*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Nieuwe set aanschaffen: advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2018, 08:23:32 »
Heb al een jaar of 25 versterkers gehad zonder toonregeling en deze werkelijk nog nooit gemist.
Slechte opnames laten zich in mijn beleving niet corrigeren door wat meer of minder laag en/of hoog.
Correcte opstelling van de speakers veel belangrijker en afdoende. IMHO uiteraard  ^-^

M.i. is het geen kwestie van kiezen tussen correcte opstelling OF toonregeling. Beide samen maken een sterke combinatie.

Bovendien heb je nu je filters, wat een wel heel fraaie manier van toonregeling is. Een soort toonregeling+++. Als er iemand op dit forum de ultieme toonregeling heeft, ben jij dat :)

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2018, 09:02:08 »

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet.

Meer tips/adviezen? Iemand ervaring met een van de speakers/versterkers?

Ik zal je nieuws vertellen: een hoop fabrikanten verzinnen de meest fantastische verhalen om eruit te springen om zo nog wat te verkopen, maar met kwaliteit van de weergave heeft het vaak niets te doen. Daar past het ontbreken van regelmethoden bij.

Maar omdat je er een echte purist bent en je eigenlijk al voor Hegel hebt gekozen, is mijn advies: koop de duurste Hegel die je kan betalen met jouw budget (6000 euro), dan zit dat tenminste snor. Geen twijfel achteraf. Zoek daar later als je weer budget hebt luidsprekers bij en vraag dan weer om advies. We zitten vol goede adviezen hier, en je staat er gelukkig ook voor open!

Succes :)

Ik heb niet alleen naar Hegel gekeken, maar ook merken als Naim, Music Fidelity, Primare en McIntosh instapmodellen. Het valt op dat bij vrijwel alle modellen toonregeling mist. Wellicht adviseren zij eerder losse toonregeling aan te schaffen? Ik sta zeker wel open voor een alternatief, maar in de prijscategorie rond de 3000 Euro zijn er niet veel. Op een NAD en Rotel na, maar daar lees ik weer mindere recensies over.

Qua speakers zoek ik boekenplank speakers omdat ik de lompe zuilen eigenlijk wel beu ben en heb gehoord dat je uit boekenplank speakers ook best aardig geluid kunt krijgen.

« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2018, 09:04:14 »
[quote author=Teun87 link=topic=43532.msg1897811#msg1897811 date=1537462454

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet. Is het niet meer net als dat je uit eten gaat en je extra zout op je eten doet? Zo heeft de chef het niet bedoeld. Het geluid moet in de basis goed zijn. Op het internet is er veel over te vinden over de discussie wel/geen toonregeling, maar over het algemeen kan ik me vinden in de puristen: goede opnames hoef je niet te regelen met een goede set speakers/versterker. Bij mijn huidige Marantz versterker staat ie ook altijd op 'Source direct'. Bovendien zijn het vaak maar twee knoppen (bass/treble) en je kunt dus niet echt gericht 'corrigeren'.

Kwestie dus van hoe goed de chef is. Wat een slechte bedoelt hoef ik nog niet lekker te vinden en soms voeg je dus iets toe. Vaak houdt de chef zich heel verstandig wat op de vlakte zodat bezoekers naar keuze dingen kunnen toevoegen.

Bij geluid is het m.i. niet anders. Je zegt: goede opnames hoef je niet te regelen met een goede set speakers/versterker.
Helemaal mee eens. Mits in een super-akoestiek in je luisterkamer.
Maar je kunt ook een kut-akoestiek hebben en dan is het fijn om iets te kunnen aanpassen. Een DSP voor de beste aanpassing in het laag of een toonregeling wat oppervlakkiger voor meerdere frequenties.
En bij een niet optimale opname, en dat zijn de meeste, is het ook erg leuk om de zaak te kunnen aanpassen.
[/quote]

Ok, helder. Thanks voor de uitleg.
Kun je eens wat goede versterkers noemen met goede DSP die binnen mijn prijs vallen?

« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2018, 09:12:40 »
Voor wat betreft actieve speakers ben ik niet echt op de hoogte, maar ik geloof zelf wel meer in gescheiden speakers en een versterker.

Waar baseer jij je geloof op?

Het scheiden van versterker en speakers spreekt me gewoon meer aan. Een 'module' voor geluid, een voor versterken. Dat is een gevoel, geen harde onderbouwing. 

*

Bongo

• 146
« Reactie #19 Gepost op: 21 september 2018, 09:50:28 »
In theorie heeft een aktieve speaker een paar voordelen: geen lange luidsprekerkabels, electronisch crossover is beter dan een passief scheidingsfilter. Maar dan hebben we het niet over goedkoper spul, wat alleen maar is gemaakt voor het bedieningsgemak. Goede aktieve speakers worden bijvoorbeeld gemaakt door ATC.
Toch is dit concept nooit een groot commercieel succes geworden: audiofielen willen nu eenmaal de vrijheid behouden om te kunnen spelen met verschillende versterkers en luidsprekerkabels. En ja, daar kun je hoorbare verschillen mee bewerkstelligen, die beter aansluiten op jouw eigen voorkeur.

