*

thanatos

• 1736
  • Cum non tum age
Re: Hoog rendement speakers/orientatie
« Reactie #300 Gepost op: 3 september 2018, 21:03:42 »
Zijn dit nu die beruchte kunststofdrivers van Tannoy die je niet wilt hebben?

Drivers glimmen zo op foto...

https://link.marktplaats.nl/m1314765296

Yup ik heb ze gehad de 12 DMT II schreeuw drivers zijn het.. niet te temmen.. de 15" doet toch echt hele andere dingen..

Ik heb niet gezegd dat de Kef in het laag gehakt maakt van jouw 15 inchers. Wel ervaar ik het in het laag als minstens gelijkwaardig. In het mid/hoog vind ik ze beduidend prettiger klinken dan jouw Tannoys. Dus voor mij maken ze daar gehakt van. Voor mij zijn de Tannoys scherp en wat schreeuwerig. Toeterig misschien? Blijft wel een kwestie van smaak hè. ;) :)

Groet,
Leobus

Ik heb de LS50 ook gehad en dezelfde drivers/kast als Theo.

Op de LS50 had ik een ASR Emitter 2 HD, zeer goede speaker voor het geld. Het laag en dynamiek haalt het in de verste verte niet bij de Tannoy. Scherp hoog herken ik niet. Toeterig ook zeer zeker niet. Ik heb de compleet originele Tannoy filters die bij deze speakers horen en dat zijn de beste speakers die ik tot op heden in bezit hebt gehad.

Kleine greep : Adam Column MK3, Tannoy Berkely, Pioneer/TAD S-2ex/3ex, Wilson Audio Duette, Harbeth M30, Spendor BC1, Rogers LS3/5a, Xanadu AW25/DS24/DS17e enz Letterlijk van A-Z(ingali)

Als je het laag kwijt kan en de WAF 15" accepteert is er voor het geld niet veel beter.. ik prefereer ze blind boven Kharma's van 30K+ die ik heb gehoord..
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

thanatos

• 1736
  • Cum non tum age
« Reactie #301 Gepost op: 3 september 2018, 21:13:20 »
Ik heb div luidsprekers en allemaal klinken ze aardig in mijn ruimte, maar ik zit toch te denken om langzaam aan voor stereoweergave over te stappen naar een set goede, compacte en betaalbare hoogrendement speakers 8 ohm met een goede laagweergave eventueel met baspoort aan de voorzijde i.v.m plaatsing...
Doel maximale muziekweergave met minimaal vermogen en vervorming, de eerste watt optimaal gebruiken.

Graag advies ter orientatie.
Wat zijn redelijk betaalbare merken en typen hoog rendement luidsprekers?
Tips en advies waar ik op moet letten?
Bij welk rendement begint hoog rendement
Is Klipsch een optie?
Etc...

Ik heb de diverse pagina's niet gelezen verder.

Wil je echt eens spelen met hoog rendement. Begin eens met een breedbander. Als MarkAudio.

JBL heeft mooie hoogrendement speakers. 4312

Klipsch heeft mij nooit kunnen pakken. Wel zeer hoog rendement. Ik heb de Heresy III, RF-7 en de Cornwall III gehad. Allemaal niet mijn ding.

Tannoy heeft ook mooie speakers. De oude series als de Arden met HPD385 en de 12" varianten als de Cheviot zijn wat wollig en warm. Hebben zeker hun charme. de 15 DMT II zijn waanzinnige monitoren die alles bieden. vervorming <0.5% volgens opgave. belastbaar tot 400watt piek en 98dB rendement.

Ik speel nu met een paar Lowther PM2A breedbanders. Ook erg leuk. Enorme kleurdozen maar hebben ook zeker hun charme.

Je kan ook voor actief laag gaan in een aparte kast en dan met losse hoorn er bovenop werken.

Blumenhofer heeft ook leuke speakers die ik goed heb horen spelen.

Mijn doel is om dit jaar eens Voxativ luidprekers te horen. Moet het ultieme zijn in hoogrendement breedbanders. Prijstechnisch volledig buiten bereik helaas  ;D

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #302 Gepost op: 3 september 2018, 21:22:14 »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

J.B.L

• 3705
« Reactie #303 Gepost op: 3 september 2018, 21:24:52 »
De Ensembles zijn top, vallen wel in de prijsklasse 2500-3000 als ik mij goed herinner.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

Roots

• 1863
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #304 Gepost op: 3 september 2018, 21:26:41 »
ja..jaja..ja :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

thanatos

• 1736
  • Cum non tum age
« Reactie #305 Gepost op: 3 september 2018, 21:33:00 »
Ik heb de PA1 gehoord zonder sub kast. Maar de opstelling was er niet naar. Ik was niet onder de indruk.

