Nieuwe set aanschaffen: advies gevraagd
« Gepost op: 20 september 2018, 09:00:53 »
Hi allemaal,

Onlangs heb ik een post aangemaakt over een nieuwe versterker icm met mijn speakers.
Na wat adviezen en luistersessies denk ik toch dat ik voor een 'totaal' upgrade ga. Echter, zoals bekend, er is veel keus.

Wat achtergrond over mijn wensen/smaak:
Ik ben op zoek naar een niet al te grote set met meer laag, detail en dynamiek dan mijn huidige set (Focal 816V + Marantz PM6004). Ik ben bereid meer dan het dubbele uit te geven, maar dat moet zich dan ook duidelijk uiten in kwaliteitsverschil qua weergave. De muziek die ik luister is zeer gevarieerd: fusiun jazz, (akoestisch) gitaar, 80's rock en pop, klassieke pianomuziek en singer songwriter. Vrijwel ALLE muziek die ik luister is tegenwoordig digitaal (bijv. Spotify). Het is leuk als ik er in de toekomst een cd of platenspeler op kan aansluiten, maar geen must. De huidige Marantz CD6004 speler wil ik evt. eraan koppelen. Ook wil ik mijn TV via optische kabel direct aan kunnen sluiten, zodat ik ook bij films kijken profijt heb van de set. Dit is echter wel ondergeschikt aan muziek luisteren.

Na een oriŽnterende luistersessie kwam de volgende combo goed uit de bus:
Dynaudio Special Forty + Hegel H90

Verbazenwekkend veel bas voor een boekenplankspeaker en mooie details. De volgende luistersessie staat inmiddels gepland en daarbij wil ik wat verder inzoomen in diverse soortgelijke speakers en concurrenten.

Ik heb zelf ook wat research gedaan en denk dat het wellicht interessant is om de volgende opties uit te proberen:
Speakers (weet niet of ik ze allemaal kan beluisteren, dus wellicht wel wat meer specificeren):
Dynaudio Special Forty
Canton Reference 9 K
Bowers & Wilkins 705 S2
Dynaudio Contour 20
Monitor Audio PL100 2
Focal Kanta 1
Bowers & Wilkins 805 D3

De laatste twee zijn beduidend duurder, maar ik ben vooral benieuwd of het verschil ook echt substantieel is.

Qua versterker was ik eigenlijk wel erg tevreden met de Hegel H90. Voor wat meer power wil ik ook de H190 eens horen.

Dan kwam bij mij nog de vraag op: beter goedkopere speakers icm een duurdere versterker of andersom? De winkeleigenaar had het over een goede balans, bijvoorbeeld: 3000 Euro voor speakers en 3000 Euro voor de versterker. Wat is jullie mening? Ik heb geen eindeloos budget dus dan zou het een van de twee moeten worden:

Hegel H90 (bijv. hoger segment boekenplankspeakers icm H90)
Hegel H190 (bijv. lager segment boekenplank speaker icm H190)

Ik wil wel graag nieuwe spullen aan gaan schaffen. Ik ben een te grote leek op gebied van audio-techniek en wil graag garantie tot in de woonkamer :)

Verder vind ik het lastig inschatten of de speaker ook echt mooi gaat klinken in mijn eigen huiskamer, maar ik ga er van uit dat iedereen hier 'last' van heeft. Ter info, mijn huiskamer is circa 8 x 5m

Thanks alvast voor al jullie adviezen :)

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Nieuwe set aanschaffen: advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2018, 09:51:39 »
Ik denk dat een goede versterker niet zo duur hoeft te zijn. Afhankelijk van wat je zoekt.. Ik ben een groot voorstander van het inregelen van lage tonen om slecht klinkende bulten in het laag wat weg te poetsen. Een paar goede merken leveren versterkers met DSP, zoals NAD met wat zij perfect pitch noemen. Maar er zijn meer prima te betalen versterkers die deze functionaliteit hebben. Zelf vind ik 3000 euro voor iedere versterker zonder fatsoenlijke inregelmogelijkheden weggegooid geld.

Maar als je eigenlijk al Hegel wil, dan kan je beter een goedkoper model nemen en meer geld uitgeven aan goede luidsprekers.

Goede luidsprekers zoeken is wat lastiger en ook wat persoonlijker. Wat vind je qua uiterlijk mooi, wat vind je qua formaat goed te doen? Wat past in je boekenkast? Er is geen kant en klaar advies en "de beste" combinaties tussen versterker-luidspreker worden m.i. ook vaak wat overschat, al denken een hoop mensen hier anders over.

