*

rjvdg

• *
  • 39
6L6 / 5881
« Gepost op: 21 september 2018, 16:01:01 »
Nog een vraagje....
De 6L6GC-buis is een 30W-buis. De 5881-buis is een 23W-buis.
Dus de 6L6GC geeft je meer kracht.

Maar is deze buis dan ook een grotere belasting voor mijn voeding....en kan dit problemen geven?
Wat ik eigenlijk wil weten is of ik deze zonder gevaren kan uitwisselen?
De 6L6GC staat dus wel behoorlijk blauw.....en de 5881 niet.

Ik draai met een Arion Acoustics Tycho einversterker met 4x 5881 per kanaal.  (50 watt A)
Het schijnt....dat dit ontwerp ong. hetzelfde is als de Audionote kit 4....(maar dan wat groter).
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 16:07:57 door rjvdg »

Re: 6L6 / 5881
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2018, 17:56:38 »
Zie je topic van gisteren ;)

*

rjvdg

• *
  • 39
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2018, 20:05:16 »
Of een 6L6GC mijn voeding meer belast dan een 5881, en ik deze buizen zonder het risico te lopen de boel te slopen kan uitwisselen.....daar heeft mijn vraag van gisteren niet zo veel mee te maken.
Ik hoopte op een forum als dit....mensen te treffen die hier meer verstand van hebben dan ik, en mij hier in kunnen adviseren.

« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2018, 00:28:55 »
Of een 6L6GC mijn voeding meer belast dan een 5881, en ik deze buizen zonder het risico te lopen de boel te slopen kan uitwisselen.....daar heeft mijn vraag van gisteren niet zo veel mee te maken.
Ik hoopte op een forum als dit....mensen te treffen die hier meer verstand van hebben dan ik, en mij hier in kunnen adviseren.

De 6L6 heeft een wat grotere dissipatie dan de 5881.
Dat betekent niet dat de 6L6 in de betreffende versterker meer vermogen levert, maar dat hij een groter vermogen kan dissiperen, opnemen dus.
Geplaatst in de zelfde instelling als de 5881 zal hij dat echter niet doen en je kunt ze dus probleemloos uitwisselen.
Het omgekeerde zou op problemen kunnen stuiten vanwege dat dissipatie verschil.
Om exact te weten hoe de instelling in de versterker is zal er een meting moeten plaatsvinden van de spanning over en
de stoom door de buis. Dat product is de dissipatie.
Het blauwen van de buizen heeft hier weinig mee te maken en het is ook niet erg belangrijk als het fenomeen zich afspeelt
tegen de binnenkant van de glasballon.
Als het echter binnenin de anode structuur van de buis gebeurt is het foute boel.
Maar dat zal zelden bij alle vier eindbuizen tegelijk voorkomen.
Overigens is de 5881 een veel fijnere buis dan de 6L6 helemaal als je de beschikking hebt over oude Amerikaanse Tung-Sol
exemplaren
De oude grote RCA coke-bottle 6L6 buizen zijn ook klankmatig wel mooi, alleen nogal microfonisch.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

rjvdg

• *
  • 39
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2018, 17:32:13 »
Thanks....info waar ik wat aan heb.
Dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ik hem sloop.
Dat zou zonde zijn, want die Arion Tycho is een mooie versterker, waar ik nog wel even plezier van wil hebben.
Ik stuur er een Infinity 8A mee aan....en dat kan hij behoorlijk.
De EH 6L6GC buizen spelen wat meer open....en hebben wat meer hoog dan de Sovtek 5881.
Ik denk dat dat in het geval van zo'n grote dikke warme speaker wel goed uit komt.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 22:14:33 door rjvdg »