*

seoman

• 1151
  • No Comment
Re: Nieuwe set aanschaffen: advies gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2018, 13:17:17 »
Ik heb nog wel meer opmerkingen die ik kwijt wil
Even los van de trends en marketing strategieŽn

Active speakers worden om 2 redenen gemaakt
A: Om de best mogelijke performance te halen uit een kast/speaker combinatie
B: Om met zo min mogelijk geld toch iets van performance te kunnen behalen

Zuilen worden gemaakt om releatief simpel bassen uit een luidspreker te halen.
'Boeken plank' speakers worden gemaakt omdat daar door de eenvoud vaak de hoogst haalbare kwaliteit wordt behaald met een wat beperktere laag bereik

Hoe meer drivers hoe moeilijker het is om een soundstage overeind te houden.
Hoe meer drivers des te makkelijker om een breed bereik te garanderen.

Wat ik heel belangrijk vind is hoe meer modules hoe beter het me uitkomt.
Ik wil alles los van elkaar: voor-versterker, mono blokken en losse speakers.
Als er iets gebeurd kan ik ten alle tijden  de opstelling veranderen om zo toch weer geluid te hebben.
Ook kan ik bij het vrijkomen van een budget gericht investeren
Ik moet er niet aan denken dat als mijn 'ceiling left back' kanaal sneuvelt ik dan meteen alle andere 10 kanalen kwijt ben. Of stel mijn voorversterker gaat stuk dan knoop ik de mono blokken gewoon aan mijn PC-geluids kaart. Niks aan de hand
Het grote nadeel hiervan is extreme kosten. Losse modulen worden nauwelijks ontworpen/verkocht en zijn daar door vele malen duurder dan geÔntegreerde oplossingen.
(je moet er ook maar de ruimte voor hebben)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

muziekfreak

• **
  • 81
  • Niet veel temelden!
Re: Nieuwe set aanschaffen: advies gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 1 oktober 2018, 02:23:57 »
Beste advies? Volg niemand zijn advies en bepaal voor jezelf wat je eisen zijn mbt de keuze van een set.
Onderzoek doen op dit gebied is bijzonder lastig, omdat je altijd overgegeven bent aan de smaak van een ander persoon die je niet eens kent.

En nog belangrijker? Jou situatie (acoustiek, wensen, afmetingen van ruimte) zullen anders zijn dan van mensen die je advies willen geven. Dus iets wat bijzonder goed kan klinken in een ruimte? Kan in jou ruimte totaal anders uitpakken.

Just my 5 cents, als je kunt beluisteren zeker doen is dat niet mogelijk?! Zoveel mogelijk onderzoek doen weeg de pros en cons en staar je niet blind op merk/looks, er is dik spul van een paar decennia geleden wat je minder kost en opzeker kan spelen met top spul vandaag. Overweeg je keuzes en kijk hoever je budget strekt 2de hands en nieuw..

Boutique merken (ik noem ze niets) betekent totaal geen zier...
Ik ging van McIntosh over naar Pioneer Elite dat is subjectief, probeer jezelf niet voor de gek tehouden probeer ik daarmee tezeggen. Koop wat jij wilt, spreekt het jou aan?! Dat TELT en experimenteer en vind voor jezelf uit of je component wel daadwerkelijk vervangen dient teworden. Upgraden is altijd moeilijk, en vergt veel onderzoek en tijd...
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2018, 02:29:56 door muziekfreak »