*

Easy-R

• 130
Re: Gezocht : Switch voor 2 versterkers met 1 paar luidsprekers
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:12:32 »
Met name elementen (MM/MC) zullen dit niet leuk vinden.
een CD-speler (oid) kan dat met 2 vingers in de neus.
maar de groundloops, extra capaciteit (2de kabel) zijn ook bij CDspelers (oid) een mogelijke verstoring van de kwaliteit van het signaal.

Ja dat is ook iets om rekening mee te houden. Ook een van de redenen waarom ik begon te twijfelen over het hele opzet.

Ja 1 van de 2 gaat dan als voor versterker fungeren.
Tape-out is de uitgang van een versterker waar je de geselecteerde bron mee kan opnemen. Het is de pre-out zonder volume beinvloeding. (en zonder bass/trebbel/loudness beinvloeding)

Een bron aansluiten op 2 versterkers gaat sowieso het geluid nadelig beinvloeden. Dus een perfect vergelijk gaat dan niet meer lukken. Zeker bij een platenspeler is het signaal zo kwetsbaar dat verloopjes en onnodige lengtes je enorm gaan dwars zitten.

Ja het voorversterker gedeelte in een versterker heeft zijn eigen klank en dat maakt het vergelijken wat lastig toch is de impact van de voorversterker minder groot dan de eindversterker-luidspreker combinatie.
Als je 1 van de 2 versterkers als voorversterker gaat gebruiken kies dan de versterker zonder elektronische ingangsselector. Die dingen ruisen en vervormen als een gek.

Tja, ik begin me een beetje af te vragen of dat allemaal niet een beetje krampachtig veel schakelaars en verbindingen wordt.  Ik zat gisteren te bedenken dat ik ook alles wat ik heb zou kunnen verkopen en daarmee 1 echt goeie versterker kan kopen. Ik zou toch rond de 1000 euro zitten en daar heb je dan toch al wat voor. Maar dan heb je natuurlijk niet het plezier van het vergelijken. Voordeel van vintage versterkers is dat je al eens kunt kopen en verkopen met niet al te veel kosten. Als ik 1.000 euro uitgeef aan een versterker zit ik er wel voor een hele tijd aan vast.

Terug on topic of toch min of meer. Hoe gaat dat dan in praktijk? Alle interlinks in 1 versterker en via de pre-out naar de tweede? Maar wat dan als ik de eerste versterker wil horen? Ik heb een Yamaha die zo'n schakelaartje heeft maar er zijn er ook met van die verbindings u'tjes. Die wissel wordt dan weer lastiger. En is het signaal van bv een cd speler niet te sterk om nog eens versterkt te worden? Of snap ik het niet?

Ik snap die handels neiging niet, ik heb alles wat ik had gewoon nog staan. Zo heb ik nog een rotel RSP1068 staan en een Sony tea1000esd.

Interesse? Vooral die eerste is interessant want die kan DTS/DD 7.1 verwerken.  Klonk als een trein. is echter verouderd ivm atmos/DTS:X
Hou jij nog 900euro over voor een eindbak (vintage of niet)
 ;D

On topic:
Gebruik de REC-out. Om de 2de versterker aan te sluiten. Sluit die rec-out aan op bv de CD-input .
Dan heeft iedere versterker zijn eigen volume regeling en zouden ze als je 4 luidsprekers had ieder een setje boxen aansturen.

Mocht je alleen de eindversterker van een versterker willen gebruiken en die versterker heeft een PRE-IN dan zou je kunnen overwegen om te gaan werken met de pre-out pre-in verbindingen. In principe sla je dan 1 voorversterker over.

Tja die handelsneiging is vooral gebaseerd op noodzaak. Vrouw krijgt het al op haar heupen omdat ik momenteel vier versterkers heb. Vindt het ziekelijk  ;D. Ik moet haar dringend eens de Wall of no sound van Opa S. tonen.
Plus door af en toe eens iets te verkopen, hou ik de kostprijs nog binnen de perken. Daarom ga ik ook meteen maar passen voor de Rotel maar toch bedankt voor het aanbod. En vooral ook bedankt voor de informatie.

Nu zat ik mijn  NAD C320BEE te bekijken en die heeft blijkbaar geen rec out. Yamaha CR600 wel en Luxman L30 ook. Om het even concreet te maken : stel ik neem als versterker 1 de Luxman en als nummer 2 de Nad.
Ik verbind dan platenspeler, cd speler en pc met de Luxman en via de rec out de Luxman met een interlink naar de Nad? Of platenspeler op de Luxman en de andere twee op de Nad?

En hoe kies ik dan welke ik laat spelen? God, man hoe weinig ken ik hier nu eigenlijk van!  :-[
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

seoman

• 1308
  • No Comment
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:24:36 »
De NAD heeft 2! rec-out's
Tape1-out en Tape2-out
maar die heeft geen MM/MC ingang dus tja daar heb je niks aan met een platenspeler.

