*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
Speaker advies gevraagd voor m'n Naim Uniti Atom
« Gepost op: 15 oktober 2018, 12:31:38 »
Beste Audiofreaks,

Inleiding
Vorig jaar heb ik m'n eerste "audiofiel" setje gekocht: Een Naim Unity Atom en (occasion) Audio Physic Yara speakers met Rocket 44 kabels ertussen. M'n vrouw en ik gingen naar de winkel met het plan om naar de Naim Mu-So te luisteren en die te kopen, maar dat liep dus iets anders.

Qua geluid ben ik erg tevreden over de Atom en Yara's. Maar visueel zijn de Yara's me steeds meer een doorn in het oog, ze passen totaal niet in onze huiskamer. Ik ben me nu aan het oriŽnteren op andere speakers.

Criteria
De Atom levert 40W per kanaal. Dat is op papier niet veel, maar ik heb het volume tot nu toe nooit hoger dan 50% gehad en dat is echt al heel luid. Met dat in het achterhoofd, zijn dit de criteria voor de nieuwe speakers:
  • Vloerstaanders, zwart
  • Klinken minstens net zo goed als huidige Audio Physic Yara set (geheel subjectief, ik weet het)
  • Budget rond Ä2500 (1250 per stuk) met inruil van Yara set
  • Gevoeligheid 89dB of hoger
  • Gevraagd vermogen vanaf 20-30W (bovenkant maakt me niet zoveel uit)

Welke heb ik op m'n lijstje staan
Ik sta open voor jullie advies. We zijn nog niet in de gelegenheid geweest om te luisteren (gaan we zeker doen) dus onderstaande heb ik puur van "papier". Als jullie nog tips hebben voor merken/types die ik niet in dit lijstje heb staan, dan hoor ik dat ook graag.
  • Golden Ear Triton 5
  • Focal Aria 926
  • Focal Aria 936
  • Audio Physic Classic 5
  • Audio Physic Classic 8
  • KEF Q950

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

Heintje

• 1558
Re: Speaker advies gevraagd voor m'n Naim Uniti Atom
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2018, 18:22:54 »
Die Naim Unity Atom is een geweldig apparaat en die 40 Watt zullen je niet snel in de steek laten in de zin van te weinig vermogen, het is wel Naim versterking (dus solide).
Als je luidsprekers zoekt, neem dan geen extreme (in de zin van bv. hele grote woofers of een laag rendement) en ga af op je smaak. Zo'n Atom kan je gemakkelijk meenemen naar speakers die je overweegt en een netwerkkabel of wifi is er meestal ook zo op gezet. Dus luisteren of het bevalt, kan je ter plekke.

Hou er wel rekening mee dat Naim een behoorlijk gedetailleerd geluid geeft, dus neem liefst geen al te felle speakers.

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2018, 18:30:56 »
Die Naim Unity Atom is een geweldig apparaat en die 40 Watt zullen je niet snel in de steek laten in de zin van te weinig vermogen, het is wel Naim versterking (dus solide).
Als je luidsprekers zoekt, neem dan geen extreme (in de zin van bv. hele grote woofers of een laag rendement) en ga af op je smaak. Zo'n Atom kan je gemakkelijk meenemen naar speakers die je overweegt en een netwerkkabel of wifi is er meestal ook zo op gezet. Dus luisteren of het bevalt, kan je ter plekke.

Hou er wel rekening mee dat Naim een behoorlijk gedetailleerd geluid geeft, dus neem liefst geen al te felle speakers.

Dank je voor je advies Heintje. Zitten er naar jouw idee speakers in mijn lijst die te fel zouden zijn?
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

Heintje

• 1558
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:48:57 »
Volgens mij niet ...  ;D
Maar ga vooral gewoon ernaar luisteren en neem je tijd voor de aankoop: het proces om tot de aankoop te komen kan zelf ook erg plezierig zijn.

*

Rubble

• 10419
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:51:44 »
Je kan de Yara's ook zwart laten wrappen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:57:16 »
 Of in paars. Dat past zelfs in een crematorium.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1558
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:59:39 »
... of een Banksy'tje laten doen ... ;D

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2018, 00:14:27 »
Op het Naim forum kreeg ik nog de merken Kudos, Neat, Dynaudio en Proac voorgeschoteld als populair onder Naim bezitters.
Kudos valt voor me af omdat het instapmodel (X2) al bijna op de max van mn budget zit en niet heel erg goede recenties heeft.
De Neat Motive SX2 lijken ook interessant, maar de gevoeligheid is vrij laag (86dB) en minimaal vermogen is 35W. Misschien is de Atom dan wat te licht qua vermogen, wat vinden jullie?
Dynaudio: de enige die aan mijn criteria lijkt te voldoen is de Excite X38, maar de reviews doen me toch weer twijfelen of t wat is.
Proac: dan vindt ik de Yara's er nog 10x mooier uitzien.

Morgen maar eens wat afspraken gaan plannen voor luisterbezoekjes.
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

Opa S.

• 7392
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:26:50 »
Precies, ik zou gewoon gaan luisteren. Recensies zeggen wat mij betreft (lang) niet alles, vooral ook niet omdat de vakpers lang niet altijd van commerciŽle belangen gespeend is.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:45:57 »
de Neat Motive SX2 is wel een leuke luidspreker en best wel een goed rendement .
dat minimaal vermogen is natuurlijk een verkoop getal wat totaal niets zeggend is grote onzin dus  gezien er in de meeste huiskamers  tussen de 2 en 5 wat vermogen gebruikt wordt .
86 db kan gehoor beschadiging geven gehoor bescherming is dus aan te raden en zeker niet langer dan 2 uur om permanente gehoorschaden te voorkomen
best wel hart dus en dat met 1 wat die 86 db
les is more

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2018, 11:45:34 »
Daar gaat het niet om Geerd.
Het rendement is wel degelijk belangrijk en 86Db is echt wat laag , dat is gemeten met 1 watt aan 8 ohm op 1 meter afstand.
 Op 3.1 meter ,wat toch al een redelijke afstand is qua luisterplek is daar dan hoogstens ongeveer 70Db van over ,als het al zoveel is.
Ik draai af en toe maximaal met een half watt en dan heb ik op de luisterplek ook 83Db over dat is al zat .
Belangrijker nog is het gedrag van de speaker qua dippen.
Die versterker moet dat maar aan kunnen qua stroomlevering.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2018, 11:55:38 »
O ja vergeten te melden het rendement van mijn speaker zal de 100DB wel benaderen inmiddels .
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:04:29 »
Wat is precies het probleem met de Yara's? De kleur, het model?

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:51:21 »

In mijn openingspost heb ik dat geschreven:
"Qua geluid ben ik erg tevreden over de Atom en Yara's. Maar visueel zijn de Yara's me steeds meer een doorn in het oog, ze passen totaal niet in onze huiskamer. Ik ben me nu aan het oriŽnteren op andere speakers."
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:16:39 »

In mijn openingspost heb ik dat geschreven:
"Qua geluid ben ik erg tevreden over de Atom en Yara's. Maar visueel zijn de Yara's me steeds meer een doorn in het oog, ze passen totaal niet in onze huiskamer. Ik ben me nu aan het oriŽnteren op andere speakers."

De vraag blijft overeind: Wat is de doorn in het oog en waarom passen ze niet?
De kleur, het model, het formaat, enz.