bi-wiring of niet?
« Gepost op: 24 september 2018, 21:54:20 »
Hallo,

Ik heb een yamaha rx-v2067 en zuilen spreakers met aparte woofer ingebouwd. Deze zijn verbonden via een brugje achteraan de speaker.
Mijn versterker heeft 'bi-amp' mogelijkheid.
Heeft het nut om deze woofers apart aan te sluiten in 'bi-amp' modus (of veranderd dat niets)
Ik werk ook met een actieve subwoofer.

Thx

Mich

*

minplus

• 8113
  • relax, don't do it
Re: bi-wiring of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2018, 22:03:30 »
Bi-amping en bi-wiring zijn totaal verschillende dingen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

seoman

• 1171
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2018, 22:31:41 »
Hallo,

Ik heb een yamaha rx-v2067 en zuilen spreakers met aparte woofer ingebouwd. Deze zijn verbonden via een brugje achteraan de speaker.
Mijn versterker heeft 'bi-amp' mogelijkheid.
Heeft het nut om deze woofers apart aan te sluiten in 'bi-amp' modus (of veranderd dat niets)
Ik werk ook met een actieve subwoofer.

Thx

Mich

Nou, ik denk als je een dikke versterker aan de woofer aansluitingen hangt dat je wel verschil gaat merken.
Woofers vragen heel veel vermogen en controle om goed uit de verf te komen.
Het mid en hoog vooral veel nauwkeurigheid.
Het kan best lonen om die taken aan verschillende versterkers uit te besteden
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Wim72

• 1774
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2018, 00:03:13 »
De 5 versterkers voor 5 kanalen 5.1 of 7 versterkers indien men dan ook nog bi-amping gebruikt van de Yamaha RX-V2067 moeten het wel allemaal uit een grote trafo met 2 grote elco's trekken, ik denk dat bi-ampen niet zoveel verschil gaat maken...

*

richard

• 3922
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2018, 22:37:10 »
..., ik denk dat bi-ampen niet zoveel verschil gaat maken...
De versterker zelf heeft het iets makkelijker. Misschien dat dit nog iets uitmaakt.
Verder ben ik meer van KISS.
Genoeg is beter.

*

tito

• 9808
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2018, 00:58:26 »
Verder ben ik meer van KISS.

???

« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2018, 14:57:56 »
De 5 versterkers voor 5 kanalen 5.1 of 7 versterkers indien men dan ook nog bi-amping gebruikt van de Yamaha RX-V2067 moeten het wel allemaal uit een grote trafo met 2 grote elco's trekken, ik denk dat bi-ampen niet zoveel verschil gaat maken...

Als ieder kanaal 100 Watt kan leveren dan verwacht ik een voeding van 6x100 Watt
Ga je bi-ampen dan zou je ipv 100 per kanaal, 2x 100 per kanaal kunnen leveren.
Of je dat nodig hebt is de vraag.

Ik vind bi-ampen een beetje een raar beestje.
De eindversterker krijgt het volle audio signaal.
De versterker die aan de tweeter hangt kan alleen dat gedeelte van het signaal kwijt wat het hoog doorlaat filter laat passeren.
Het hele vermogen wat opgewekt wordt door het versterken van de bassen dus niet.
Ik vermoed dat deze versterker behoorlijk heet gaat worden want dat is de enige manier om het opgewekte vermogen kwijt te raken.

*

Wim72

• 1774
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2018, 16:47:29 »
Bi-ampen op een tweeweg speaker waarbij een versterker de tweeter een beetje laat piepen en een ander het mid/laag aanstuurt lijkt me ook niet echt winst op te leveren voor een eindversterker systeem, een drieweg waarbij het mid/hoog worden aangestuurd door een versterker en het laag door een andere versterker of een vierweg systeem waarbij een versterker het laag/mid/hoog levert en een andere  versterker het sublaag aanstuurt levert veel meer winst op!

Naar mijn idee bi-ampen 2 weg weinig rendement.

*

seoman

• 1171
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2018, 17:32:58 »

Als ieder kanaal 100 Watt kan leveren dan verwacht ik een voeding van 6x100 Watt
Ga je bi-ampen dan zou je ipv 100 per kanaal, 2x 100 per kanaal kunnen leveren.
Of je dat nodig hebt is de vraag.

Ik vind bi-ampen een beetje een raar beestje.
De eindversterker krijgt het volle audio signaal.
De versterker die aan de tweeter hangt kan alleen dat gedeelte van het signaal kwijt wat het hoog doorlaat filter laat passeren.
Het hele vermogen wat opgewekt wordt door het versterken van de bassen dus niet.
Ik vermoed dat deze versterker behoorlijk heet gaat worden want dat is de enige manier om het opgewekte vermogen kwijt te raken.

Een versterker wekt geen vermogen op!!
Een versterker levert spanning, afhankelijk van de belasting moet de versterker vermogen leveren.
Alleen een tweeter aan de eindtrap hangen zorgt er voor dat de eindtrap nagenoeg niks hoeft te doen.
Die zal dus niet warmer worden, hij al eerder koeler blijven.

Als versterkers zo kwetsbaar zouden zijn voor rare belastingen, zat er ook geen koptelefoon aansluiting op of zou luidspreker selectie schakelaars voor een hoop problemen zorgen.
Instabiliteit bij geen belasting of rare belastingen worden ondervangen in het versterker ontwerp zelf.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2018, 22:09:02 »
Simon, dank voor je toelichting