bi-wiring of niet?
« Gepost op: 24 september 2018, 19:59:36 »
Hallo,

Ik heb een yamaha rx-v2067 en zuilen spreakers met aparte woofer ingebouwd. Deze zijn verbonden via een brugje achteraan de speaker.
Mijn versterker heeft 'bi-amp' mogelijkheid.
Heeft het nut om deze woofers apart aan te sluiten in 'bi-amp' modus (of veranderd dat niets)
Ik werk ook met een actieve subwoofer.

Thx

Mich
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 21:53:44 door Mich1966 »

*

Wim72

• 1763
Re: bi-wiring of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2018, 00:04:40 »
De 5 versterkers voor 5 kanalen 5.1 of 7 versterkers indien men dan ook nog bi-amping gebruikt van de Yamaha RX-V2067 moeten het wel allemaal uit een grote trafo met 2 grote elco's trekken, ik denk dat bi-ampen niet zoveel verschil gaat maken...

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2018, 14:09:26 »
Pas er wel een beetje mee op.

Ik heb het ook eens gedaan met een Denon receiver dat bi-ampen. Op hogere volumes gingen de tweeters veel harder spelen dan de woofers en werd het heel erg schel. Waarschijnlijk door verschil in impedantie.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2018, 15:58:12 »
Als het nu lekker klinkt, niet aan beginnen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2018, 20:56:45 »
Als het nu lekker klinkt, niet aan beginnen.
Ik begrijp dat heel goed ,
dat je iets wil uit proberen ,maar wees gewaarschuwd .
Het brengt bijna nooit iets biwiring is leuk voor marketing ,biampen is wat anders ,maar vaak niet beter ,soms zelfs aanmerkelijk minder .
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2018, 21:16:48 »
En dat laatste kan zelfs gelden voor bi-wiring, is mijn ervaring.

*

Roots

• 1885
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2018, 22:22:51 »
En dan te bedenken dat zo'n beetje alle serieuze studio monitoren gebiamped zijn, dus daarmee ook "gebiwired"….Maar ook grote PA systemen zijn gebiamped. Actief gefilterd dat dan weer wel :)….Maar toch?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2018, 22:39:58 »
En dan te bedenken dat zo'n beetje alle serieuze studio monitoren gebiamped zijn, dus daarmee ook "gebiwired"….Maar ook grote PA systemen zijn gebiamped. Actief gefilterd dat dan weer wel :)….Maar toch?

Dat is uiteraard het mooiste. Bij passieve luidsprekers met passieve filters voegt m.i. het niet veel toe.
Alhoewel bijvoorbeeld ook Lyngdorf als een van de weinige no nonsense en technisch georiënteerde versterkerkermerken bi-ampen ook aanraadt bij 'gewone passieve luidsprekers'. Het blijft een wondere wereld.

Ik heb er ook wel mee geexperimenteerd en ben nu blijven steken bij actieve filterering met versterkers voor laag units, en 1 versterker voor de mid en hoog van de fronts, waarbij ik de lage tonen afcross.

« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 12:47:32 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

jpio

• 4435
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2018, 10:08:41 »
Bij de planars lijkt het toch een positieve invloed te hebben.
Mss iets spygologisch.;)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2018, 10:29:19 »
Een artikel over de invloed van bi-wiring: http://www.audiomisc.co.uk/Electronics/audio/biwire/Page1.html

*

jpio

• 4435
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:13:45 »
Er is kennelijk, afhankelijk van de omstandigheden, toch een effekt mogelijk lees ik. Positief of negatief maakt niet uit, dán moet ieder voor zichzelf dat interpreteren als beter of niet.
Bij de planars is er minder/geen? sprake verstoringen als gevolg van filtercomponenten en/of inductieve componenten in het signaal want nauwelijks een filter aanwezig en/of conusspoelen hangend in een magneetveld.
Mss dat het daarom, voor mij althans, wel een pos. effekt heeft.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 12:15:24 door jpio »
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:46:57 »
Zo lees ik het ook jpio.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:49:57 »
Er is kennelijk, afhankelijk van de omstandigheden, toch een effekt mogelijk lees ik. Positief of negatief maakt niet uit, dán moet ieder voor zichzelf dat interpreteren als beter of niet.
Bij de planars is er minder/geen? sprake verstoringen als gevolg van filtercomponenten en/of inductieve componenten in het signaal want nauwelijks een filter aanwezig en/of conusspoelen hangend in een magneetveld.
Mss dat het daarom, voor mij althans, wel een pos. effekt heeft.

Definieer planars. ???
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

jpio

• 4435
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2018, 13:04:45 »
Magnepan Planars.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2018, 16:21:38 »
Leuk artikel.
Bij m'n JBL's had het dus een voor mij negatief effect in het laag bij sommige stukken muziek.