Wat je in de winkel mooi kan vinden klinken, zal thuis helemaal anders klinken. Dus wat je ook kiest, probeer het eerst thuis uit. En hoe beluister je die boekenkastluidsprekers? Staan ze in de winkel ook in een kast of op een voet en vrijstaand? De verschillen zijn vast enorm.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Wim72

• 1763
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2018, 13:48:10 »
Iets van 6000 Euro voor een versterker/speaker combi te besteden...
Ik zou in de eerste plaats voor de allerbeste speaker gaan en daar een versterker bij scoren,  een setje Harbeth monitoren mischien?
Set Harbeth Monitor 30.1 zitten tussen de 3000 a 4000 Euro en een Super HL5plus tussen de 4000 en 4700 Euro.
Dit is maar een voorbeeld maar een set geweldige speakers zou bij mij op de eerste plaats komen en de versterker op 2.

*

chansig

• 10811
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2018, 17:08:54 »
Als er 6000 euro te besteden is dan zou ik voor de Dutch & Dutch 8m gaan. Aktieve speakers. Enige wat je nog nodig hebt is een bron en natuurlijk wat kabeltjes.

Waarom zou ik hiervoor gaan ? Omdat ik ze zelf ook heb.  ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

a.b.

• 9206
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2018, 18:04:34 »
Goed advies Hans.

« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2018, 18:54:14 »
Ik denk dat een goede versterker niet zo duur hoeft te zijn. Afhankelijk van wat je zoekt.. Ik ben een groot voorstander van het inregelen van lage tonen om slecht klinkende bulten in het laag wat weg te poetsen. Een paar goede merken leveren versterkers met DSP, zoals NAD met wat zij perfect pitch noemen. Maar er zijn meer prima te betalen versterkers die deze functionaliteit hebben. Zelf vind ik 3000 euro voor iedere versterker zonder fatsoenlijke inregelmogelijkheden weggegooid geld.

Maar als je eigenlijk al Hegel wil, dan kan je beter een goedkoper model nemen en meer geld uitgeven aan goede luidsprekers.

Goede luidsprekers zoeken is wat lastiger en ook wat persoonlijker. Wat vind je qua uiterlijk mooi, wat vind je qua formaat goed te doen? Wat past in je boekenkast? Er is geen kant en klaar advies en "de beste" combinaties tussen versterker-luidspreker worden m.i. ook vaak wat overschat, al denken een hoop mensen hier anders over.

Wat je in de winkel mooi kan vinden klinken, zal thuis helemaal anders klinken. Dus wat je ook kiest, probeer het eerst thuis uit. En hoe beluister je die boekenkastluidsprekers? Staan ze in de winkel ook in een kast of op een voet en vrijstaand? De verschillen zijn vast enorm.

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet. Is het niet meer net als dat je uit eten gaat en je extra zout op je eten doet? Zo heeft de chef het niet bedoeld. Het geluid moet in de basis goed zijn. Op het internet is er veel over te vinden over de discussie wel/geen toonregeling, maar over het algemeen kan ik me vinden in de puristen: goede opnames hoef je niet te regelen met een goede set speakers/versterker. Bij mijn huidige Marantz versterker staat ie ook altijd op 'Source direct'. Bovendien zijn het vaak maar twee knoppen (bass/treble) en je kunt dus niet echt gericht 'corrigeren'.

Voor wat betreft actieve speakers ben ik niet echt op de hoogte, maar ik geloof zelf wel meer in gescheiden speakers en een versterker.

De beluister-mogelijkheid thuis is wel een goede en zal ik zeker in het achterhoofd houden.

Qua plaatsing: Ik ben van plan om de speakers op daarbij horende stands te zetten, naast de tv, iets naar binnen gedraaid. In de luisterruimte bij het Hifi centrum staan ze zo ook opgesteld.

Meer tips/adviezen? Iemand ervaring met een van de speakers/versterkers?

*

Roots

• 1885
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2018, 20:56:00 »
Ik zou hier eens naar gaan luisteren: https://link.marktplaats.nl/m1308632056
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2018, 21:04:20 »
[quote author=Teun87 link=topic=43532.msg1897811#msg1897811 date=1537462454

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet. Is het niet meer net als dat je uit eten gaat en je extra zout op je eten doet? Zo heeft de chef het niet bedoeld. Het geluid moet in de basis goed zijn. Op het internet is er veel over te vinden over de discussie wel/geen toonregeling, maar over het algemeen kan ik me vinden in de puristen: goede opnames hoef je niet te regelen met een goede set speakers/versterker. Bij mijn huidige Marantz versterker staat ie ook altijd op 'Source direct'. Bovendien zijn het vaak maar twee knoppen (bass/treble) en je kunt dus niet echt gericht 'corrigeren'.
[/quote]

Kwestie dus van hoe goed de chef is. Wat een slechte bedoelt hoef ik nog niet lekker te vinden en soms voeg je dus iets toe. Vaak houdt de chef zich heel verstandig wat op de vlakte zodat bezoekers naar keuze dingen kunnen toevoegen.

