*

Easy-R

• 121
Re: Gezocht : Switch voor 2 versterkers met 1 paar luidsprekers
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2018, 09:39:35 »
Dynavox AMP S....100 euro als ik me niet vergis.

Gr. Hans

Goh, bedankt voor de tip. 100 is wel redelijk en hoef ik niet te gaan prutsen. Raar dat ik die nog niet tegen kwam. Ziet er goed uit.

Het wordt een leuker verhaal als je zoiets wil gaan gebruiken om bv een buizen trapje voor stereo en een surround versterker op 1 setje fronts wil aansluiten. Dan lijkt de investering al wat zinniger.
Vooral als de surround een trigger signaal heeft zodat je het meteen kunt automatiseren

Dat is eigenlijk wel de bedoeling. Alleen met n vintage stereoversterker en n andere. Welke moet ik nog beslissen. Misschien een moderne met dac, bluetooth of streamingmogelijkheden of anders misschien nog een andere vintage. Of ik wissel af en toe eens om de hobby op peil te houden  ;)
bedoeling is dan van in mijn woonkamer 2 versterkers op 1 set luidsprekers aan te sluiten en makkelijk en veilig te kunnen switchen.

Je kunt even contact zoeken met dit bedrijf. Zitten vlak over de grens in Weeeze Duitsland.

https://www.avs-oymann.de/index.htm

Ik heb daar een kastje gekocht die die mogelijkheden heeft. Maken ze zelf.

Ga ik ook zeker bekijken. Weet je nog hoeveel dat kostte?

Toch aan iedereen een hele grote dankjewel voor alle info. Ben alweer heel wat wijzer!
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

Frits

• 429
  • HiFi is emotie
« Reactie #16 Gepost op: 28 september 2018, 14:27:47 »
Oymann was ook iets van 100,-. Zeer degelijk kastje met top aansluitingen.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

Easy-R

• 121
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2018, 15:34:04 »
Thanks!

als het goede kwaliteit is dan is het zeker het overwegen waard.

*

Easy-R

• 121
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2018, 16:52:00 »
Ik ben dus niet van de snelste en ik besefte nu dat ik dan ook nog een schakelaar nodig heb om 2 3 geluidsbronnen ook te splitten naar 2 versterkers.

Dit geeft dan zowat de volgende opstelling. ik zoek dus een RCA splitter met dus 3 ingangen en 6 uitgangen.

CD speler         ====>                                        ====> Versterker 1 ====>
Platenspeler    ====>    Schakelaar (RCA)                                                        Schakelaar   ====> Luidsprekers
Pc                      ====>                                         ====>  Versterker 2 ====>

Iemand een idee waar ik dit kan vinden? Ik zit al de hele middag te zoeken op internet maar vind alleen maar het omgekeerde. (meerdere ingangen met 1 uitgang).

*

geerd

• 5500
  • scheun ja
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:13:30 »

zoiets lijk wel te doen dubbele interlinks dat dan weer wel
les is more

*

Niemand

• 21079
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:46:38 »
Ik ben dus niet van de snelste en ik besefte nu dat ik dan ook nog een schakelaar nodig heb om 2 3 geluidsbronnen ook te splitten naar 2 versterkers.

Dit geeft dan zowat de volgende opstelling. ik zoek dus een RCA splitter met dus 3 ingangen en 6 uitgangen.

CD speler         ====>                                        ====> Versterker 1 ====>
Platenspeler    ====>    Schakelaar (RCA)                                                        Schakelaar   ====> Luidsprekers
Pc                      ====>                                         ====>  Versterker 2 ====>

Iemand een idee waar ik dit kan vinden? Ik zit al de hele middag te zoeken op internet maar vind alleen maar het omgekeerde. (meerdere ingangen met 1 uitgang).
Zelf een maken?
IK vrees dat je geen andere optie hebt.
vrij simpel hoor ,wat de rca betreft.
Speakerswitch kan je ook maken ,dan heb je ook meer keuze hoe die moet worden.
Wel wat zwaardere (niet overdreven) schakelaars monteren.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:48:35 »

waarom zou je?
je kunt gewoon de tape out of pre-out gebruiken van de versterker die je het meest gebruikt. 
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Easy-R

• 121
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:19:00 »
Zelf een maken?

Sorry voor de wat late reactie. Ouderavond gisteren en daarmee de hele avond offline :-/

Tja, het zijn inderdaad geen ingewikkelde apparaten maar ik mis gewoon de skills die nodig zijn om zoiets in elkaar te steken. Jammer want anders zou ik het zeker doen.

waarom zou je?
je kunt gewoon de tape out of pre-out gebruiken van de versterker die je het meest gebruikt.

