*

tito

• 9797
Re: Speaker advies gevraagd voor m'n Naim Uniti Atom
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2018, 14:16:37 »
het proces om tot de aankoop te komen kan zelf ook erg plezierig zijn.

Yep,
the chase is even better than the catch.  ;)

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2018, 14:53:08 »
Wat is precies het probleem met de Yara's? De kleur, het model?

In mijn openingspost heb ik dat geschreven:
"Qua geluid ben ik erg tevreden over de Atom en Yara's. Maar visueel zijn de Yara's me steeds meer een doorn in het oog, ze passen totaal niet in onze huiskamer. Ik ben me nu aan het oriënteren op andere speakers."

De vraag blijft overeind: Wat is de doorn in het oog en waarom passen ze niet?
De kleur, het model, het formaat, enz.

De beuken afwerking vooral. Het wijkt zodanig af van de rest van onze woonkamer dat je oog er continue naartoe wordt getrokken.
Toentertijd hebben we deze gekozen omdat ze gewoon het beste geluid voor ons budget hadden. We gingen naar de winkel om de Mu-So te kopen, maar na een hele middag luisteren zijn we met de Atom, de kabels en de Yara's naar huis gegaan. Dat was al een stevige overschrijding van ons budget toen, maar elke cent waard.
Nu hebben we dus weer wat budget en kunnen dus wat gaan uitzoeken dat minstens net zo goed klinkt (hopelijk nog beter), maar ook qua uiterlijk veel beter bij ons interieur past. Het vloerstaander model vinden we wel heel mooi, daarom bestaat ons lijstje uit alleen dat type.
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:33:45 »
weer een voorbeeld van het koopgedrag eerst komt wat kost dat dan staat het bij de bank en dan pas hoe klinkt het

de juiste volgorde zou moeten zijn hoe klinkt het kan ik er het geld voor sparen en meer doet er niet toe .
en ik weet dat sommige zich blind staren op db en vermogen 2 dingen die van geen belang zijn .
ja voor de verkoper wel maar niet voor de gebruiker je oren vertellen je wat je in huis hebt of dat nu 83 db 0f 110 db is .
les is more

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2018, 16:04:04 »
Ik vermoedde al dat het de kleur zou zijn en zat me af te vragen of je ze niet beter kunt laten spuiten als het geluid je goed bevalt of inruilen tegen een paar zwarte. Zag een demo-set Yara ll evoution voor 600€.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2018, 16:22:36 »
weer een voorbeeld van het koopgedrag eerst komt wat kost dat dan staat het bij de bank en dan pas hoe klinkt het

Sorry geerd, je zal het vast met goede bedoeling gepost hebben maar ik snap werkelijk niet waar deze opmerking op slaat.
Als dat ons "koopgedrag" was, dan waren we wel met de Mu-So naar huis gegaan die middag en niet met een set die 4x zoveel kost (en 100x beter klinkt). En als ik me nu kan veroorloven om speakers uit te zoeken die niet alleen goed klinken maar ook nog eens "goed bij de bank passen", wie ben jij dan om mij daarop aan te vallen?
Ik kan je wel alvast zeggen dat als ik geen speakers kan vinden die minstens net zo goed klinken als mijn huidige Yara's, dat ik die dingen dan mooi laat staan.

Tot slot, misschien zou je je eens wat kunnen verdiepen in speaker gevoeligheid en minimaal vermogen voordat je allerlei aannames doet over waar ik me "blind op staar". Want wat heb ik aan een speaker die minstens een 75W versterker nodig heeft, terwijl mijn Atom maar een bescheiden 40W max kan leveren? Ik wil zeker geen speaker waarbij ik het volume al op 50% moet draaien om een beetje fatsoenlijk geluid uit te krijgen (met fatsoenlijk bedoel ik niet luid, maar kwalitatief goed).
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2018, 16:26:55 »
Ik vermoedde al dat het de kleur zou zijn en zat me af te vragen of je ze niet beter kunt laten spuiten als het geluid je goed bevalt of inruilen tegen een paar zwarte. Zag een demo-set Yara ll evoution voor 600€.

