bleuthooth speaker crossover
« Gepost op: 2 oktober 2018, 16:26:26 »
hallo allemaal,

mijn naam is rick en ik wil voor school een bleuthoot speaker bouwen. 2 passieve radiatoren aan de zijkant en 2  3.3inch speakers aan de voorkant van 30w.(https://www.conrad.nl/p/breedband-luidsprekerchassis-33-inch-visaton-frs-8-m-30-w-8-311624)
ik wil alleen alle tonen rond de 1000 tot 4000 een beetje dimmen. ik zat er ook aan te denken oom er mischien 1 tweeter in te zetten zodat de treble er beter uit komt. maar het budget is best krap en dat kost weer meer geld. dus weet iemand de componenten voor de crossover die ik nodig heb om 1000 tot 4000 hertz er een klein beetje uit te filteren?
ik heb op wikipedia gezocht naar een rc low pass filter zitten kijken omdat ik niet alle ruimte heb en het niet te groot wil maken.

de amplifier die ik gebruik komt van aliexpres en is 2x25w (tda7492).
ik zou ook graag alle onderdelen van conrad willen halen voor de crossover.

alvast bedankt voor de hulp en moeite.

gr. Rick
Bewerk bericht

*

Wim72

• 1763
Re: bleuthooth speaker crossover
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2018, 16:45:42 »
Ik heb hier verder geen verstand van maar mischien wel leuk om te vermelden wat voor opleiding je volgt en dit voor wilt gaan bouwen?

« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:04:07 »
ik zit op het effent in oosterhout en het is voor mijn examen. als ik geen voldoende haal mag ik niet op examen. maar het is ook gewoon een beetje om dingen uit te proberen want dat is waar de opdracht over gaat. je moet ergens mee bezig zijn wat je later wil gaan doen.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:12:38 »
Was het bij de opdracht de bedoeling om zelf dingen uit te zoeken en te proberen of was het een kwestie van ben je in staat wat anderen uitgedokterd hebben in elkaar te zetten?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:56:53 »
Was het bij de opdracht de bedoeling om zelf dingen uit te zoeken en te proberen of was het een kwestie van ben je in staat wat anderen uitgedokterd hebben in elkaar te zetten?

als ik een nederlands toets maak moet ik ook eerst les krijgen snap je. vandaar dat ik deze vraag stelde.

zou de rest die reageert graag willen reageren op de vraag en niet alles wat er omheen hangt?
dankjewel.

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2018, 18:00:35 »
dus weet iemand de componenten voor de crossover die ik nodig heb om 1000 tot 4000 hertz er een klein beetje uit te filteren?
ik heb op wikipedia gezocht naar een rc low pass filter zitten kijken omdat ik niet alle ruimte heb en het niet te groot wil maken.

Je moet een bandpass filter hebben voor de mid sectie maar dan ook meteen een low-pass en een high-pass.
Dan moeten die 3 secties weer samengevoegd worden.
Dit kan je met 1 IC al doen bv NJW1119A of LV3319PM of tda7440
deze zijn wel alle processor gestuurd.
TI heeft een aplication note tav tone control : www.ti.com/lit/an/sloa042/sloa042.pdf

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

richard

• 3904
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2018, 22:04:11 »
Je bent op meerdere fronten actief:
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=43563.0

Voor een schoolproject zou je jezelf ook wat in de theorie achter het ontwerpen van een luidspreker kunnen verdiepen. Het is wel wat meer dan zes plankjes, een paar luidsprekers en een versterkermodule. Een box wordt ontworpen met de Thiele-Small-parameters van de luidspreker, het gewicht en de maat van de pr-membranen of de br-poort (in werking bijna hetzelfde) hangt daar weer van af. 
Genoeg is beter.

*

Ferry

• **
  • 59
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2018, 15:52:32 »

als ik een nederlands toets maak moet ik ook eerst les krijgen snap je. vandaar dat ik deze vraag stelde.

zou de rest die reageert graag willen reageren op de vraag en niet alles wat er omheen hangt?
dankjewel.

