*

chansig

• 10811
Re: Hoog rendement speakers/orientatie
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:14:51 »
Was dus gewoon "iets" wat "niets" betekende ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Wim72

• 1763
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:32:20 »
Je leest wel eens zaken op het internet zoals “The first watt is the most important watt.”
Met hoog rendement luidsprekers haal je het meeste uit die eerste watt, of het echt zo belangrijk is die eerste watt laat ik maar aan de experts over om te beoordelen.

*

chansig

• 10811
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:42:13 »
Ah so....oke. Ik denk dat het meer een figure of speech is.

Gr. Hans

« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2018, 19:57:10 »
Kleine speakers groots geluid dat klopt enigsinds teminste bij dag 1 ga je door naar dag 14 of voor de beginners dag 30
dan valt je 1 ding op het klinkt niet zo fijn tis een beetje gestrest hij klinkt wel open maar de overgang van middhoog en laag
klinkt niet lekker hij is steriel, met oldies is het een drama.zelfs al het een Ls 50 is met een rendement van ±85db.
Ik ken ze allemaal die relatiev kleine speakers met een groots geluid dat krijgen zij dus nooit voorelkaar met een 93/95dp.
Daarom moet er flink gefilterd worden je krijgt dus een een gedemd geluidsbeeld.
Na 40jr ervaring met speakers ben ik dol op HR speakers dus af 92db dus dat zijn meestal big speakers en die zijn ook veel
gevoeliger en je hoort meer,dus veel meer gevoeliger voor o.a. versterkers.Geliefde speakers zijn dan ook de big tannoy's
uit de jr 70/80,alleen die zijn voor een gemiddelde kamer van 30 of 40 vierante mtr niet geschikt vind IK!
Dan heb je nog de E serie van wharfedale met 93db dat is dus de E50 E70.De jaren 70 was het meestal HR speakers.
De eerste relatief dure kleine speaker die ik goed ken was de celestion sl 100 en die speaker met een gekunselt groots geluid
is wat voor moeder de vrouw die zowieso een hekel heeft voor grote kisten en daar ligt het probleem,al die kleine speakers zijn ontworpen voor de dame die haar bloemetjes op de vensterbank niet liet ontsieren door een big speaker.
Dus in het algemeen telt big speakers met een hoog rendement zijn de beste en elke speaker minder als 90db komt bij mij de deur niet in :o
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 02:39:00 door bram freestone »
Phillips MFBserie 587.AH494.AH467,DSS930
CDspeler Phillips 690,
versterkers yamaha 500s,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.
Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black
 warfedale E50  wharfedale 10.7, bose 901 serie6.

*

Wim72

• 1763
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:09:26 »
Ik heb met die LS50 absoluut geen gedempt geluidsbeeld, ook niet op hogere volumes en mijn sub vult alleen aan onder de 50 Hz.
Audyssey stelt hem op 4 meter afstand zelfs in op 40 Hz maar die verander ik naderhand zelf.
Als ik LS50 in de lengte van de kamer opstel klinken ze niet mooi teveel laag omdat ze dan te dicht op de muur moeten staan.

Een grote speaker met een hoog rendement is over het algemeen altijd beter dan kleinere, de wetten van de natuur verander je niet.

*

chansig

• 10811
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:27:12 »
Laatste begrijp ik niet...zeker niet in combi met de wetten van de natuur.

Gr. Hans

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:33:50 »
En ik begrijp "over het algemeen altijd" niet zo goed..

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Wim72

• 1763
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:53:12 »
Stelletje azijnpissers, jullie begrijpen heel goed wat ik bedoel! >:(
Ok, ik zal het onnodig gaan voorkouwen...
Groot is gewoon altijd beter:
Grotere klankkast.
Grotere speaker verplaatst meer lucht.
Grotere speaker hoeft minder te bewegen/uitslaan voor hetzelfde resultaat.
Grotere speaker gaat lager.
Grote speaker en kast meer rendement.
Etc...

*

chansig

• 10811
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2018, 20:56:20 »
Och jochie...oke. Je hebt gelijk. Alles wat groot is beter...zijn mijn vrouw vannacht ook.

Succes.

Gr. Hans

*

a.b.

• 9206
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2018, 21:02:16 »
Ik ben erg gecharmeerd van luidsprekers zonder klankkast, en als die er is, beschouw ik hem als noodzakelijk kwaad.

Maar ik voel wel een beetje met je mee nu Wim.

*

Frits

• 438
  • HiFi is emotie
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:08:26 »
......................
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 20:52:35 door Frits »
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2018, 03:14:48 »
Ik heb met die LS50 absoluut geen gedempt geluidsbeeld, ook niet op hogere volumes en mijn sub vult alleen aan onder de 50 Hz.
Audyssey stelt hem op 4 meter afstand zelfs in op 40 Hz maar die verander ik naderhand zelf.
Als ik LS50 in de lengte van de kamer opstel klinken ze niet mooi teveel laag omdat ze dan te dicht op de muur moeten staan.

Een grote speaker met een hoog rendement is over het algemeen altijd beter dan kleinere, de wetten van de natuur verander je niet.

Weet je een sub is in veel gevallen een onding,het komt zelden voor dat hij goed aansluit bij een speaker die op pappier tot
35hz diep gaat.Een ls50 aanvullen met een sub is al vrij moeilijk en kap je deze ls50 speaker bij 50hz af dan is de sub zowieso
met de ogen dicht te plaatsen.
Maar ik geef ook toe dat er kamers zijn die totaal anders klinken dan verwacht, dus heb je een prachtklinkende set in kamer1
dan kan dat teniet worden gedaan in kamer2.
Een flat woonkamer klinkt altijd anders als een woning aan de grond met een houten vloer etc,ik kan het weten want ik ben de laatste 10jr 3 keer verhuist.
Dus mijn advies Wim kijk uit wat je doet want een speaker beoordelen in 1 dag is niet te doen,kijk ik kan terug grijpen op  familie en kennissen die in de hifi zitten en dat kost mij niets.
En ik ben ook zo van woon je in de buurt dan ben ik bereid om je een set speakers mee te geven om te proberen,want proberen
gaat boven studeren ;)
Phillips MFBserie 587.AH494.AH467,DSS930
CDspeler Phillips 690,
versterkers yamaha 500s,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.
Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black
 warfedale E50  wharfedale 10.7, bose 901 serie6.

*

chansig

• 10811
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2018, 07:45:43 »
Mijn ervaring met mijn subs is dat ik ze niet kan lokaliseren. Ook bij anderen is me dat nog niet gelukt. Je moet dus iemand hebben die weet wat hij doet.

Gr. Hans

*

a.b.

• 9206
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2018, 07:58:00 »
“Weet je”, nee eigenlijk niet. Ik heb het zelf nooit gehoord maar lees weleens enthousiaste verhalen over de ls50 icm subs.

En wat is moeilijk? Het is zo een beetje borrelpraat. Als je dingen snel heel erg moeilijk vind, dan is het niet zo gek dat het ook niet zo goed lukt?

*

a.b.

• 9206
« Reactie #29 Gepost op: 18 augustus 2018, 08:03:00 »
En als je niet een beetje “studeert” loop je al snel de kans onzin te tikken..