*

Easy-R

• 121
Gezocht : Switch voor 2 versterkers met 1 paar luidsprekers
« Gepost op: 26 september 2018, 13:43:57 »
Hallo

Heeft er iemand zin om dit voor mij in elkaar te knutselen? http://audio-room.net/connecting-2-amplifiers-to-one-set-of-speakers-making-an-ampspeakers-selector-switch/

Ik was namelijk op zoek naar een schakelaar waarmee ik twee versterkers kan gebruiken op 1 stel luidsprekers. Al geruime tijd zoek ik een goede maar niet te dure oplossing.

Het "doosje" gedeelte kan ik eventueel nog zelf maar het solderen niet, daarmee dat ik het hier even vraag.

Groetjes,

R.
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

richard

• 3880
Re: Gezocht : Switch voor 2 versterkers met 1 paar luidsprekers
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2018, 18:38:18 »
Dat is niet zo moeilijk; met een stevige dubbelpolige omschakelaar/wisselschakelaar per kant ben je er al. Wel van het type breek voor maak, maar dat zijn ze meestal wel.
Bijvoorbeeld:
https://www.gotron.be/componenten/schakelmateriaal/schakelaars/toggle-switch/toggle-switch-dubbelpolig-on-on-15a-250v.html
Let wel op het ampèrage, dat moet stevig zijn. Een dingetje van 1 Ampère is wat aan de lichte kant. Voltage is minder spannend.

« Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 18:50:10 door richard »
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2018, 20:58:35 »
Ik heb een gekker idee

Als je versterkers uitgangs relais hebben dan koop je een wissel schakelaar voor de 230V van je versterker.
Zodat er maar 1 versterker aan kan en knoop dan de versterkers aan elkaar met Luidspreker snoer.

Een schakelaar met middenstand is dan wel handig

::)

als 1 van de 2 versterkers een aansluiting heeft voor 2 luidsprekerparen dan wordt het nog makkelijker

Mocht je hier voor willen gaan dan zal ik het voor je uit tekenen . Hetaansluiten kan dan zonder solderen, moet je wel met 230V draden durven werken
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

richard

• 3880
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2018, 21:11:14 »
Is dat wel handig? Mijn versterker blijft nog wel 5 tot 10 seconden doorspelen als ik hem uitzet. Ik kan me voorstellen dat hij op dat moment net zo goed een kortsluiting is voor een andere versterker.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 21:15:29 door richard »
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2018, 00:10:16 »
Is dat wel handig? Mijn versterker blijft nog wel 5 tot 10 seconden doorspelen als ik hem uitzet. Ik kan me voorstellen dat hij op dat moment net zo goed een kortsluiting is voor een andere versterker.

Nee dan niet. Die versterker heeft geen uitgangsrelais. Dat is essentieel voor mijn gekke ideetje
Groeten Simon

*

Easy-R

• 121
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2018, 09:29:22 »
Dat is niet zo moeilijk; met een stevige dubbelpolige omschakelaar/wisselschakelaar per kant ben je er al. Wel van het type breek voor maak, maar dat zijn ze meestal wel.
Bijvoorbeeld:
https://www.gotron.be/componenten/schakelmateriaal/schakelaars/toggle-switch/toggle-switch-dubbelpolig-on-on-15a-250v.html
Let wel op het ampèrage, dat moet stevig zijn. Een dingetje van 1 Ampère is wat aan de lichte kant. Voltage is minder spannend.

"Breek voor maak" is inderdaad wel belangrijk omdat je natuurlijk geen verbinding wil maken tussen je versterkers. Ik denk dat de link die jij opgeeft enkel een on-on schakelaar is terwijl je on-off-on nodig hebt. Ik had gisterenmiddag al zitten zoeken naar onderdelen om een idee van de kostprijs te krijgen. Ik ken geen flikker van elektronica en had dus geen rekening gehouden met Ampère. Ik had het ook moeilijk om de juiste onderdelen te vinden. Vond op het eerste gezicht alleen maar hele dure waardoor ik al begon te denken van maar zo'n Beresford TC7220 te kopen. Wat handig is aan de schakelaar die jij vond is dat er blijkbaar schroefjes op zitten zodat ik niet hoef te solderen. En hij is ook niet duur. Ik heb nog een eind goede kwaliteit luidsprekerkabel liggen. 2.5 of 4 mm ben niet zeker. Ik vraag me wel af of dit handig gaat werken met die schroefjes.

