Inbouwen nieuwe set
« Gepost op: 3 september 2018, 12:44:20 »
Ik ga binnenkort mijn nieuwe set inbouwen welke bestaat uit de volgende onderdelen,

Radio: Pioneer DEH-X8700DAB
Stuurbediening interface:
Speakers voor: Pioneer TS-Q171C
Speakers achter: Pioneer TS-1302i
Versterker: Pioneer GM-X742
Subwoofer: Rockford Fosgate R1L-1X12

De deurspeakers zullen zonder versterker direct op de radio worden aangesloten. De Pioneer versterker wordt gebrugged op de Sub aangesloten.
Omdat ik de sub makkelijk wil kunnen verwijderen (met de kids heb ik de laadruimte vaak nodig) heb ik besloten de versterker onder mijn stoel te monteren. Op de sub heb ik een Speakon connector gemaakt om het zo plug and play mogelijk te maken.

Nu zit ik met drie vragen.

1-
De versterker heeft 2 x 20 ampere zekeringen. In de handleiding van de versterker staat dat de plus bij de accu gezekerd moet worden met 2 x 30 ampere.
Aangezien ik een zekeringhouder heb voor 1 zekering vraag ik mij af of ik dit ook met 1 zekering (2 x 30 = 60 ampere??) kan doen?

2-
Aangezien de versterker gebrugged wordt zal ik maar 1 tulp (RCA) naar de versterker hoeven brengen. Vraag is op welke ingang van de versterker (linker of rechter kanaal) ik deze dan moet aansluiten. Dit wordt namelijk niet aangegeven in de handleiding.

3-
Zitten er nadelen aan het uit elkaar plaatsen van de amp en de sub (lengte speakerkabel ca. 2 meter)?

Als jullie nog tips hebben waar ik rekening mee moet houden hoor ik het uiteraard graag (gain, fase, crossover, LPF/HPF, plus niet naast signaal zijn mij allemaal redelijk bekend).

Alvast bedankt voor de info!!!  :D

Hieronder de pagina uit de handleiding met de info.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2018, 12:56:05 door keroner »

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Re: Inbouwen nieuwe set
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2018, 13:03:15 »
Verplaatsen naar carhifi?
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Heintje

• 1557
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2018, 17:34:57 »
Bij punt 2 maak je in ieder geval een denkfout: als je sub de bas van L en R bij elkaar optelt, moet je wel degelijk twee kanalen naar de sub brengen. Alleen als je Pioneer Headunit een dedicated sub/LFE-uitgang heeft en de Fosgate ingericht is op voeding met n kanaal, kan je met n kabel volstaan. Als jij je na het lezen van beide manuals afvraagt of je L of R daarvoor moet gebruiken, moet je sowieso tw kanalen naar de sub brengen.

*

Roots

• 1884
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2018, 18:07:14 »
Voor zover ik het kan zien moet je de lpf/hpf switch op de versterker op lpf zetten dan dien je de linker input te gebruiken voor een gemixte sub input.

De Radio heeft op output 3 eventueel n (L+R) sub out. Instelbaar in het menu.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2018, 19:21:16 »
De radio heeft dus outputs voor front (L+R), rear (L+R) en Subwoofer (L+R of 2 subwoofers??)

Ik weet uit de home hifi dat de rca subwoofer uitgang altijd mono is, em dat als er 2 subwooferuitgangen zijn er 2 subwoofers aangesloten kunnen worden.
Auto hifi is redelijk nieuw voor mij, maar krijg de indruk dat het hier anders werkt.

Als je een 2 kanaals amp brugged is deze nog maar 1 kanaal. Dan heefft deze toch ook niets meer aan een stereo input?

Hieronder de ouotputs van de radio,

*

Roots

• 1884
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2018, 19:37:51 »
Beetje verwarrend idd...Het stereo subwoofer signaal is dan bij elkaar gemixed tot 1 "mono" kabel...Maar dat alles is instelbaar in het menu van je headunit. Het 3e paar outputs zal je zo kunnen configureren dat je er een gewoon stereo signaal van kan maken, of 2 subwoofers mono(gemixed stereo) , 1 subwoofer kanaal(mixed stereo), en nog een centerspeaker output.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2018, 19:40:36 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2018, 14:01:13 »
Bedankt voor de antwoorden.

Heeft iemand misschien ook nog een antwoord op de vraag over de zekering. Dat vindt ik eigenlijk het spannends van alles. Is ook het enige war echt gevaarlijk kan zijn als het misgaat.

*

Heintje

• 1557
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2018, 18:24:11 »
Ja, dat kan, MITS die zekeringhouder van jou de stromen aankan die horen bij een 60 A zekering eruit jagen (dat is dus aanmerkelijk mr dan 60 A).

Er moet namelijk een reden zijn waarom zij daar tw zekeringhouders/zekeringen voor aanbevelen ...

*

Roots

• 1884
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2018, 19:08:46 »
Vergeet de bedrading niet...Die moet ook de juiste dikte hebben voor die 60Amp tot aan de accu toe.                           

« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2018, 22:32:35 »
Neem een 10mm2 of 16mm2 voor de +12V (en massa!) en een mini ANL of ANL zekering van 60A met bijbehorende zekeringhouder, dichtbij de accu monteren. En altijd beide R + L rca's aansluiten, ook als je gaat bruggen of mono uitstuurt etc.
Sub mag je best paar meter van de versterker zetten, gebruik niet al te dunne LS kabel, maar 2,5mm2 of 4mm2 is zat.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2018, 22:35:47 door 12vhifi »