De bedoeling is eigenlijk van twee versterkers te hebben en af en toe op eenvoudige wijze eens te wisselen. Bijvoorbeeld een moderne en een vintage. Dan kan ik makkelijk switchen en vergelijken.

Als ik de pre out gebruik gaat dan die versterker niet als voorversterker fungeren? Daarmee zou het opzet van de vergelijking een beetje verloren gaan. En gaat dan dat met andere apparatuur dan een platenspeler?

Met de tape-out functie ben ik niet bekend. Kan iemand daar wat uitleg over geven aub?

*

Easy-R

• 121
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:23:31 »

zoiets lijk wel te doen dubbele interlinks dat dan weer wel

Ik dacht eerst dat gaat niet want er is maar 1 ingang maar je hebt er natuurlijk per interlink twee nodig. Hoe heten die dingen en waar kan ik ze vinden?

Anderzijds las ik ergens dat het signaal van bv je cd speler splitten niet kan want dat je dan het signaal halveert. Kan dat? Of heeft iemand daar ervaring mee?

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:55:35 »
Zelf een maken?

Sorry voor de wat late reactie. Ouderavond gisteren en daarmee de hele avond offline :-/

Tja, het zijn inderdaad geen ingewikkelde apparaten maar ik mis gewoon de skills die nodig zijn om zoiets in elkaar te steken. Jammer want anders zou ik het zeker doen.

waarom zou je?

De bedoeling is eigenlijk van twee versterkers te hebben en af en toe op eenvoudige wijze eens te wisselen. Bijvoorbeeld een moderne en een vintage. Dan kan ik makkelijk switchen en vergelijken.

Als ik de pre out gebruik gaat dan die versterker niet als voorversterker fungeren? Daarmee zou het opzet van de vergelijking een beetje verloren gaan. En gaat dan dat met andere apparatuur dan een platenspeler?

Met de tape-out functie ben ik niet bekend. Kan iemand daar wat uitleg over geven aub?

Ja 1 van de 2 gaat dan als voor versterker fungeren.
Tape-out is de uitgang van een versterker waar je de geselecteerde bron mee kan opnemen. Het is de pre-out zonder volume beinvloeding. (en zonder bass/trebbel/loudness beinvloeding)

Een bron aansluiten op 2 versterkers gaat sowieso het geluid nadelig beinvloeden. Dus een perfect vergelijk gaat dan niet meer lukken. Zeker bij een platenspeler is het signaal zo kwetsbaar dat verloopjes en onnodige lengtes je enorm gaan dwars zitten.

Ja het voorversterker gedeelte in een versterker heeft zijn eigen klank en dat maakt het vergelijken wat lastig toch is de impact van de voorversterker minder groot dan de eindversterker-luidspreker combinatie.
Als je 1 van de 2 versterkers als voorversterker gaat gebruiken kies dan de versterker zonder elektronische ingangsselector. Die dingen ruisen en vervormen als een gek.
Groeten Simon

*

Easy-R

• 121
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2018, 12:20:06 »

Tape-out is de uitgang van een versterker waar je de geselecteerde bron mee kan opnemen. Het is de pre-out zonder volume beinvloeding. (en zonder bass/trebbel/loudness beinvloeding)

Een bron aansluiten op 2 versterkers gaat sowieso het geluid nadelig beinvloeden. Dus een perfect vergelijk gaat dan niet meer lukken. Zeker bij een platenspeler is het signaal zo kwetsbaar dat verloopjes en onnodige lengtes je enorm gaan dwars zitten.

Ja het voorversterker gedeelte in een versterker heeft zijn eigen klank en dat maakt het vergelijken wat lastig toch is de impact van de voorversterker minder groot dan de eindversterker-luidspreker combinatie.
Als je 1 van de 2 versterkers als voorversterker gaat gebruiken kies dan de versterker zonder elektronische ingangsselector. Die dingen ruisen en vervormen als een gek.

Tja, ik begin me een beetje af te vragen of dat allemaal niet een beetje krampachtig veel schakelaars en verbindingen wordt.  Ik zat gisteren te bedenken dat ik ook alles wat ik heb zou kunnen verkopen en daarmee 1 echt goeie versterker kan kopen. Ik zou toch rond de 1000 euro zitten en daar heb je dan toch al wat voor. Maar dan heb je natuurlijk niet het plezier van het vergelijken. Voordeel van vintage versterkers is dat je al eens kunt kopen en verkopen met niet al te veel kosten. Als ik 1.000 euro uitgeef aan een versterker zit ik er wel voor een hele tijd aan vast.