Bij de aanbieder in de link hierboven ben ik eens thuis geweest. Liefhebber van buizen en hoogrendement.. en Porsches  ;D

Variant van deze met actief laag heb ik op de XFi beurs gehoord en vond ik op Tidal na een de beste speakers daar. De nieuwe Ensemble daar ook gehoord en snel weggegaan om gehoor schade te voorkomen.. wat een getetter :-)

Edit : foto is Zugspitz

*

Tannoysuperprestige

• 225
  • Geordende Chaos
« Reactie #306 Gepost op: 3 september 2018, 21:53:41 »
Mooie discussies en uitwisselingen van ideen! Leuk.

Ik sluit mij geheel aan bij Thanatos en Van Wermeskerken (en bij diegenen die zich in hun benadering herkennen!).

Gedurende mijn audio carrière gegroeid van de beroemde Celestion 3 naar de Tannoy D-700, Quad Esl 63 Pro naar mijn huidige Tannoy Westminster SE. In mijn beleving zijn er waanzinnig veel leuke speakers in allerlei maten en gewichten.........Van het weekend nog uitvoerig geluisterd naar de Tobian 15HC. Zie https://tobian-soundsystems.com/en/horn-speaker/monitor-15-15hc/. Wow! Wat een fraaie speaker!

Mijn hart heb ik verpand aan de Tannoy 15 DMT mk2, de Tannoy GRF, de Westminster en drie vergeten klankjuwelen in de Tannoy serie: de Tannoy Churchill, de Tannoy Glenair en.......de Tannoy Kensington. De Kensington ligt gek genoeg erg dicht bij de Westminster! In een kleinere ruimte zou ik zeker voor de Kensington gaan. Uiteraard is de Westminster mijn grote ‘liefde’. In mijn studententijd in Groningen (Stadspark) gehoord. Het grote geluid en het immense luistergemak heeft mij nooit losgelaten. En de fabuleuze muzikaliteit gekoppeld aan een werkelijk zeer fraaie stemweergave.

Er werd hier gesproken over het felle hoog van de Tannoy’s en een vorm van schreeuwerigheid. Dat is natuurlijk onzin. Wel kan het zo zijn dat er een mismatch kan zijn tussen de speaker en de versterker. Wellicht dat men dat bedoelt. Ik weet het niet. Terwijl ik dit schrijf luister ik muziek en ik geniet van de enorme afbeelding, diepte in het beeld en in het laag (waarbij de Westminster geheel geen VET laag heeft), en een boterzacht hoog.

Zie de opmerkingen van Van Wermeskerken over de voordelen van TANNOY puntbron unit, gekoppeld aan het hoge rendement en je hebt al veel ingrediënten te pakken voor een eerlijk en heerlijk geluid in je woonkamer.

Zo. Dit is mijn bijdrage aan dit topic! Hopelijk heb ik kunnen inspireren.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2018, 22:00:06 door Tannoysuperprestige »
Iedere dag een stapje beter, dan wordt het vanzelf fantastisch!

*

Leobus

• 519
« Reactie #307 Gepost op: 3 september 2018, 22:52:02 »
@TSP

Ik was degene die de Tannoys bij Theo scherp en fel en soms schreeuwerig vond klinken.
De onderhavige Kefjes zijn net als de Tannoys puntbronnen en zo gemodificeerd dat ze ook hoog rendement speakers zijn geworden. Qua luchtverplaatsing kunnen ze natuurlijk nooit tippen aan de 15 inchers. Ze klinken op de een of andere manier echter zeer volwassen in het laag. Als je slagerij van Kampen realistisch kunt neerzetten, moet er toch wel iets aan laag kloppen. En in het midden- en hooggebied vind ik ze lekkerder klinken dan de speakers bij Theo. Nu is het wel zo dat ik die van Theo maar 2 maal een kwartiertje heb gehoord en was de muziekkeuze toen qua opname misschien niet de beste. (Hoewel het Hadouk trio met Yillah niet slecht opgenomen is. Maar ik kan mij niet herinneren of ik daarbij ook scherpte ervoer. Wel een enorme slagkracht :)) De voortreinen bij beide installaties zijn nogal verschillend. Een buizen geïntegreerde versterker tegenover een passieve voorversterker met een eindbak waar ik weinig van weet. Wat ik wel van de man gehoord heb, is dat er in de hele trein geen enkele condensator in de signaalweg zit.
Allemaal zaken die van invloed zijn op mijn oordeel. Maar nogmaals dat is en blijft persoonlijk.

Groet,
Leobus

*

Tannoysuperprestige

• 225
  • Geordende Chaos
« Reactie #308 Gepost op: 3 september 2018, 23:23:01 »
@TSP

Ik was degene die de Tannoys bij Theo scherp en fel en soms schreeuwerig vond klinken.
De onderhavige Kefjes zijn net als de Tannoys puntbronnen en zo gemodificeerd dat ze ook hoog rendement speakers zijn geworden. Qua luchtverplaatsing kunnen ze natuurlijk nooit tippen aan de 15 inchers. Ze klinken op de een of andere manier echter zeer volwassen in het laag. Als je slagerij van Kampen realistisch kunt neerzetten, moet er toch wel iets aan laag kloppen. En in het midden- en hooggebied vind ik ze lekkerder klinken dan de speakers bij Theo. Nu is het wel zo dat ik die van Theo maar 2 maal een kwartiertje heb gehoord en was de muziekkeuze toen qua opname misschien niet de beste. (Hoewel het Hadouk trio met Yillah niet slecht opgenomen is. Maar ik kan mij niet herinneren of ik daarbij ook scherpte ervoer. Wel een enorme slagkracht :)) De voortreinen bij beide installaties zijn nogal verschillend. Een buizen geïntegreerde versterker tegenover een passieve voorversterker met een eindbak waar ik weinig van weet. Wat ik wel van de man gehoord heb, is dat er in de hele trein geen enkele condensator in de signaalweg zit.
Allemaal zaken die van invloed zijn op mijn oordeel. Maar nogmaals dat is en blijft persoonlijk.