Nu zou je natuurlijk de luxman of de yamaha kunnen gebruiken als mm/mc pre-amp.
Maar eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een dedicated mm/mc-pre. Daar is ook een levendige handel in. En dat heb je veel meer vrijheid in versterker keuze. 
Dan is je NAD ineens een heel bruikbare versterker

Jemig wat maak jij het je zelf moeilijk met zo'n allegaartje aan versterkers. Mooi spul maar welke is nou beter?
Die optie van allemaal verkopen en een andere kiezen klinkt ineens een stuk aantrekkelijker.
De een heeft 2 phono ingangen de ander weer een rumble filter en weer een ander is pas 2 decenia oud.
keuzes keuzes. Stel je hebt je switching installatie dan kom je er nog niet uit.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:31:20 »
mij lijkt het ook beter om eens te kijken wat je ermee doen wild en dan gewoon 1 set opbouwen helemaal naar je zin
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Easy-R

• 130
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2018, 10:15:31 »
De NAD heeft 2! rec-out's
Tape1-out en Tape2-out
maar die heeft geen MM/MC ingang dus tja daar heb je niks aan met een platenspeler.

Nu zou je natuurlijk de luxman of de yamaha kunnen gebruiken als mm/mc pre-amp.
Maar eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar een dedicated mm/mc-pre. Daar is ook een levendige handel in. En dat heb je veel meer vrijheid in versterker keuze. 
Dan is je NAD ineens een heel bruikbare versterker

Jemig wat maak jij het je zelf moeilijk met zo'n allegaartje aan versterkers. Mooi spul maar welke is nou beter?
Die optie van allemaal verkopen en een andere kiezen klinkt ineens een stuk aantrekkelijker.
De een heeft 2 phono ingangen de ander weer een rumble filter en weer een ander is pas 2 decenia oud.
keuzes keuzes. Stel je hebt je switching installatie dan kom je er nog niet uit.

Twee rec outs!?  Nu je het zegt ja. Ik had gisteren een fotootje gegoogled want hij is momenteel opgeborgen. Ik zal waarschijnlijk ergens verkeerd terecht gekomen zijn.

Maak ik het mezelf moeilijk? Laat ik zeggen dat het uitgangspunt misschien was dat het eerder de reis is die belangrijk is en niet zozeer de bestemming. Ik vind het leuk om al eens te wisselen van versterker. Het plezier van het zoeken en vergelijken zeg maar. 't Is een hobby. Welke beter is, is dan soms moeilijk te zeggen. Maar ik vind bv de Luxman L30 echt merkelijk beter dan de Yamaha (CR600). Maar gaat zo'n Luxman nog beter zijn dan een moderne versterker van 900 euro?

Met dat voorstel van Geerd van die tulp splittertjes en dan 1 versterkerkeuzeschakelaar tussen de versterkers en de luidsprekers zou het misschien nog meevallen. Anderzijds is het zoals ik al zei allemaal nogal krampachtig en zit je met al die tussenstukken natuurlijk ook met een deel kwaliteitsverlies. Daarom zie dus hieronder.

mij lijkt het ook beter om eens te kijken wat je ermee doen wild en dan gewoon 1 set opbouwen helemaal naar je zin

Ik begin dat stilaan ook te denken.

Toch weer heel blij dat jullie mij met raad en daad bijstaan. Soms heeft eens mens eens wat hulp nodig om te weten wat-ie wil.

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2018, 12:10:17 »
nadeel van deze hobby .
de weg erheen is mooi .
bereiken van je doel een droom .
komt de droom in zicht veranderd hij .
vandaar dat de weg erheen oneindig is .

mijn audio reis begon in 1975 en ondanks dat ik naar mijn mening heel ver gekomen ben is het nooit klaar .
telkens kom je weer iets beters tegen maar dat houd de investering beperkt , verkopen voor kopen en steeds beetje bij leggen .
dat je het doel nooit zult bereiken geeft niets de reis erheen is het mooiste wat er is in onze hobby

*

groovy.

• 11926
  • Old school audio.
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:14:00 »
Heb je al eens op je tweede versterker luidsprekerdraden aangesloten en die aan de luidsprekers gehangen.
Zo doe ik het,luidsprekerdraden zijn snel omgewisseld.
Zo kom je er ook achter of je perse met 2 versterkers wilt draaien.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 5650. Composed dv1 dt. Emt 938.

In to each life some rain must fall.

*

Easy-R

• 130
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:38:15 »
nadeel van deze hobby .
de weg erheen is mooi .

mijn audio reis begon in 1975 en ondanks dat ik naar mijn mening heel ver gekomen ben is het nooit klaar .
telkens kom je weer iets beters tegen maar dat houd de investering beperkt , verkopen voor kopen en steeds beetje bij leggen .
dat je het doel nooit zult bereiken geeft niets de reis erheen is het mooiste wat er is in onze hobby

Precies! Mooi gezegd ook :).