Wat is trouwens een goed site om luidspreker aansluitingen te kopen? Binding posts in het Engels. Hoe noem je dat eigenlijk in het NL? Ik vond er veel om aan de luidspreker kant te zetten maar zijn die hetzelfde als degene die aan de versterkerkant zitten?

Zoals je kunt vaststellen ben ik dus een complete leek in elektronica.  ???

EDIT : dit is mischien een geschikte schakelaar https://www.gotron.be/toggle-switch-vierpolig-on-off-on-5a-28vdc-120vac.html
« Laatst bewerkt op: 27 september 2018, 09:53:28 door Easy-R »

*

Easy-R

• 121
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2018, 09:37:12 »
Ik heb een gekker idee

Als je versterkers uitgangs relais hebben dan koop je een wissel schakelaar voor de 230V van je versterker.
Zodat er maar 1 versterker aan kan en knoop dan de versterkers aan elkaar met Luidspreker snoer.

Een schakelaar met middenstand is dan wel handig

::)

Als 1 van de 2 versterkers een aansluiting heeft voor 2 luidsprekerparen dan wordt het nog makkelijker

Mocht je hier voor willen gaan dan zal ik het voor je uit tekenen . Het aansluiten kan dan zonder solderen, moet je wel met 230V draden durven werken

Ook een idee!

Als ik wist wat een uitgangsrelais is, kon ik er iets zinnigs over zeggen, haha.

Nu heb ik even gegoogled en ik denk dat de Luxman L30 er geen heeft. Dit is één van mijn versterkers, ik ben alleen niet zeker dat hij gaat blijven. Zie trouwens mijn vroegere topic "een versterker die je luidsprekers verbrandt".

Wel hebben beide versterkers twee luidspreker paren. Maar ik ben wel volop aan het bedenken welke versterkers ik uiteindelijk wil. Misschien ga ik voor een combinatie van 1 vintage (Luxman L30 of L80V) en één moderne met bluetooth ofzo. ik heb ook nog een Nad C320BEE die in eerste instantie misschien zal gebruikt worden.

*

geerd

• 5500
  • scheun ja
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2018, 11:52:30 »
4 vermogens relay 1 schakelaar 1 voeding 12 v 500 ma 2 x 4 x aansluiting ingaand 1 x 4 x aansluiting uitgaand .
kun je kiezen neem je een stappen schakelaar kun je zelfs uitbreiden naar meer dan 2 licht aan het aantal stappen .
en een behuizing wat draad en geduld en klaar ben je .
in winkels worden ze veel gebruikt andersom 1 versterker ingang meerdere luidsprekers maar komt op hetzelfde neer .
ding in elkaar zetten is niet zo lastig geen schakelaar gebruiken om rechtstreeks te schakelen een relay gebruiken is veel beter .
les is more

*

Easy-R

• 121
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2018, 12:32:24 »
4 vermogens relay 1 schakelaar 1 voeding 12 v 500 ma 2 x 4 x aansluiting ingaand 1 x 4 x aansluiting uitgaand .
kun je kiezen neem je een stappen schakelaar kun je zelfs uitbreiden naar meer dan 2 licht aan het aantal stappen .
in winkels worden ze veel gebruikt andersom 1 versterker ingang meerdere luidsprekers maar komt op hetzelfde neer .
ding in elkaar zetten is niet zo lastig geen schakelaar gebruiken om rechtstreeks te schakelen een relay gebruiken is veel beter .

Het klopt inderdaad dat andersom meer voorkomt (meerdere speakers en 1 versterker) de beste zoekresultaten krijg je dan met het woord speakerswitch.

Nochtans bestaan er best ook amplifierswitches op de markt : Niles DPS-1, Beresford TC7220, Luxman AS-9 dewelke meteen ook mijn persoonlijke favoriet is want zou mooi passen bij mijn Luxman versterker en platenspeler. Jammer genoeg staat er momenteel maar 1 op het internet en kost-ie bijna 300 euro.

