Sub
« Gepost op: 21 september 2018, 16:33:15 »
Hallo kenners. Hellup!!

Ik overweeg een subwoofer aan te schaffen. Het is een BNS SDS-MKII
Mijn versterker is een Sony TA-FE530R.
Mijn luidsprekers zijn ook BNS intelligent sds-80
Ik heb geen idee hoe dat aan te sluiten.
Gaarne goede raad of advies.

« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 18:46:56 door elehmann »
It is costly wisdom that is bought by experience

*

seoman

• 1151
  • No Comment
Re: Sub
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2018, 14:10:40 »
De subwoofer kan ik nergens vinden
maar de versterker dwingt je om de luidsprekersignalen aan te bieden aan de subwoofer.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Wim72

• 1763
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2018, 14:58:01 »
Wat Seoman bedoeld, jouw Sony versterker heeft geen sub/rca uitgang dus moet die BNS-sub over een hoogvermogen ingang/uitgang beschikken voor luidsprekers vanaf de versterker anders heb je er niks aan...

Hier een voorbeeld plaatje dan wordt het wat duidelijker, rca voor low-level en speakers aansluitingen voor high-level vanaf versterker heeft de BNS-sub deze high-level aansluitingen niet dan niet aanschaffen!

« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2018, 18:03:15 »
Ik ben in contact me Dozo die deze sub te koop aanbied in het "te koop:  topic
Hij beweert dat ik deze sub parallel op de luidspreker moet aansluiten.
Ik kan helaas nog geen foto plaatsen. Hij staat ook te koop op marktplaats.
Als je zoekt op BNS sub SDS mk2 Katwijk zie je hem staan met duidelijke foto's van de aansluitingen.
k weet nog steeds niet wat te doen.

« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2018, 18:04:32 »
De subwoofer kan ik nergens vinden
maar de versterker dwingt je om de luidsprekersignalen aan te bieden aan de subwoofer.
[/qIk ben in contact me Dozo die deze sub te koop aanbied in het "te koop:  topic
Als je zoekt op BNS sub SDS mk2 Katwijk zie je hem staan met duidelijke foto's van de aansluitingen.
k weet nog steeds niet wat te doen.uote]

« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2018, 18:19:33 »
Ik ben in contact me Dozo die deze sub te koop aanbied in het "te koop:  topic
k weet nog steeds niet wat te doen.
Mijn versterker geeft 110 watt per kanaal. is dat wat je bedoeld.

*

Heintje

• 1558
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2018, 18:21:02 »
Als de sub naar je zin is qua klank (bij de verkoper), kan je hem gerust aanschaffen.

Maar staat op het plaatje niet dat die sub ongeschikt is voor 230 Volt/50 Hz? ???????????????

Aansluiten:
- je zet de sub tussen beide hoofdluidsprekers in, op de vloer. Als je vloer kan meetrillen, zeg je de sub op een betontegel die met rubber onderzetters ("die van een wasmachine") is ontkoppeld van de ondervloer. Als je dat niet hebt, voldoet een dik telefoon/postcodeboek onder de sub ook.
- je sluit de sub aan door de "High level IN/OUT" aansluitingen (de bovenste, dus "From amplifier) met luidsprekerdraad parallel over de luidsprekeraansluitingen op je versterker aan te sluiten.
- dan zet je een stuk muziek op met voldoende bas en je draait op de sub (met de "Freq" op max) de "Gain" (= volume) zover omhoog totdat je de sub harder hoort dan de hoofdluidsprekers.
- als de sub niet mooi integreert met het geluid uit de hoofdluidsprekers, kan je op de sub beide plus en min luidspreker aansluitingen tijdelijk omdraaien (dus "plus en mijn verkeerd om"). Wat het beste klinkt op de luisterplek, is de beste aansluitmethode.
(Vaak is dat als de bas daar het hardst klinkt.)
- daarna draai je de "Freq" voorzichtig terug totdat het totaalgeluid (let op stemweergave!) vervormingsvrij klinkt met intacte bas.
- daarna draai je de "Gain" zo ver terug dat je de sub alleen nog waarneemt als je hem na uitzetten weer aanzet (in dat geval gewoon hetzelfde geluid, maar met méér sub-bas erin).
- Jouw hoofd-luidsprekers aansluiten op de onderste aansluitingen op de sub, zou ik niet doen: ik denk dat je geluidskwaliteit teveel aantast.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 18:24:32 door Heintje »

« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2018, 19:10:39 »
De Sub van Dozo heeft andere aansluitingen. en wel 2 x tulp voor Line in
en 4 x tulp (wit/rood) voor luidspreker in Links/rechts.
Volgens dozo moet ik daar de speakers parallel op aansluiten.

*

Dozo

• 2370
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2018, 19:34:45 »
De sub heeft gewoon ingangen die je parallel aan je speakers kan zetten.

« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2018, 20:02:31 »
Zitten er in zo'n woofer dan filters of stel ik nu een domme vraag.

*

Wim72

• 1763
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2018, 19:55:41 »
Zitten er in zo'n woofer dan filters of stel ik nu een domme vraag.

Instelling op sub: freq bedient filter lpf oftewel sub afkappen in het hoog, gain harder en zachter en vaak zit er ook nog een fase instelling op die ervoor moet zorgen dat het geluid van sub en speakers gelijktijdig aankomen op luisterplek.
Dus ja er zit een filter in een actieve sub niet in de woofer zelf.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 19:57:26 door Wim72 »

*

chansig

• 10811
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2018, 20:15:45 »
- je zet de sub tussen beide hoofdluidsprekers in, op de vloer. Als je vloer kan meetrillen, zeg je de sub op een betontegel die met rubber onderzetters ("die van een wasmachine") is ontkoppeld van de ondervloer. Als je dat niet hebt, voldoet een dik telefoon/postcodeboek onder de sub ook.

En waarom zou de vloer dan niet meer trillen ? Sub kast moet wel enorm resoneren om de vloer aan het trillen te maken.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Heintje

• 1558
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2018, 20:03:56 »
- de betontegel met rubber onderzetters:
De betontegel zelf (ik neem liefst formaat grindtegel, die zijn zwaarder) krijg je puur door zijn massa moeilijk in beweging. De sub kan dus zijn trillingen "afvoeren" naar de betontegel zodat de kastvan de sub zelf minder trilt dan zonder tegel en de tegel zelf komt door zijn gewicht nauwelijks in beweging.
De rubber onderzetters voorkomen dat resterende trillingen in de betontegel de vloer bereiken: een klein trillinkje geeft met het oppervlak van een meetrillende vloer al flink geluid.

- het telefoon/postcodeboek: dit advies is tegenwoordig een beetje uit de tijd omdat die boeken niet veel meer voorkomen.
Indertijd waren dat dikke en vrij zware boeken. In de praktijk dempten die in de dikke uitvoering veel trillingen, terwijl mensen vaak stapels van die dingen voorhanden hadden. Goedkoop, snel, effectief.

*

Benco

• 5696
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2018, 20:38:22 »
Ik heb tegels van 5cm dik blauwe hardsteen met daaronder 8mm rubbergranulaat mat  ondercde subs ..
Woon op een app en heb onderburen , zonder die tegels met rubbermat hebben ze redemijk snel last van mijn Rel t7i subs , met  mag ik al hard gaan  voor ze er last van hebben ...
Mooi resultaat vind ikzelf .
De verzoete blauwe hardsteen tegels ogen ook mooi.

*

chansig

• 10811
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2018, 20:53:15 »
En het laag wat uit de sub komt zorgt niet voor trillingen van de vloer ?

Daarnaast denk ik dat die rubberpoten weinig tot niets ontkoppelen. Zijn behoorlijk hard want moeten een wasmachine kunnen ontkoppelen en niet een sub van .. kilo.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers