Sporen wissel bandrecorder
« Gepost op: 5 september 2018, 15:30:08 »
Ik heb een bandrecorder met sporen wissel en een bandrecorder zonder sporen wissel. Als ik de bandrecorder gebruik met sporen wissel is dit dan in principe de mogelijkheid om de andere zijde van de band te beluisteren, of heeft een band 2 sporen per zijde? Maar dat zou dan betekenen dat ik een groot deel van de opnamen niet kan afdraaien op de bandrecorder zonder sporenwissel. Kan iemand mij hier uitleg over geven?

*

Sterremuur

• 12547
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
Re: Sporen wissel bandrecorder
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2018, 20:59:17 »
Je bedoelt waarschijnlijk (auto-)reverse.
De functie daarvan is hetzelfde als het omdraaien van de band.
De sporen wisselen, en de band draait de andere kant op.
Voor 4_spoors stereotapes is er dus niks aan de hand.
Het is alleen maar gemakkelijk aan het eind van de band.

En nee, een band heeft maar 1 kant die tegen de koppen komt.
De sporen van de "andere kant" komen netjes tussen de twee andere sporen in.
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2018, 20:51:42 »
Nee, ik denk niet dat ik auto-reverse bedoel. Bij een cassettedeck hoor je bij deze functie dat er een mechanisme in beweging komt om "de andere kant"van de cassette te beluisteren. Maar als ik bij de bandrecorder van spoor wissel hoor je geen klik of een mechanisme, maar hoor je meteen het andere geluidsfragment. Het betreft een knop die je op mono 1, mono 2 en op stereo kunt zetten. Eerst dacht ik dat bij een stereo opname mono 1 en mono 2 tegelijk werden afgespeeld, maar ik kom er niet uit hoe dit technisch in elkaar zit.

*

Sterremuur

• 12547
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2018, 00:14:45 »
Je kunt elk afzonderlijk kanaal dan naar keuze  mono over beide kanalen afspelen.
Maar welke recorder is het, dan weten we het.

Je kunt in dit geval niet de andere kant beluisteren.
Dat kan alleen zoals ik het eerder beschreef, en het is dus wat anders dan de spoorkeuze zoals op de Akai 4000 serie.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 00:17:10 door Sterremuur »

« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2018, 16:04:36 »
Ok, Het gaat om de recorder Grundig TK 745. Maar voor alle duidelijkheid. Ik heb ook nog een oude bandrecorder zonder sporenwisselfunctie. Nu is mijn vraag: Als ik op de Grundig Tk 745 een stereo band draai, dan hoor ik zowel op mono 1, mono 2 als op stereo dezelfde opname. Als ik een mono band draai, dan hoor ik op mono 1 een andere opname dan op mono 2. Als ik de mono band omdraai hoor ik wederom 2 opnames. Ik maak hieruit op dat er op mijn mono banden 2 opnames per zijde staan. Maar dat zou betekenen dat ik een deel van de opnamen niet kan afspelen op de bandrecorder zonder sporenwisselfunctie. Klopt dit?

*

Sterremuur

• 12547
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2018, 18:32:26 »
Het klopt.
Maar dan draai je gewoon de balans naar de kant die je wilt horen, anders hoor je ze door elkaar.