OriŽntatie buizenversterker
« Gepost op: 7 oktober 2018, 22:32:48 »
Goedenavond allemaal,

Graag zou ik jullie mening willen horen om eventueel de versterking in mijn systeem te wijzigen / verbeteren.

Mijn huidige versterker is een Van der Veen UL40-S2 met alle opties er op  ( e-choke, Mec100, carbon weerstanden, auto-bias module van Tentlabs ) en met NOS RFT EL34 buizen en NOS Tungsram voorversterkingbuisjes in super triode modus.

Luidsprekers zijn een drieweg systeem van Troelís Gravesen de Seas 3 W Classic mk2, 91 db speakers met een minimum impedantie van 5 ohm.

Ik ben een midrange georiŽnteerd luisteraar.

De laatste tijd denk ik aan de EL84 versterker of 300B SE versterker.

Van EL84 wordt gezegd dat die minder ďdikteĒ in het midbas heeft en meer snelheid  dan een EL34.

Van een 300B versterker verwacht ik meer focus en resolutie in het midrange, maar gaat dit niet te veel ten koste van de overal balans over de hele spectrum? Of is dit vooral versterker afhankelijk?

Graag hoor ik jullie mening.

Lijkt me een leuke discussie. 😁

Groeten,

Flyingdutchman
Seas 3 way Classic mk2
VPI Traveler - Ortofon Cadenza Red - Heed Audio Quasar
Van der Veen UL40-S2 super triode NOS tubes
NAD M51 dac

*

Niemand

• 21136
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Re: OriŽntatie buizenversterker
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2018, 23:04:55 »
Je zou eens moeten luisteren bij wat forumleden met buizenversterkers ,
zit je in de buurt van Delft ,dan ben je hier welkom om naar de (mini)Chaos-Bocama 224 te luisteren met als eindtrappen de el84 (Philips)
en een stel Tannoys met een rendement van 95db(zie sig)
dit stelletje had oorspronkelijk een rendement van 91db in de Arden uitvoering.
anders bijvoorbeeld in Groningen bij Theo van Wermeskerken(de (ver)bouwer van mijn versterker)
Ik weet even niet meer welke buizen daar in zitten ,maar daar staat een set  Tannoy dmt15 met een 100db rendement.
of een ander mogelijk dichterbij je.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21136
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2018, 23:09:30 »
Het zijn bij ons  beiden speakers,
 die wat makkelijker zijn aan te sturen .
Maar dat zijn die van jou toch ook wel .
De genoemde versterkers hebben ook geen (last van) tegenkoppeling .

Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2018, 11:20:53 »
@ Niemand

Wekelijks rij ik voor mijn werk vanuit Zeeland naar Utrecht op en neer, dan kan ik makkelijk via Delft rijden.
Je aanbod om een keer te komen luisteren neem ik graag aan. Ik stuur je nog een bericht om af te spreken.
Seas 3 way Classic mk2
NAD M51 dac

*

Niemand

• 21136
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2018, 12:36:33 »
Het zijn bij ons  beiden speakers,
 die wat makkelijker zijn aan te sturen .
Maar dat zijn die van jou toch ook wel .
De genoemde versterkers hebben ook geen (last van) tegenkoppeling .
zie pm
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Buell

• 664
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2018, 20:27:44 »
Kijk eens naar het merk Line Magnetic.
Zelf speel ik met een LM 219ia, deze heeft een combi van 300B en 845(power).
Ben er heel erg tevreden mee.
Hiervoor had ik PrimaLuna, voorversterker en twee mono eindbakken, ook goed maar komt niet in de buurt van de LM.
Succes met je zoektocht.
En mocht je onverhoopt veel te besteden hebben, dan zou ik Zanden meenemen in je shortlist.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

Tom-s

• *
  • 37
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2018, 09:30:08 »
Moest je zelfbouw niet schuwen maar niet weten hoe te beginnen dan zijn de kits van Bottlehead een goede optie. Ze kosten je maar een fractie van de commercieel gebouwde concurrenten. Ander voordeel is dat ze (omdat je ze zelf in elkaar zet), gemakkelijk door jezelf te stemmen zijn en passend te maken bij je eigen systeem.
Ze hebben een mooie 300B versterker in het gamma. https://bottlehead.com/product/kaiju-300b-amplifier-kit/
Deze kits zijn in mijn ervaring (had voor mijn eerste nog nooit een soldeerstation gezien) prima te bouwen door een eerste maal doe het zelf bouwer.
Er zijn ook andere alternatieve kit systemen verkrijgbaar, maar daar geen ervaring mee en weet niet of die zo geschikt zijn voor elke beginner.
Edit: Ben je een ervaren zelfbouwer, kijk dan naar Triode Dick versterkers.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2018, 09:32:03 door Tom-s »

« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2018, 10:08:04 »
@ Buell en Tom-s bedankt voor de reactie.

