*

thanatos

• 1768
  • Cum non tum age
Re: NAD c272 rechter kanaal relais
« Reactie #15 Gepost op: 7 oktober 2018, 16:08:13 »
Ter verdere info, als ik hem zachtzet gaat hij na verloop van tijd uit, als ik hem dan weer harder zet, dan komt hij weer bij. Dit gaat gepaard met vervorming. Als hij eenmaal speelt, klinkt hij wel goed. Een van de grote elco’s aan de rechter kant staat wel licht bol.

Heeft iemand overigens een tip voor 10000uf 100v condensatoren, ik vind ze niet van goede merken op internet.
Vervang die dingen nou voordat ze plots open klappen en de rook op gaan, dan ben je nog verder van huis!  :police:

Als hij wegvalt en bij harder zetten weer terugkomt dan is het meestal het speakerrelais.

Wow  ;D ;D
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

Niemand

• 21132
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #16 Gepost op: 7 oktober 2018, 16:17:06 »
se fireworks
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

mxxl

• *
  • 12
« Reactie #17 Gepost op: 7 oktober 2018, 20:49:48 »
Zwaar gefrustreerd ben ik begonnen om alles door te meten. Bij een van de potmeters meet ik een groot verschil tussen het linker kanaal en rechterkanaal. Bij het werkende kanaal gaf hij 170ohm, bij het niet werkende 100ohm. Nadat ik deze potmeter 1 slag rechtsom en weer linksom heb gedraait gaf hij ook circa 170ohm aan.

Heel verrassend na deze actie werken beide kanalen direct goed. Zou het echt zo simpel zijn?

Op de print staat vr302 en dit is een potmeter op het linker circuit.

Klinkt dit enigzins logisch?

*

thanatos

• 1768
  • Cum non tum age
« Reactie #18 Gepost op: 7 oktober 2018, 21:06:31 »
Nee niet logisch, volgens Service Manual is VR302 voor de ruststroom. Hiermee ga je niet het kanaal onbalans verhelpen.

Ws slechte soldering/connecties en door het rommelen aan de printen de slechte connectie tijdelijk 'hersteld'.

Die op klappen staande afvlak/buffer elco's zou ik direct vervangen. Niet meer aanzetten of je bent straks echt verder van huis. Voor deze series was er geloof ik een terugroep actie ivm deze condensatoren.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

J.B.L

• 3761
« Reactie #19 Gepost op: 7 oktober 2018, 21:50:16 »
Als NAD eerlijk was geweest, konden ze 95% van hun versterkers na 2 jaar terugroepen voor een recap  ::) Het is voor 99% PingPong baggerzooi wat er in zit en dat na een paar jaar helemaal op is, elco's en doorsolderen zijn het eerste wat je had moeten doen aan deze versterker.
Ik zou dat ding naar de reparateur brengen want zo te lezen ben je niet helemaal zeker wat je aan het doen bent...zoals Thanatos al aangaf, dit zijn bias/rustroom trimmers, hebben niks met kanaalongelijkheid te maken! Dat ze allebei op andere waardes stonden kan heel goed kloppen ivm. variaties tussen componenten en daardoor de benodigde bias.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2018, 22:00:03 door J.B.L »

*

mxxl

• *
  • 12
« Reactie #20 Gepost op: 7 oktober 2018, 22:06:32 »
Dat het allemaal baggerzooi is, dat is nogal kort door de bocht. Dat het geen topspul is, dat geloof ik helemaal, maar daar is het prijssegment dan ook naar. Deze heeft destijds meegedaan aan de terugroepactie, er zitten al de zwarte 100v condensatoren in.

Dat ik niet weet waar ik mee bezig ben, dat klopt ten dele. Ik mis de specifieke kennis van dit soort apparaten. Maar heb meer dan voldoende electronica kennis om veel problemen op te zoeken. Wegbrengen is een optie, dit is leuker.

Dat de waarde van de beide potmeters anders kan zijn dat geloof ik, in dit geval week de waarde heel fors af en veranderde deze nadat ik de potmeter verdraaide en daarna in nagenoeg dezelfde stand terug bracht. Om hem op de oorspronkelijk gemeten waarde terug te krijgen moest ik hem 90 graden verdraaien. Dit geeft voor mij aan dat de potmeter waarschijnlijk vervuilde contacten heeft.

Dat dit logischer wijs het probleem niet zou oplossen dat snap ik maar momenteel lijkt het er verdacht veel op dat dat wel het geval is.

*

Niemand

• 21132
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #21 Gepost op: 7 oktober 2018, 23:23:40 »
Nu krijg je goede raad en waarschuwingen van enkele mensen die echt wel weten waar ze het over hebben .
Een is mogelijk door schade en schande wijs geworden en de ander repareert regelmatig zelf en heeft daar weer veel meer ervaring mee .
En nu ga je rustig door met excusez le mot :
Eigenwijs zijn.
Lekker zo doorgaan tot de boel eruit klapt ,aan de foto's te zien gaat dat wel lukken binnenkort.
En dan heb je eigenlijk niets meer .
Maar ach waar maak ik me druk om het is gelukkig niet mijn versterker.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

mxxl

• *
  • 12
« Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2018, 23:41:45 »
Waar baseer je dat nou op dan? Ik doe hier een enorme hoeveelheid metingen en waarnemingen, heb de servicemanual erbij en stel alles keurig af volgens de beschikbare gegevens in die manual. Ik probeer in alle redelijkheid een probleem op te lossen zonder meteen blind alle componenten te vervangen. Alles wat kapot blijkt te zijn vervang ik. Mijn doel is om een versterker waar ik erg tevreden over ben nog een paar jaar mee te laten gaan zonder enorme kosten.

De foto's waar jij aan refereert  zijn foto's van een ongemodificeerde c272, ik ben in het bezit van een gemodificeerde wat ik reeds 2 keer heb vermeld.

Overigens in de meting die ik straks heb gedaan blijkt de ruststroom op beide kanalen exact binnen de waarde van de service manual zat (6mV) alleen de offset week enorm af. Deze moet 0 zijn met een variatie van 30mV deze zaten op beide kanalen boven de 100