Heb je al eens op je tweede versterker luidsprekerdraden aangesloten en die aan de luidsprekers gehangen.
Zo doe ik het,luidsprekerdraden zijn snel omgewisseld.
Zo kom je er ook achter of je perse met 2 versterkers wilt draaien.

Goh, ja. Heb ik al gedaan en dat gaat natuurlijk ook. Daarom ook dat ik het leuk vond van eens te veranderen. Ik dacht zo van 1 moederversterker te houden. En van de Luxmannen die ik heb en dan ntje als uitdager voor de big chief ter vergelijking regelmatig eens wisselen.
Maar wat je zegt is nog wel de oplossing om eens te kijken hoeveel zin dat allemaal heeft. Tulpsplittertjes voor een paar euro en dan een tijdje kabels wisselen. Vind ik misschien nog ergens een schakelaar voor de versterkers en kan ik ondertussen eens kijken naar moderne versterkers. Leuk!
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 13:41:06 door Easy-R »

*

morph

• 14518
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2018, 14:52:48 »
nadeel van deze hobby .
de weg erheen is mooi .

Als het doel het thuis nabootsen van de opname-situatie is dan betekent dat streven naar heel specifieke apparatuur opstellingen per muziekstuk in een extreem variabele ruimte in de woning.
Lijkt mij een absurde insteek.

Het doel om met deze hobby te bereiken is (of zou moeten zijn): voortdurend genieten van muziek.
Dat staat los van de afgelegde weg erheen en dus de middelen, want als dat doel niet al direct bereikt zou zijn is de hobby materiaalgericht en niet in dienst van de muziek. Plezier uit muziek hoort wel voor die uit de weergave te komen.
Het plezier beleven aan verandering van middelen om dit doel telkens opnieuw te treffen maakt het weliswaar leuker maar op een gegeven moment is de tevredenheid met betrekking tot de middelen hopelijk zodanig dat er alleen nog maar meer kennismaking met muziek zal zijn.
Oftewel, nog meer doeltreffendheid ervaren als tevreden luisteraar.

*

Easy-R

• 130
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:07:23 »
Man! Ik moest echt effe checken of ik niet op het audiofilosofreaks forum was terecht gekomen. Alweer mooi gezegd hoor. En ook een heel terechte opmerking. Laatst werd ik een beetje neerslachtig omdat ik het beu werd van te zoeken naar die stomme tulpsplittertjes. Toen maakte ik me de bedenking dat de set die ik nu heb voor mij eigenlijk al goed klinkt. Ik zat een paar dagen geleden echt te genieten van een stukje muziek en ik dacht toen dat ik er eigenlijk ook gewoon zou kunnen afblijven en er zonder meer mee verder gaan. Maar dat is niet altijd en het hangt van zoveel af en nog niet in het minste je eigen gemoedstoestand en subjectiviteit. En dan vraag ik me meteen ook af hoe goed mijn set eigenlijk is. Want misschien kan ik met een relatief kleine investering een boel winst boeken en nog meer genieten. Maar dan blijf je natuurlijk bezig en moet je voor jezelf uitmaken of je wil reizen of blijven zitten in je zetel met een biertje en genieten van wat je hebt.

*

Opa S.

• 8366
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:38:48 »
Je kan ook versterkers gaan repareren en reviseren, heb je bijna elke dag een andere!

;D

Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Easy-R

• 130
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:44:18 »
Je kan ook versterkers gaan repareren en reviseren, heb je bijna elke dag een andere!

;D

;D

Misschien kun jij me een cursus hifireparatietechnieken voor dummies geven?

Kijk wel eerst even hierboven ivm mijn niveau.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 15:46:21 door Easy-R »

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:09:14 »
het genieten van muziek en de drang om het beter te krijgen zijn volgens mij verbonden met elkaar .
toen ik begon vond ik mijn mono radio en omkeer naaldje prachtig en kon daar ook uren van genieten .
de tijden veranderen je krijgt kansen om het te verbeteren het genieten blijft je ontwikkeld een smaak leert te luisteren .
deze ontwikkeling gaat gepaard met je set en het verbeteren ervan ,de droom dus .
en nee het nabootsen van een opnamen situatie is niet mijn droom of doel .
mijn doel is genieten van het kippenvel en emotie die de muziek mij geeft .                                                         
dat ik er na mijn mening nu een best wel mooi set voor heb veranderd het genieten van muziek niet ,dat het beter klinkt is een feit .
denk ook wel dat we allemaal zoeken naar een bepaald geluid en dat is dus de droom je persoonlijke smaak