Zelfbouw is eventueel een optie, ik kan met een soldeerbout overweg. De basics van electronica snap ik maar ben dan houd het wel op. Een kit moet wel redelijk recht toe recht aan zijn qua bouw instructies.
Seas 3 way Classic mk2
NAD M51 dac

*

Tom-s

• *
  • 37
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2018, 12:11:50 »
In mijn ervaring met (inmiddels 3) Bottlehead kits kan een kind de was doen.
Al het denkwerk is al voor je gedaan. Je moet enkel de handleiding volgen en het in elkaar bouwen naar wens.
In de zeer complete handleiding is elke stap uitgelegd in de lijn van:
Verbind draadje/onderdeel x met punt y en soldeer nog niet. Breng ook onderdeel z naar punt y. Soldeer punt y.
Vervolgens zijn er meerdere controlepunten in de handleiding waar je middels weerstands/voltage checks na kan zien of je goed zit tot daar aan toe.
Er is ook uitleg in de handleiding over het afwerken van de behuizing, panelen, transformatoren etc.
Voor mij belangrijk is met name de uitgebreide uitleg over veilig werken met elektrische apparatuur en een aanzienlijk deel troubleshooting; moest er iets niet helemaal goed gaan. Daarnaast zijn zelfs de basics van solderen van punt naar punt en printjes meegenomen in de handleiding. Meer compleet kan haast niet.
Ze werken met Magnequest trafo's en deze zouden gewoon goed zijn, verdere onderdelen zijn zeer degelijk. Doch is er altijd ruimte voor verbetering en dit is uitgebreid te bespreken op het Bottlehead forum.

*

Khoral

• 540
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2018, 14:22:01 »
Hoi Flying dutchman,

Ik heb een 300B versterker die je best een keer mag lenen.
Het is een Heartbeat 300B. (monoblokken voorversterker nodig)

ik heb wel wat aanpassingen gedaan , condensators vervangen voor blackgates

Pasgeleden heb ik de boel nog aangesloten helaas was 1 stuurbuisje kapot , deze is vervangen naar zelfde type ander merk..

ik woon in gorinchem , Khoral@ziggo.nl (ben nu niet thuis vanavond reageer ik wel.)
als ik alle buisjes erafhaal en in de doosjes doet , kun je deze versterkers prima vervoeren.

M.v.g. Khoral

« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:14:17 »
Hoi Khoral,

Dat aanbod sla ik niet af! Gorinchem zit in de richting van mijn werk. Ik ben zeer benieuwd of mijn speakers qua gevoeligheid voldoende matchen. Ik stuur je een mail.

M.v.g,

Flyingdutchman

Seas 3 way Classic mk2
NAD M51 dac

« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:30:38 »
Goedenavond allemaal,

Vandaag ben ik bij Niemand langs geweest voor een luistersessie.

De set bestaat uit Tannoy Arden speakers in een nieuwe behuizing.  Aangestuurd door een vanaf de grond opnieuw opgebouwde Bocama EL84 versterker in triode.

Het verbaasde me hoe ver het laag doorliep en dat met ruim 4 watt vermogen. Het geluidsbeeld was wat dynamischer dan bij mijn speakers. Qua bas-mid was het geluid wat minder dik wat ik had verwacht. Bij mijn speakers is de midrange een 4,5 inch middentoner die voor mijn gevoel een wat voller mid geeft dan de Tannoy dualcentronic. Ik merkte wel dat het een puntbron was, de muziek leek meer 1 geheel.

Wat ook interessant was de Philips 104 cd speler die zeer goed klonk, geen digitale signatuur. Wel met modificaties om zo klankmatig te krijgen.

Het was leuk om een andere set te horen .

Niemand bedankt voor de luistersessie!
Seas 3 way Classic mk2
NAD M51 dac

*

Niemand

• 21136
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:04:14 »
Ja dat was even gezellig zo, overigens heb je hoogstens vanmiddag eventjes een tiende tot bijna een half watt piek gehoord,
Ergens daar tussen in dan wel . ;)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2018, 16:27:46 »
Heb gisteren de 300B monoblokken bij Khoral opgehaald.   :)

Ik heb ze aangesloten op mijn NAD M51 dac.

Volume regeling doe ik via de dac.

Het verbaasd me dat het verschil in vermogen is in de praktijk erg klein.

Ga de komende dagen luisteren en zal melden wat me opvalt in vergelijking met mijn UL40S2.
Seas 3 way Classic mk2
NAD M51 dac

*

Wim72

• 1774
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2018, 17:59:44 »
Prachtige monoblokken/eindtrappen met buizen maar geen buizen-pre? Waarom wel/niet geen buizen-pre in deze combi?