Ik ben echt een nul als het op elektronica aankomt dus ik vrees dat wat je daar allemaal vertelt mijn petje te boven gaat. Misschien ga ik eens met een onderdelenlijst naar de plaatselijke elektronicawinkel. Die solderen ook op verzoek en tegen betaling. Misschien kunnen ze me daar helpen. Heb ik toch een idee van de totale kostprijs.

*

geerd

• 5500
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2018, 13:10:29 »
kostprijs ja licht aan de behuizing maar als je de luxman prefereert voor 300 euro denk ik dat gezien de afwerking en mogelijkheden dit niet zo duur is als het lijkt .
met de behuizing en onderdelen denk ik dat je toch wel tussen de 120 en 200 euro kwijt bent vooral de behuizing is prijzig mocht je echt iets moois willen .
onderdelen zelf 40 a 60 euro ook hier is kwaliteit  bepalend .
dan nog het in elkaar zetten wat meestal ook niet gratis is dan lijkt een kant en klaren luxman in eens niet zoo duur meer  ;D ;D ;D
les is more

*

Easy-R

• 121
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2018, 13:30:02 »
kostprijs ja licht aan de behuizing maar als je de luxman prefereert voor 300 euro denk ik dat gezien de afwerking en mogelijkheden dit niet zo duur is als het lijkt .
met de behuizing en onderdelen denk ik dat je toch wel tussen de 120 en 200 euro kwijt bent vooral de behuizing is prijzig mocht je echt iets moois willen .
onderdelen zelf 40 a 60 euro ook hier is kwaliteit  bepalend .
dan nog het in elkaar zetten wat meestal ook niet gratis is dan lijkt een kant en klaren luxman in eens niet zoo duur meer  ;D ;D ;D

ja daar had ik me slecht uitgedrukt. Ik prefereer idd de Luxman maar mijn budget is daar te klein voor. Behuizing was ik aan het denken om zelf te maken. Zal verre van perfect zijn maar wel functioneel en zo goed als kostprijsloos. Maar inderdaad als de onderdelen naar de 40-60 euro gaan, denk ik dat ik beter op zoek ga naar een klant en klaar 2ehandsje.

*

chansig

• 10772
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2018, 19:57:42 »
Dynavox AMP S....100 euro als ik me niet vergis.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2018, 20:56:27 »

Vermogen schakelaars en relais zijn niet zo geschikt voor luidspreker signalen.
Bij lage stromen is de verbinding niet stabiel.
"echte luidspreker schakelaars/relais' hebben een 2de contact voor de lage stromen.
een voorbeeld is de RL serie van amplimo. 

Voor de setup van easy-r heb je al 4 van die relais nodig. nu zijn ze niet zo heel duur (8€) maar de kosten zullen nog veel verder oplopen. Voeding, kastje, keuze schakelaar en het duurste van alles de luidspreker terminals.

Voor een winkel is dat zo terug verdiend, voor wat vergelijkingen tussen versterkers gaat dat wat ver.

Het wordt een leuker verhaal als je zoiets wil gaan gebruiken om bv een buizen trapje voor stereo en een surround versterker op 1 setje fronts wil aansluiten. Dan lijkt de investering al wat zinniger.
Vooral als de surround een trigger signaal heeft zodat je het meteen kunt automatiseren
« Laatst bewerkt op: 27 september 2018, 20:59:14 door seoman »
Groeten Simon

*

richard

• 3880
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2018, 05:53:56 »
...

Het wordt een leuker verhaal als je zoiets wil gaan gebruiken om bv een buizen trapje voor stereo en een ...
Een buizenversterker lijkt me niet handig op zo'n schakelaar. Die vinden het niet altijd leuk om los van de luidsprekers te staan.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2018, 19:25:17 door richard »
Genoeg is beter.

*

Frits

• 429
  • HiFi is emotie
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2018, 08:25:32 »
Je kunt even contact zoeken met dit bedrijf. Zitten vlak over de grens in Weeeze Duitsland.

https://www.avs-oymann.de/index.htm

Ik heb daar een kastje gekocht die die mogelijkheden heeft. Maken ze zelf.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.