Groet,
Leobus

Mooie toelichting Leobus,

Uiteraard is de wijze waarop we muziek beleven persoonlijk. En dat benoem je ook. Idee / suggestie: als je in de buurt van het mooie Groningen bent ga dan wederom eens luisteren bij Van Wermeskerken. Wellicht nu iets meer de tijd nemen voor de koffie en het luisteren naar de 15 DMT. Wie weet hoe je ze dan ervaart!
Iedere dag een stapje beter, dan wordt het vanzelf fantastisch!

*

i2Paq

• 3101
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #309 Gepost op: 12 september 2018, 20:29:57 »
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

thanatos

• 1736
  • Cum non tum age
« Reactie #310 Gepost op: 12 september 2018, 20:33:02 »
Of deze.. https://link.marktplaats.nl/m1322406385

Klipsch RF-5 (kleine broertje van de RF-7)

*

J.B.L

• 3705
« Reactie #311 Gepost op: 12 september 2018, 20:36:01 »
Grijp je kans!

https://link.marktplaats.nl/m1322182607
Zou ik nooit doen voor €1000,-, te riskant. Diegene verkoopt ook SyncSource modules dus wie weet wat er met deze kasten uitgespookt is, dustcap is in ieder geval al eens er af geweest, zo aan de lijmsporen te zien. Mogelijk dus ooit gerepareerd / matig reconed.
Zelfbouw kasten hebben €0,- waarde zonder aantoonbare bouwtekeningen etc. Het stukje met het logo lijkt met een decoupeerzaag uit de originele kast te zijn gezaagd, belooft niet veel goeds  :-X

Voor €1200-1400 kun je een goede set SRM12X scoren, lijkt mij veel interessanter.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 20:41:30 door J.B.L »
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Opus | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

Wim72

• 1741
« Reactie #312 Gepost op: 14 september 2018, 07:38:21 »
Voorlopig niks kopen maar binnenkort eerst eens uitgebreid luisteren naar een set 12 inch Tannoy's van Arnold...

*

Wim72

• 1741
« Reactie #313 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:28:53 »
Vandaag was het zover, bij Arnold (arnold58) op bezoek geweest om zijn Tannoy 12 inch Red Monitors te beluisteren en te vergelijken met mijn minuscule KEF LS50.
Arnold zelf is een zeer rustige ingetogen muziekliefhebber van voornamelijk rock met als gezelschap 2 prachtige bouviers, 2 mooie Red Monitors op stands met een prachtige set voor en eind buizenversterking van H. H. Scott sieren zijn woonkamer echt een prachtige combi.
Uitgebreid luisteren met koffie..
Conclusie: de beide speakers ontlopen elkaar niet zo heel veel bij normale volumes zelfs niet als het flink harder gaat, wel moet bij de LS50 het volume flink hoger om op hetzelfde luisterniveau uit te komen, over het algemeen klinkt de Red monitor iets rustiger/beschaafder maar bij sommige nummers was het net of de LS50 zelfs iets meer punch in het laag had dan de Red Monitor.
Als het richting heel hard en zelfs oorverdovend gaat moet de LS50 het afleggen tegen de Red Monitor, versterkers/LS50 combi gaan het dan moeilijk krijgen terwijl de versterkers/Red Monitor combi op zeer hoog volume dan beschaafd en rustig blijft spelen door zijn hoog rendement.
Arnold was naar eigen zeggen zeer onder de indruk van de LS50 en zijn prestaties ondanks zijn geringe afmetingen, de Red Monitor is de overal winnaar in deze directe vergelijking en de LS50 blijft ondanks zijn zeer goede prestaties uiteindelijk gewoon een kleine speaker ;D

« Reactie #314 Gepost op: 12 oktober 2018, 01:02:39 »
Arnold was naar eigen zeggen zeer onder de indruk van de LS50 en zijn prestaties ondanks zijn geringe afmetingen,

Klopt, ik ben normaal gesproken niet zo van de kleine speakers maar wat deze kef's lieten horen verbaasde me wel. Op de juiste (zware) versterker hele fijne speakers denk ik.
De Tannoy's deden alles net even makkelijker  en het klonk rustiger dan met de kef's.
Maar al met al een nuttig vergelijk denk ik, je weet nu ook wat de 12 inch Tannoy kan laten horen t.o.v. van de Kef's.