangegeven wordt en dat je dan moet rekenen met je speakerimpedantie hoeveel volt dat is bij bijvoorbeeld 8 ohm of 4 ohm waardoor je het aantal decibels kon berekenen?
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 15:18:25 door Niemand »

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21235

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

richard

• 4078
« Reactie #37 Gepost op: 13 augustus 2018, 18:54:45 »
Ja zou kunnen ,hoewel bij mijn oude Yamaha wel degelijk watts werd aangegeven .Ik dacht te weten dat dat normaal zo aangegeven wordt en dat je dan moet rekenen met je speakerimpedantie hoeveel volt dat is bij bijvoorbeeld 8 ohm of 4 ohm waardoor je het aantal decibels kon berekenen?

Blijkbaar geeft hij het aantal Watt bij 8 Ohm aan. Als je er een 4 Ohm speaker aan hangt zal hij meer Watt leveren (theoretisch het dubbele); de uitgestuurde spanning blijft immers gelijk.
Zo'n wapper is gewoon een voltmeter met een aangepaste schaalverdeling.

Mooi ding trouwens.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 19:04:35 door richard »
Genoeg is beter.

*

groovy.

• 11926
  • Old school audio.
« Reactie #38 Gepost op: 13 augustus 2018, 19:54:49 »
Die heb ik ook nog even gehad,ruige bak.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 5650. Composed dv1 dt. Emt 938.

In to each life some rain must fall.

*

Niemand

• 21235
« Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:06:32 »
Die heb ik ook nog even gehad,ruige bak.
klopt ,was fijn ding  ;)

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

groovy.

• 11926
  • Old school audio.
« Reactie #40 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:37:05 »
Maar klonk fijn ja, maar niet zulke grote wappers als de IOM :)
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 5650. Composed dv1 dt. Emt 938.

In to each life some rain must fall.

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
« Reactie #41 Gepost op: 13 augustus 2018, 22:04:51 »
Wappers zijn mooi om te zien, ook al kijk je er maar kort naar, vnl bij het instellen van het volume. En dan merk je meteen dat je de volumeknop bij het ene muziekje heel anders moet instellen dan bij het andere muziekje voor dezelfde geluidsdruk.
Want wie kijkt naar de standen van de volumeknop?
En je onthoudt heel makkelijk vanaf welke stand bij welke CD je broekspijpen gaan wapperen om maar iets te noemen als je (ook) erg visueel bent ingesteld. Of welke uitslag voor de buren acceptabel is, enz.

Velen zullen zeggen: Dat doe je toch gewoon op je gehoor, maar helaas is je gehoor nogal variabel. Dat van de buren ook maar je hebt een veel betere referentie dan met een volumeknop waar hopelijk streepjes of liever ook getallen bij staan.
Het zou me niet eens verbazen als er een versterker is zonder streep op de knop en zonder streepjes er omheen.
(Heb jij zo een, Geerd?)

Daarnaast geeft een wapper een gedeeltelijke afspiegeling van de dynamiek, iets wat een volumeknop niet doet. En levert daarmee extra info. Vermoedelijk ook nog eens makkelijk in het herkennen van de loudness war.

Kortom, ze zijn een bijzonder leuke toevoeging. Nog heel veel meer dan een toerenteller in je autokarrimotori waar je natuurlijk ook wel zonder kunt, maar het is wel erg lekker als ie erin zit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Niemand

• 21235
« Reactie #42 Gepost op: 13 augustus 2018, 22:31:42 »
Is deels wel wat voor te zeggen ,maar ik vind ze storend ;)

Chaos-Bocama224bThvW

CD104-ThvW-Berret

Speakerdraad-ThvW

At8000-Sander

Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Heintje

• 1734
« Reactie #43 Gepost op: 13 augustus 2018, 23:01:18 »
Er was ooit een (hele dure) versterker van Japanse makelei, met alleen een schuif-volumepotmeter op de voorkant.
In het merk kwam "14" voor meen ik, maar ik kom niet meer op de naam.
Is dat qua puurheid niet iets voor Geerd?

(Dit is een serieus bedoelde vraag, aan de hand van Geerd zijn recente opmerkingen hier over allerlei overbodige voorzieningen op en in audioapparatuur)   ;D

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
« Reactie #44 Gepost op: 13 augustus 2018, 23:45:33 »
Geerd houdt niet van schuiven.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right