Terug on topic of toch min of meer. Hoe gaat dat dan in praktijk? Alle interlinks in 1 versterker en via de pre-out naar de tweede? Maar wat dan als ik de eerste versterker wil horen? Ik heb een Yamaha die zo'n schakelaartje heeft maar er zijn er ook met van die verbindings u'tjes. Die wissel wordt dan weer lastiger. En is het signaal van bv een cd speler niet te sterk om nog eens versterkt te worden? Of snap ik het niet?

*

geerd

• 5500
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2018, 13:40:33 »
de tulp spliters zijn bedoeld om vanaf 1 bron naar 2 te gaan het is niet zo dat dan het signal halveert dat blijft gewoon een aantal mv .
dingen kosten 75 centen en dan de interlink natuurlijk .
je split bij de bron en dan naar je 2 versterkers simpel toch , een platenspeler is weer een ander geval maar cd en dac en zo geen probleem

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1674/tulp-splitter.html?gclid=EAIaIQobChMI1Pe69LGN3gIVied3Ch2gyQ3HEAQYASABEgJn__D_BwE
les is more

*

Easy-R

• 121
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2018, 14:21:49 »
de tulp spliters zijn bedoeld om vanaf 1 bron naar 2 te gaan het is niet zo dat dan het signal halveert dat blijft gewoon een aantal mv .
dingen kosten 75 centen en dan de interlink natuurlijk .
je split bij de bron en dan naar je 2 versterkers simpel toch , een platenspeler is weer een ander geval maar cd en dac en zo geen probleem

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1674/tulp-splitter.html?gclid=EAIaIQobChMI1Pe69LGN3gIVied3Ch2gyQ3HEAQYASABEgJn__D_BwE

Ik vond dat halve signaal ook al raar omdat het toch gewoon stroom is die door een kabeltje loopt.

Maar dat is dan wel veruit de eenvoudigste oplossing. En goedkoop. Bedankt voor de link.

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:24:01 »
Idd het signaal halveert niet.
Maar de bron moet nu wel 2 kabels en 2 belastingen aansturen.
De bron moet dus meer stroom gaan leveren.
Met name elementen (MM/MC) zullen dit niet leuk vinden.
een CD-speler (oid) kan dat met 2 vingers in de neus.
maar de groundloops, extra capaciteit (2de kabel) zijn ook bij CDspelers (oid) een mogelijke verstoring van de kwaliteit van het signaal.
Groeten Simon

*

seoman

• 1090
  • No Comment
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:42:05 »

Tja, ik begin me een beetje af te vragen of dat allemaal niet een beetje krampachtig veel schakelaars en verbindingen wordt.  Ik zat gisteren te bedenken dat ik ook alles wat ik heb zou kunnen verkopen en daarmee 1 echt goeie versterker kan kopen. Ik zou toch rond de 1000 euro zitten en daar heb je dan toch al wat voor. Maar dan heb je natuurlijk niet het plezier van het vergelijken. Voordeel van vintage versterkers is dat je al eens kunt kopen en verkopen met niet al te veel kosten. Als ik 1.000 euro uitgeef aan een versterker zit ik er wel voor een hele tijd aan vast.

Terug on topic of toch min of meer. Hoe gaat dat dan in praktijk? Alle interlinks in 1 versterker en via de pre-out naar de tweede? Maar wat dan als ik de eerste versterker wil horen? Ik heb een Yamaha die zo'n schakelaartje heeft maar er zijn er ook met van die verbindings u'tjes. Die wissel wordt dan weer lastiger. En is het signaal van bv een cd speler niet te sterk om nog eens versterkt te worden? Of snap ik het niet?

Ik snap die handels neiging niet, ik heb alles wat ik had gewoon nog staan. Zo heb ik nog een rotel RSP1068 staan en een Sony tea1000esd.

Interesse? Vooral die eerste is interessant want die kan DTS/DD 7.1 verwerken.  Klonk als een trein. is echter verouderd ivm atmos/DTS:X
Hou jij nog 900euro over voor een eindbak (vintage of niet)
 ;D

On topic:
Gebruik de REC-out. Om de 2de versterker aan te sluiten. Sluit die rec-out aan op bv de CD-input .
Dan heeft iedere versterker zijn eigen volume regeling en zouden ze als je 4 luidsprekers had ieder een setje boxen aansturen.

Mocht je alleen de eindversterker van een versterker willen gebruiken en die versterker heeft een PRE-IN dan zou je kunnen overwegen om te gaan werken met de pre-out pre-in verbindingen. In principe sla je dan 1 voorversterker over.
Groeten Simon