*

Easy-R

• 124
Luxman L80V beter dan L30?
« Gepost op: 25 september 2018, 16:29:29 »
Hallo allemaal

Ja het staat dus eigenlijk al in de titel : is een Luxman L80V beter dan een Luxman L30?

Na wat geruil ben ik voor weinig geld in het bezit gekomen van een setje van Luxman : L80, T115 tuner en K250 (?) cassettedeck. De tuner en cassettespeler ga ik verkopen maar de versterker denk ik te houden. Nu heb ik al een L30 maar de L80V is niet in een staat waarin ik hem ernstig kan vergelijken met de L30. Gekraak en geruis.

Oh ja, ik gaook maar 1 van de twee houden maar bedoeling is wel van hem voor lange tijd bij te houden.

Vooraleer ik dus de kosten doe van een revisie wou ik even weten of het de moeite is.

Alvast bedankt voor de info.

Groeten!
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

Opa S.

• 7430
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Luxman L80V beter dan L30?
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2018, 22:42:30 »
De L80 heeft wat meer vermogen en opties (2 phono ingangen, extra toonregelopties). Het geluid zal niet wezenlijk verschillen, maar de L30 zal waarschijnlijk iets eerder gaan clippen wat tot hoorbare vervorming leidt. Of je dat in de praktijk ook zult merken is maar de vraag.

De L30 heeft wel weer een hogere dempingsfactor, wat zou betekenen dat deze luidsprekers beter onder controle kan houden. Ook hier de vraag of je dat in de praktijk merkt (wellicht ook gerelateerd aan merk en model luidspreker).
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

Easy-R

• 124
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2018, 12:14:57 »
Dankje voor de feedback, Opa. Met je ervaring van Luxman versterkers had ik wel verwacht dat je hier iets zinvols over zou zeggen.  ;)

Ik heb een artikeltje gelezen over de dempingsfactor.
het staat op hifi.nl  https://www.hifi.nl/artikel/997/Versterker-de-dempingsfactor....html

Wel interessant want zoals je al zegt, wordt het belang van die dempingsfactor mee bepaald door de luidsprekers. Blijkbaar heeft het relatief meer belang bij grote woofers en ik heb toch een 12 inch woofer in mijn kasten zitten. Vermits ik het vermogen niet nodig heb, zou ik dan eerder opteren om de L30 te houden. Jijzelf hebt de L30 trouwens al eens een “cultversterker” genoemd en ik ben er eigenlijk gewoon tevreden mee.

Anderzijds, omdat het ook allemaal relatief weinig zal schelen, zou ik eigenlijk ook gewoon kunnen kiezen.
Ik vind de L80V eigenlijk mooier. Helaas zijn daar het bovenste paneel en het zijpaneel van de houten kast over een 5 tal cm losgekomen van elkaar.
Heeft iemand dat al eens proberen te plakken? Of moet ik hier een ander topic over openen?

*

S.B.Marantz

• 23517
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2018, 15:21:46 »

*

Easy-R

• 124
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2018, 16:07:25 »
Mooi werk. Ik ben altijd (gezond) jaloers als jullie werk zie op het forum. Wou dat ik het ook kon.

Die Luxmans van toen zijn goed gemaakte versterkers. Ben er wel fan van.

*

Easy-R

• 124
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2018, 10:00:06 »
De L80 heeft wat meer vermogen en opties (2 phono ingangen, extra toonregelopties). Het geluid zal niet wezenlijk verschillen, maar de L30 zal waarschijnlijk iets eerder gaan clippen wat tot hoorbare vervorming leidt. Of je dat in de praktijk ook zult merken is maar de vraag.

De L30 heeft wel weer een hogere dempingsfactor, wat zou betekenen dat deze luidsprekers beter onder controle kan houden. Ook hier de vraag of je dat in de praktijk merkt (wellicht ook gerelateerd aan merk en model luidspreker).

Dempingsfactor van de L30 is wel 90 tov 40 voor de L80. Toch een groot verschil. Zou dat in combinatie met een 12" woofer een hoorbaar verschil maken? Strakker laag?

*

Opa S.

• 7430
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2018, 10:17:49 »
In theorie wel, in de praktijk is de vraag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat er wezenlijk klankmatig verschil te bespeuren is tussen de twee (ik heb van beiden de nodige exemplaren gereviseerd), maar dat ligt misschien ook wel aan mijn luidsprekers (10" wooferds).
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2018, 10:18:53 »
Omdat ik wil werken met een versterker zonder tegenkoppeling is bij mij de dempingsfactor ook erg laag, een factor 2.
En ik speel daarmee op een 15 inch woofer en dat gaat meer dan perfect.
Bedenk dat een grotere woofer veel minder grote uitslagen behoeft te maken en daardoor ook veel minder demping behoeft.
Met een dempingsfactor van 40 is dan ook prima te werken en Luxman was destijds ook niet achterlijk.
Bedenk verder dat de voor een hoge dempingsfactor benodigde maatregelen in een versterker niet alleen maar voor
voordelen zorgen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

S.B.Marantz

• 23517
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2018, 10:25:15 »
De DF word bijna altijd @ 1 Khz opgegeven waar deze totaal onbelangrijk is.
Verder is het een spec die niet bepaald relevant is.

Fasedraaiing kan een subtiel verschil maken in de weergave.

*

Easy-R

• 124
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2018, 11:00:54 »
In theorie wel, in de praktijk is de vraag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat er wezenlijk klankmatig verschil te bespeuren is tussen de twee (ik heb van beiden de nodige exemplaren gereviseerd), maar dat ligt misschien ook wel aan mijn luidsprekers (10" wooferds).

Ja praktijk en theorie durven nogal eens te verschillen.

... en Luxman was destijds ook niet achterlijk.

Destijds, hihi...  er zit een grond van waarheid in.

Maar wat je zegt is inderdaad waar. En dat is een beetje vervelend want esthetisch is de L80V in betere staat dan de L30 en ik vind hem ook mooier. Maar eigenlijk ben ik tevreden met mijn L30-je.  Financieel is verkoop van de L80v het interessantste...

Luxeproblemen :-\   ;)

*

minplus

• 8092
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2018, 17:14:14 »
Als het een bij elkaar passende set is (geen idee, wel heel verschillende nummers) zou ik de hele hap houden en dus gaan voor de L80.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Easy-R

• 124
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2018, 09:27:19 »
Nee passen niet bij elkaar. De versterker is zo'n mooie met palissander kast, de andere twee zijn grijs.

Deze looks