*

Wim72

• 1763
Hoog rendement speakers/orientatie
« Gepost op: 16 augustus 2018, 22:19:51 »
Ik heb div luidsprekers en allemaal klinken ze aardig in mijn ruimte, maar ik zit toch te denken om langzaam aan voor stereoweergave over te stappen naar een set goede, compacte en betaalbare hoogrendement speakers 8 ohm met een goede laagweergave eventueel met baspoort aan de voorzijde i.v.m plaatsing...
Doel maximale muziekweergave met minimaal vermogen en vervorming, de eerste watt optimaal gebruiken.

Graag advies ter orientatie.
Wat zijn redelijk betaalbare merken en typen hoog rendement luidsprekers?
Tips en advies waar ik op moet letten?
Bij welk rendement begint hoog rendement
Is Klipsch een optie?
Etc...

Re: Hoog rendement speakers/orientatie
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2018, 23:19:15 »
Om jouw zoekveld wat groter te maken, voor de plaatsing maakt het niet uit waar de poort zit. Doe er je voordeel mee  8)
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2018, 00:01:39 »

Waar had jij aan gedacht Wim? zuilen of Bookshelf? En welke speakers bezit je nu? ik meen dat jij de kefs ls50 bezit en nog
een suroundset heb ik dat goed? mocht je klipsch willen koop geen nieuwe probeer is een rb 81 uit dan heb je een heel goed
begin en je weet ongeveer de sound van een klipsch in het algemeen.
Denk niet dat alles zo is als jij denkt, met speakers is het zo je trapt een deur open en je weet niet wat je tegenkomt kwa
geluid of sound.Kamer en plaatsing is hierin doorslagevend :o
Phillips MFBserie 587.AH494.AH467,DSS930
CDspeler Phillips 690,
versterkers yamaha 500s,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.
Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black
 warfedale E50  wharfedale 10.7, bose 901 serie6.

*

J.B.L

• 3751
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:51:58 »
Om jouw zoekveld wat groter te maken, voor de plaatsing maakt het niet uit waar de poort zit. Doe er je voordeel mee  8)
Metingen aub? Men roept zo veel.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Eidolon Vision | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:03:34 »
De laagweergave straalt rondom uit. Waar de poort zit is echt niet zo spannend als men altijd zegt.

Metingen kun je het beste zelf verzorgen, dan weet je zeker dat het eerlijk is  ;)
Unison Research - Auralic - North Star Design - Oppo - Focal - Vibex - audioquest

*

J.B.L

• 3751
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:18:42 »
Mijn ervaring is beduidend anders, vandaar de vraag  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 15:21:24 door J.B.L »
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Eidolon Vision | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:55:07 »
De laagweergave straalt rondom uit. Waar de poort zit is echt niet zo spannend als men altijd zegt.

Metingen kun je het beste zelf verzorgen, dan weet je zeker dat het eerlijk is  ;)

Timing / fasereinheid is dan zeker ook niet zo belangrijk ?
Mijn ervaring is toch echt dat ALS er al een poort aanwezig is dat deze dan aan de voorkant moet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Wim72

• 1763
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2018, 16:23:26 »
Het is puur orientatie, als er al hoog rendement speakers komen ooit dan zeker geen nieuwe speakers...
Mijn LS50's zijn onderdeel van een 7.1 HT set als front op een aparte versterker in de breedte van de kamer die ook stereo is te gebruiken. Deze staan minstens 30 cm vanaf de muur omdat de baspoort aan de achterzijde zit.
Als er hoog rendement speakers komen is dat voor een stereo opstelling bedoeld in de lengte van de kamer en die worden dan vrij dicht op een muur geplaatst door ruimte gebrek dan is een baspoort aan de voorzijde gewoon beter.
Ik heb Klipsch gewoon als voorbeeld genoemd omdat die standaard een vrij hoog rendement hebben vergeleken bij concurrenten.

*

chansig

• 10811
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2018, 16:35:15 »

Mijn ervaring is toch echt dat ALS er al een poort aanwezig is dat deze dan aan de voorkant moet.

Mijn ervaring is ook dat de plaats van de poort er niet zo veel toe doet....en nee...dit ga ik niet onderbouwen. Mijn ervaring is voldoende voor mij.

Gr. Hans

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 16:54:36 door chansig »
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2018, 16:46:28 »
Is Klipsch een optie?

Voor zover het een horn loaded model is, is dat zeker een optie.
Hoorn werkt als een akoestische versterker dus heb je een hoog rendement.
Nadeel is vaak de kleuring
Je zou ook eens naar single driver kunnen kijken of de combi van horn en single driver
Maar het kan snel behoorlijk esoterisch en duur worden

Wat voorbeeldjes
https://voxativ.berlin/
http://www.eclipse-td.com/uk/products/td712zmk2/spec.html

« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2018, 16:49:18 »
Die hebben maar een rendement van 84 db, dat is serieus laag.

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2018, 18:08:54 »
hoog rendement is idd zeker geen 84 db.91 is al aardig hoog ;)
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

chansig

• 10811
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2018, 18:25:22 »
....de eerste watt optimaal gebruiken.

Weet niet precies hoe ik dit kan lezen. Maar bij ieder versterker wordt de eerste watt toch optimaal gebruikt ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

groovy.

• 11656
  • Old school audio.
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2018, 18:49:53 »
Ik heb een paar Cabasse Proa met baspoortje aan de voorkant 91 db en die klinken erg mooi.
Het enige nadeel zou kunnen zijn dat ruis van de versterker sterker doorkomt.
Verder kan ik niets negatiefs bedenken.

Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao. Rodec sm200.

Focus on the good.

*

Wim72

• 1763
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:02:09 »
....de eerste watt optimaal gebruiken.

Weet niet precies hoe ik dit kan lezen. Maar bij ieder versterker wordt de eerste watt toch optimaal gebruikt ?

Gr. Hans

Tannoy Revolution XT 6 en Kef LS50 beide van Britse oorsprong is wat grootte, prijs en techniek wel enigzins vergelijkbaar de Tannoy haalt bij 1 watt/1 meter 89 dB als je hetzelfde geluidsniveau wilt halen met een LS50 ben je al meer dan 2 watt versterker vermogen nodig.

Al mijn luidsprekers hebben een vrij laag rendement:

Yamaha NS-BP301 Gevoeligheid: 85 dB / 2,83 V / 1 m
KEF LS50 Gevoeligheid: 85 dB/2,83V/1m
TECHNICS SB-M300 MK-II Geluidsdrukniveau: 85 dB/W (1,0 m)
KEF Q15.2 Sensitivity: 91dB at 1m for 2.83V

Daarom voor de verandering een keer het orienteren naar hoog rendement...