« Reactie #20 Gepost op: 21 september 2018, 10:04:16 »
In theorie heeft een aktieve speaker een paar voordelen: geen lange luidsprekerkabels, electronisch crossover is beter dan een passief scheidingsfilter. Maar dan hebben we het niet over goedkoper spul, wat alleen maar is gemaakt voor het bedieningsgemak. Goede aktieve speakers worden bijvoorbeeld gemaakt door ATC.
Toch is dit concept nooit een groot commercieel succes geworden: audiofielen willen nu eenmaal de vrijheid behouden om te kunnen spelen met verschillende versterkers en luidsprekerkabels. En ja, daar kun je hoorbare verschillen mee bewerkstelligen, die beter aansluiten op jouw eigen voorkeur.

Helder verhaal. Thanks!

Wat me opvalt is dat ik voornemens ben om voor een stereo versterker + passieve boekenplank speakers te gaan en dat bijna niemand me deze combi adviseert. Het neigt eerder naar actieve speakers, buizenversterkers of versterkers met DSP en vloerstaanders... Dat brengt me wel aan het twijfelen. Heeft er dan niemand een dergelijke combi/ervaring met zo'n combi?  :laugh:

« Reactie #21 Gepost op: 21 september 2018, 10:05:12 »
Heb al een jaar of 25 versterkers gehad zonder toonregeling en deze werkelijk nog nooit gemist.
Slechte opnames laten zich in mijn beleving niet corrigeren door wat meer of minder laag en/of hoog.
Correcte opstelling van de speakers veel belangrijker en afdoende. IMHO uiteraard  ^-^

M.i. is het geen kwestie van kiezen tussen correcte opstelling OF toonregeling. Beide samen maken een sterke combinatie.

Bovendien heb je nu je filters, wat een wel heel fraaie manier van toonregeling is. Een soort toonregeling+++. Als er iemand op dit forum de ultieme toonregeling heeft, ben jij dat :)

Bedoel je met filters bijvoorbeeld schuim wat je in de bass-poort kunt stoppen? Dit heeft de Dynaudio Special Forty ook namelijk.

*

a.b.

• 9206
« Reactie #22 Gepost op: 21 september 2018, 10:12:15 »

Helder verhaal. Thanks!

Wat me opvalt is dat ik voornemens ben om voor een stereo versterker + passieve boekenplank speakers te gaan en dat bijna niemand me deze combi adviseert. Het neigt eerder naar actieve speakers, buizenversterkers of versterkers met DSP en vloerstaanders... Dat brengt me wel aan het twijfelen. Heeft er dan niemand een dergelijke combi/ervaring met zo'n combi?  :laugh:

Heel veel ervaring en het bracht me nooit waar ik zijn wilde en ik heb zulke sets nooit optimaal horen presteren. Daarom ben ik verder gegaan :)

En dan zijn we nog niet eens begonnen over subwoofers!!
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 10:34:21 door a.b. »

*

a.b.

• 9206
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2018, 10:17:32 »

Bedoel je met filters bijvoorbeeld schuim wat je in de bass-poort kunt stoppen? Dit heeft de Dynaudio Special Forty ook namelijk.

Nee die bedoel ik niet. Tdo heeft (heel fraaie) luidsprekers met meerdere meegeleverde wisselfilters. Hij kan die als "kaarten" wisselen in het onderaardse van zijn luidsprekers. Hiermee kan hij het geluidsbeeld (per frequentiegebied) naar smaak veranderen met een filter. Mooi systeem.

*

Tdo

• 10879
  • Smurf?!
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2018, 10:52:43 »

Nee die bedoel ik niet. Tdo heeft (heel fraaie) luidsprekers met meerdere meegeleverde wisselfilters. Hij kan die als "kaarten" wisselen in het onderaardse van zijn luidsprekers. Hiermee kan hij het geluidsbeeld (per frequentiegebied) naar smaak veranderen met een filter. Mooi systeem.

Waarbij we in gezamenlijkheid constateerden dat de "neutrale" filterkaart 't mooiste klonk   :o   ;D

*

a.b.

• 9206
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2018, 10:55:30 »
 ;D ;D ;D

*

Tdo

• 10879
  • Smurf?!
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2018, 11:00:37 »
Het mooiste is dat je tot in de treure kunt kissebissen over welke insteek/filosofie/overtuiging tot het best klinkende systeem kan komen en uiteindelijk op zóveel manieren daar kan komen..
"Eigen kop volgen" zeggen ze hier in de streek in dat soort situaties  ::)

« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2018, 11:12:26 »
Het scheiden van versterker en speakers spreekt me gewoon meer aan. Een 'module' voor geluid, een voor versterken. Dat is een gevoel, geen harde onderbouwing.

Lekker blijven voelen dan maar!

8)

*

suffeteun

• 14254
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2018, 12:08:44 »
Als je voor monitorspeakers gaat,zal ik deze eens gaan beluisteren.Heb zelf een tijdje met oudere Castle speakers gespeeld,en die klonken geweldig. https://www.novusaudio.nl/merken/castle-acoustics/avon-1

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2018, 12:52:37 »

Het zal vast een reden hebben dat alle modellen van Hegel geen toonregeling hebben, toch? Zelfs het duurste model niet.

De problemen die tegen komt bij de plaatsing van speakers zijn niet op te lossen met toon regeling. Het is daarbij een afbreuk van de signaal kwaliteit.
En dus is die combinatie zelden te vinden.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"