Audiolab Prisma
« Gepost op: 24 september 2018, 09:59:59 »
Weet iemand wat meer over de Prisma's van Audiolab? Ik heb ze net gekocht, maar de sticker op de achterkant vermeldt alleen piekbelasting (100W) en weerstand (8 Ohms). Ik ben vooral in de sensitivity ge´nteresseerd, om te kijken wat voor versterker erbij past.

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Re: Audiolab Prisma
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2018, 10:08:17 »
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=1490.msg37264#msg37264
daar staat ook weinig helaas.
ik zou maar googelen
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2018, 11:34:01 »
wat meer zou je nog willen de max belasting en de ohm's is alles wat van belang is .
en versterker ja 2 wat is voldoende 10 wat is leuk 20 wat is overkill daarom draai ik met 18 wat max luidsprekers 83 db 150 wat max 4 ohm .
dat db getal is dus niet zo van belang lijkt meer een verkoop argument ze zijn .
en welke versterker past erbij de meeste dus net wat je leuk vind of bij je budget past .
les is more

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2018, 11:38:50 »
wat meer zou je nog willen de max belasting en de ohm's is alles wat van belang is .
en versterker ja 2 wat is voldoende 10 wat is leuk 20 wat is overkill daarom draai ik met 18 wat max luidsprekers 83 db 150 wat max 4 ohm .
dat db getal is dus niet zo van belang lijkt meer een verkoop argument ze zijn .
en welke versterker past erbij de meeste dus net wat je leuk vind of bij je budget past .
Nou Geerd dat is wel erg kort gezegd.
Het is natuurlijk wel van belang wat het rendement is .
En wanneer ze eventueel gaan dippen naar bijna geen weerstand .
Dan kan het je versterker kosten.
In dit geval bij 8 ohm zal dat echt wel loslopen.
maar het zegt echt niets over de aanstuurbaarheid met een wat lichtere versterker die minder stroom kan opbrengen.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2018, 13:17:45 »
Inderdaad vroeg ik me af of een lichte versterker genoeg zou zijn. Ik heb er eentje op aangesloten met een output van '10 watts per channel into 8Ω'.

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2018, 13:20:06 »

Ik heb liever een 18Watt speaker op een 150Watt versterker.
Een luidspreker laat heel duidelijk horen waar zijn grenzen zijn, je hoort meteen als je de luidspreker overbelast.
Het duurt even voordat de spreekspoel begint te smelten, als je dan nog niet gehoord hebt dat het volume te hard staat ben je doof

Maar als je een versterker laat oversturen dan gaat ie klippen en ligt ineens de tweeter op je schoot

Ja 10 watt is vermogen genoeg om muziek bij te luisteren. Toch is wat(t) extra ruimte geen overbodige luxe.
Draai de bass los van je toonregeling en je vraagt al meer dan 100watt
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2018, 14:27:51 »
het is zoon mooi verhaal dat ook weer wordt onderstreept op het net .
het is niet nodig om een 150 wat te hebben in je huiskamer .
het gaat erom dat je luisterervaring naar je zin is je dus tevreden bent .
de handel probeert je met dat verhaaltje een zware versterker te verkopen .
maar in veel gevallen is dat puur overkill .
er zijn er ook veel die de opgegeven vermogens alleen halen als pp meting 1 kh 1 ms ja dat haald mijn 18 wat buizen bakje ook 150 wat   :laugh: :laugh:
en bij meer dan 95 db is gehoorbescherming nodig dus zo hart hoef het niet te gaan  ;D ;D ;D
en toonregeling?? daar doen we dus niet aan he dat weten jullie best wel  :laugh: .
ben je tevreden daar gaat het om en er is altijd beter ja kan altijd harder ook maar deze 2 gaan meestal niet samen .
harder betekend meestal een achteruitgang van het geluid plaatsing laag en het midden gaat zeer doen .
het is dus onzin om naar de db opgaven te kijken de ohm is wel belangrijk al zijn de meeste versterkers wel minimaal 8 ohm nominaal .
4 ohm is ook wel standaard tegenwoordig de 16 en 300 ohm komt zowel in luidsprekers als in versterkers zelden voor
een kennis draait met 1 EL 84 per kanaal al heel lang met de floating synthese II en is er heel erg tevreden over .
moet zeggen is ook zeker erg mooi helemaal niets mis mee
les is more

*

Roots

• 1885
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2018, 18:07:16 »
Volgens het Hifi jaarboek uit 1986:

Systeem gesloten, 8ohm, multicell ribbon tweeter, 75mm dome polystyreen midden, laag KEF B139, piek bl 200W, 100W continu, freq 35 tot 25.000Hz, 70 liter, gew 25 kg, gp 1995 gulden.

Gevoeligheid staat er niet bij, maar zal iets van 86/87 dB zijn gok ik.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2018, 22:08:05 »
Volgens het Hifi jaarboek uit 1986:

Systeem gesloten, 8ohm, multicell ribbon tweeter, 75mm dome polystyreen midden, laag KEF B139, piek bl 200W, 100W continu, freq 35 tot 25.000Hz, 70 liter, gew 25 kg, gp 1995 gulden.

Gevoeligheid staat er niet bij, maar zal iets van 86/87 dB zijn gok ik.

Hartelijk dank, Roots!