Geen dank. Ik ging en ga er eigenlijk nog steeds vanuit dat je die lessen al gehad hebt; dat is nl. meestal de normale gang van zaken.

Ik vroeg het omdat ik 40 jaar ervaring heb in het beoordelen van praktische opdrachten en werkstukken en fraude c.q. plagiaat eruit vissen en weet hoe makkelijk dat de laatste tijd gaat en hoeveel ellende een leerling zich ermee op de hals haalt.
Want een enigszins slimme docent heeft het meteen door.

Vandaar. Maar graag gedaan.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2018, 16:03:39 »
PS.
Ik zou trouwens in je verslag dat bleuthooth aanpassen..

*

seoman

• 1151
  • No Comment
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2018, 18:56:15 »

dankjewel.

Geen dank. Ik ging en ga er eigenlijk nog steeds vanuit dat je die lessen al gehad hebt; dat is nl. meestal de normale gang van zaken.

Ik vroeg het omdat ik 40 jaar ervaring heb in het beoordelen van praktische opdrachten en werkstukken en fraude c.q. plagiaat eruit vissen en weet hoe makkelijk dat de laatste tijd gaat en hoeveel ellende een leerling zich ermee op de hals haalt.
Want een enigszins slimme docent heeft het meteen door.

Vandaar. Maar graag gedaan.

tjonge jonge
fraude, plagiaat grote woorden voor het onderwijs, waar alles voorgekauwd uit een boek komt en dan nog eens door de gemiddelde docent gepresenteerd wordt als z'n eigen kennis.

Ongeacht de bron en hoe je er aan komt: steek je er iets van op of niet?
Dat is prima te toetsen indien een docent kennis van zaken heeft, anders moet hij zo hard leunen op dat verslag. en dan komt pas fraude of plagiaat om de hoek kijken.
Het verslag moet namelijk bewijzen dat je er iets van opgestoken hebt.
Zo leert het onderwijs ons bewijsvoering ipv kennis. fijn heel fijn

Ja je schopt tegen een heel zeer been
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2018, 19:12:32 »
Ik weet niet of je goed gelezen hebt wat ik wil zeggen.

Samengevat:
Als je de opdracht goed volgt, prima, niets aan de hand en een goede plek gevonden voor hulp.
Was de opdracht anders, wees dan voorzichtig met kopiŽren want dat kan ellende geven.

Is toch niks mis mee, lijkt me(?)

Edit: Taalvaut
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2018, 19:16:25 door minplus »

« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2018, 21:00:05 »
PS.
Ik zou trouwens in je verslag dat bleuthooth aanpassen..
dan moet je ook weten dat je een leerling best mag helpen met een praktische opdracht en hem ook in de goede richting mag sturen. ik heb de rest tot op de bodem uitgezocht zoals:welke amplifier moet ik gebruiken, hoe kan ik de bass wat meer eruit laten komen, hoe zet ik hem uiteindelijk in elkaar, hoeveel gaat het kosten, welke breedband speakers kan ik het beste pakken, hoe maak ik een design, welke materialen kan ik het best gebruiken, hoe kan ik hem extra mooi maken, hoe kan ik hem beter laten klinken. en dan zijn er hier mensen die zeggen dat als ik 1 vraagje stel aan iemand dat het gelijk fraude is.
sorry als dit boos klinkt het is niet zo bedoeld maar het enige wat ik wilde is verduidelijking en dat lukt niet als er 10 berrichten opstaan over of het mischien fraude is of niet.

als je kijkt naar andere leerlingen die alles voorgekauwt krijgen snap ik het wel maar ik heb er al 1 week aan zoektochten op zitten en dit is het  enigen dat mij boven het hoofd gaat.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2018, 21:09:28 »
OK, ik heb de vele verschillen gezien tussen mensen die perfect bezig waren en anderen die "het anders deden", maar ik heb de indruk dat je serieus bezig bent. Proficiat.
En maak er in je verslag Bluetooth van. Scheelt weer wat in de beoordeling. :)

Sorry, eens een leraar altijd....