Bij geluid is het m.i. niet anders. Je zegt: goede opnames hoef je niet te regelen met een goede set speakers/versterker.
Helemaal mee eens. Mits in een super-akoestiek in je luisterkamer.
Maar je kunt ook een kut-akoestiek hebben en dan is het fijn om iets te kunnen aanpassen. Een DSP voor de beste aanpassing in het laag of een toonregeling wat oppervlakkiger voor meerdere frequenties.
En bij een niet optimale opname, en dat zijn de meeste, is het ook erg leuk om de zaak te kunnen aanpassen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Tdo

• 10879
  • Smurf?!
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2018, 21:50:18 »
Heb al een jaar of 25 versterkers gehad zonder toonregeling en deze werkelijk nog nooit gemist.
Slechte opnames laten zich in mijn beleving niet corrigeren door wat meer of minder laag en/of hoog.
Correcte opstelling van de speakers veel belangrijker en afdoende. IMHO uiteraard  ^-^

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2018, 22:06:00 »
Zal wel komen doordat je al 25 jaar er geen hebt gehad met een toonregeling.
Een inboorling in Mozambique mist een toonregeling ook niet... ;D ;)
Moet zeggen dat ik hem niet vaak gebruik en vaak de slechte opnames maar zachtjes afdraai als het om een paar nummers gaat, ook al weet ik dat wat aanpassen de zaak absoluut minder erg maakt.
Kwestie van luiheid.
Maar goed opstellen doet veel. Vooral als je al een goede akoestiek hebt. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Tdo

• 10879
  • Smurf?!
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2018, 22:26:12 »
Het is ook weinig belangrijk. Er is wat voor - Ťn tegen toonregeling te zeggen. Zorg en aandacht bij keuze en plaatsing van de set is vooral leuk. Vind ik dan  ^-^

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2018, 22:28:30 »
Dat is het belangrijkste gewoon goede plaatsing icm zo goed mogelijke akoestiek.
Anders komt een set nooit echt tot zijn recht en (in mijn gehoor) zeker niet met dsp of wat voor andere electronische kunstgreep dan ook .
Het enige wat die dingen doen is weghalen uit de opname wat er echt wel in hoort.
Het lijkt aardig te werken allemaal en als je dat goed vindt dan is dat ook prima .
Soms lijkt het wel te moeten omdat de ruimte eenvoudig erg verkeerd is .
En eigenlijk is dat alleen maar op te lossen op de manier zoals Jerry dat doet .
(Zelf vind ik dat veel te ver gaan in een woonruimte ,maar enigszins aanpassen helpt ook al flink heb ik gemerkt.)
Hij past namelijk de luisterruimte (zolder)aan naar zijn wensen zoals hij denkt dat het goed is .
En ja dat werkt wel goed ,al is het niet mijn geluid, de weergave staat als een huis .

« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 22:40:34 door Niemand »
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

chansig

• 10811
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2018, 07:35:34 »
Wat maakt dat het niet je geluid is ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2018, 08:04:47 »
Voor wat betreft actieve speakers ben ik niet echt op de hoogte, maar ik geloof zelf wel meer in gescheiden speakers en een versterker.

Waar baseer jij je geloof op?

*

a.b.

• 9206
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2018, 08:19:53 »

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet.

Meer tips/adviezen? Iemand ervaring met een van de speakers/versterkers?

Ik zal je nieuws vertellen: een hoop fabrikanten verzinnen de meest fantastische verhalen om eruit te springen om zo nog wat te verkopen, maar met kwaliteit van de weergave heeft het vaak niets te doen. Daar past het ontbreken van regelmethoden bij.

Maar omdat je er een echte purist bent en je eigenlijk al voor Hegel hebt gekozen, is mijn advies: koop de duurste Hegel die je kan betalen met jouw budget (6000 euro), dan zit dat tenminste snor. Geen twijfel achteraf. Zoek daar later als je weer budget hebt luidsprekers bij en vraag dan weer om advies. We zitten vol goede adviezen hier, en je staat er gelukkig ook voor open!

Succes :)

« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 08:25:05 door a.b. »