Ik durf niet het risico te nemen om de speakers te laten spuiten. Daar klinken ze te mooi voor. Dan maak ik liever iemand anders blij met deze speakers en zoek ik zelf wat anders. Die Yara II zien er mooi uit! Moet ik ook maar naar luisteren :)
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:20:29 »
ik val je niet aan zou niet durven het is een feit dat menig keuzen gemaakt wordt naar hoe ziet het er uit niets meer dan menselijk .
en ik heb 18 wat versterker en als ik deze open draai doe je je vingers in je oren max draai ik hier met zoon 4 wat live optredens van lp tot de buren gaan mopperen  ;D ;D ;D
les is more

*

Heintje

• 1558
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:27:56 »
@Naim_noob:

de Neat Motive SX2 is wel een leuke luidspreker en best wel een goed rendement .
dat minimaal vermogen is natuurlijk een verkoop getal wat totaal niets zeggend is grote onzin dus  gezien er in de meeste huiskamers  tussen de 2 en 5 wat vermogen gebruikt wordt .
86 db kan gehoor beschadiging geven gehoor bescherming is dus aan te raden en zeker niet langer dan 2 uur om permanente gehoorschaden te voorkomen
best wel hart dus en dat met 1 wat die 86 db

Ik vond enkele jaren Neat luidsprekers echt hélemaal niks: het voldeed aan zowat alle vooroordelen.
Totdat je er echt naar luistert.
Op vele beurzen speelt Naim met zijn Atom's op Neat luidsprekers.
Dat klinkt bovengemiddeld goed en het kan óók nog best hard (nog steeds beheerst en zuiver).
Sluit dus zuiver op basis van de getalletjes dus Neat beslist niet uit: de Naim demo's daarmee klinken vrijwel altijd goed, onafhankelijk van het formaat van de demoruimte (dus zowel in grote al kleine ruimten).

*

chansig

• 10811
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:36:37 »
ik val je niet aan zou niet durven het is een feit dat menig keuzen gemaakt wordt naar hoe ziet het er uit niets meer dan menselijk .
en ik heb 18 wat versterker en als ik deze open draai doe je je vingers in je oren max draai ik hier met zoon 4 wat live optredens van lp tot de buren gaan mopperen  ;D ;D ;D

Mijn ervaring met veel sets is dat wanneer je het opendraait je inderdaad je vingers in de oren gaat doen omdat de kamer dan erg vervelende zaken met het geluid gaat doen zodat het erg vervelend wordt om er naar te luisteren.

Een live optreden is rond de 100 dB of daarboven. De meeste set trekken dat niet icm de kamer waarin ze staan.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

richard

• 3904
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2018, 19:39:08 »
Dank je voor je advies Heintje. Zitten er naar jouw idee speakers in mijn lijst die te fel zouden zijn?
De Focal's? Vond ik vroeger altijd scherpe bakken, heel anders dan Audio Physic. Maar misschien zijn ze inmiddels verbetert. Is Dynaudio niet iets voor je? Doet het ook heel goed op een goede versterker.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 19:46:45 door richard »
Genoeg is beter.

*

suffeteun

• 14254
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:09:50 »
Altijd vreemd gevonden dat er veel audioliefhebbers Focal scherp vinden klinken.Zou dat misschien in de match met de versterker zijn? Ben zelf weer terug bij Focal,die fantastisch klinken i.c.m mijn Sansui versterker.

*

J.B.L

• 3751
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:13:39 »
Is het een oude Sansui AU-X? Die klinken erg donker, een van de weinige goede matches met Focal maar inderdaad vaak zijn het enorm schelle, metallisch klinkende speakers.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Eidolon Vision | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

richard

• 3904
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:28:42 »
Altijd vreemd gevonden dat er veel audioliefhebbers Focal scherp vinden klinken.Zou dat misschien in de match met de versterker zijn?
Het zou kunnen dat je er bij een versterker die al bij 12 kHz begint af te vallen geen last meer van hebt (of als je in het bezit bent van een gehoor met vergelijkbare eigenschappen  ;D).
Genoeg is beter.

*

suffeteun

• 14254
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:32:53 »
Is het een oude Sansui AU-X? Die klinken erg donker, een van de weinige goede matches met Focal maar inderdaad vaak zijn het enorm schelle, metallisch klinkende speakers.
Het is een AU-X 911DG.Laatste uit de serie,en die klinkt niet donker.Heb er al verscheidene speakers op gehad,en van donker klinken zeker geen sprake.

*

suffeteun

• 14254
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:33:56 »
Altijd vreemd gevonden dat er veel audioliefhebbers Focal scherp vinden klinken.Zou dat misschien in de match met de versterker zijn?
Het zou kunnen dat je er bij een versterker die al bij 12 kHz begint af te vallen geen last meer van hebt (of als je in het bezit bent van een gehoor met vergelijkbare eigenschappen  ;D).
Dat laatste zou evt. het geval kunnen zijn. ;D ;)