*

Heintje

• 1558
Re: bi-wiring of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2018, 19:08:06 »
Hallo,

Ik heb een yamaha rx-v2067 en zuilen speakers met aparte woofer ingebouwd. Deze zijn verbonden via een brugje achteraan de speaker.
Mijn versterker heeft 'bi-amp' mogelijkheid.
Heeft het nut om deze woofers apart aan te sluiten in 'bi-amp' modus (of veranderd dat niets)
Ik werk ook met een actieve subwoofer.

Thx

Mich

Hoi Mich1966,

Okee, alle meningen hebben we nu weer gehad.
Nu een inhoudelijke reactie.

Op pagina 21 van je gebruiksaanwijzing staat dat als je bi-ampt met jouw versterker, dat de hoofdversterker en de rearversterker allebei worden ingezet. Op pagina 145 staat dat beide versterkerparen gelijk zijn gespecificeerd, dus ze zouden gelijk en even hard moeten klinken.
Ik zou in jouw geval ALTIJD uitproberen of biamping beter klinkt en ik denk dat dat ook zeker zo is: immers, bij normale geluidssterkten worden de versterkers nauwelijks belast (terwijl ze voor 4 x 130 W zijn opgegeven) en heeft de voeding het ook niet moeilijk.

Dus rap eruit met die brugjes op je luidsprekers en gebiampt aansluiten!
Sluit wel zorgvuldig aan en zet de beste luidsprekerkabels in "voor het hoog".
Zijn we hier audiofreaks of niet?  :o ;D

Laat je weten hoe dat uitpakt?
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 23:25:26 door Heintje »

*

Wim72

• 1763
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2018, 20:32:05 »
Vloerstaanders met een aparte woofer aan de zijkant, waarschijnlijk Jamo, Advance of SVS of iets dergelijks met een tweeter en 2x mid/laag drivers aan de voorkant en een grotere woofer onder aan de zijkant.
Yamaha receiver gaat dus hoogstwaarschijnlijk met 2x130 watt tweeters en mid/laag aansturen waarbij filter tussen tweeter en mid/laag gewoon zijn werk blijft doen en met 2x 130 watt het laag/sublaag gedeelte aan de zijkant wat wordt afgekoppeld van het filter.
Op deze manier bi-ampen op deze speakers zou wel eens een verrassende winst kunnen opleveren voor het laag/sublaag zonder dat tweeters/midlaag niveau erdoor nadelig worden beinvloed...
Gewoon proberen zou ik zeggen.

*

Wim72

• 1763
« Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2018, 20:41:09 »
P.S. Als je bi-ampen gaat proberen met deze receiver en speakers wel eerst weer YPAO of Audyssey MultEQ opnieuw laten inregelen na bi-amp aansluiten voor een ideale afstelling, want het geluidsniveu voor het hoog/midlaag aanturen en het laag/sublaag aansturen gebeurt nu met aparte versterker en dat geheel moet nu onafhankelijk van elkaar opnieuw worden ingeregeld...

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2018, 00:17:29 »
Magnepan Planars.

Dat is toch net zo goed een samenspel van dynamische drivers verbonden met dynamische verbindingen.
Zodra die verbinding ervoor zorgt dat de onderlinge drivers op elkaar gaan reageren, door de dynamische werking van een kabel, dan kan het gewoon een puinhoop worden.
2 verschillende kabels voor hoog en laag kan natuurlijk net zo goed een puinhoop worden.

Voor de beeldvorming zie ik kabels als een stuk rubber en de luidspreker als een stuiterbal.
De versterker moet dat in het gareel zien te houden, wat een flinke uitdaging is als de kabels langer worden of als de luidsprekers graag willen resoneren.
Zelfs de terugkoppeling in de versterker gedraagt zich als rubber, die gaat weer reageren op de reacties van de kabels op de reacties van de drivers etc. Kortom laat een scheet in de kamer en alles is druk doende en dan is er nog geen noot gespeelt!

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

jpio

• 4435
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2018, 11:31:53 »
Ik kan me goed vinden in je verklaring omtrent effekten van het één op het ander.
Er zijn toch wel de nodige verschillen te signaleren in deze want we hebben het hier over een platte spoel ipv een gewonden spoel al dan niet rond een kern.
Teslaspoelen zijn beduidend minder gevoelig voor de inductieve component en dus ook veel minder impedantieverschillen enz.
Geen kast dus geen druk(verschillen) om nog maar eens iets te noemen.
Enniweej.. het zal best zn invloed hebben doch voor mij een prettige tot dusver.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.