*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
Re: Speaker advies gevraagd voor m'n Naim Uniti Atom
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:48:21 »
Ik vermoedde al dat het de kleur zou zijn en zat me af te vragen of je ze niet beter kunt laten spuiten als het geluid je goed bevalt of inruilen tegen een paar zwarte. Zag een demo-set Yara ll evoution voor 600.

Ik durf niet het risico te nemen om de speakers te laten spuiten. Daar klinken ze te mooi voor. Dan maak ik liever iemand anders blij met deze speakers en zoek ik zelf wat anders. Die Yara II zien er mooi uit! Moet ik ook maar naar luisteren :)

Nou ben ik erg benieuwd welke yara's jij precies hebt.

Het geluid verandert trouwens totaal niet als je de kasten laat spuiten. Wel even de speakers eerst eruit halen.
Een autospuiter/schadeherstelbedrijf kan auto's weer subliem maken, dus speakers ook. Ik heb alleen geen idee van de huidige prijs voor zoiets.
Een persoonlijk gesprek doet veel en met veel mazzel vindt iemand het een erg leuk tussendoortje, zoals ik had met een buitenlamp. Hij vroeg alleen de prijs van de lak.  Maar een speakerkast is serieuzer werk, dus reken daar niet op.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:49:35 »
Altijd vreemd gevonden dat er veel audioliefhebbers Focal scherp vinden klinken.Zou dat misschien in de match met de versterker zijn?
Het zou kunnen dat je er bij een versterker die al bij 12 kHz begint af te vallen geen last meer van hebt (of als je in het bezit bent van een gehoor met vergelijkbare eigenschappen  ;D).
Dat laatste zou evt. het geval kunnen zijn. ;D ;)

;D

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:38:49 »
het vergelijk met live optreden is lastig en van de 90 tot 110 db muziek en daar is het adertje onder het gras .
ik zeg niet dat dat altijd zo is maar testen gebeurd soms met een vaste toon om de getale wat beter te krijgen .
en als voorbeeld neem keff waar je gezien de getallen in veel gevallen verbazend veel in moet stoppen .
maar de luidspreker is zo persoonlijk alleen zelf thuis luisteren werkt en vind je iets wat je bevalt houden en van genieten
les is more

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:11:04 »
Altijd vreemd gevonden dat er veel audioliefhebbers Focal scherp vinden klinken.Zou dat misschien in de match met de versterker zijn? Ben zelf weer terug bij Focal,die fantastisch klinken i.c.m mijn Sansui versterker.

Mensen praten elkaar vaak ook maar wat na, en we horen vaak ook maar wat we willen/denken te horen, of naar wat we zien.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:37:50 »
Hoi allemaal,

Allereerst nog weer bedankt voor al jullie bijdragen. Ik heb intussen een Excel sheet uitgewerkt met daarin een overzicht van nu 12 typen speakers van 9 verschillende merken. Bovendien heb ik t aantal winkels kunnen beperken tot 3, dus dat scheelt weer een hoop reistijd. Off topic, maar ik zie nu pas dat alles in de tafel van 3 valt. Ik mis alleen ergens nog een 6. Anyway...

Mijn vrouw en ik hebben a.s. zaterdag de eerste afspraak staan bij dezelfde speciaalzaak waar we vorig jaar de Atom set gekocht hebben. Daar hopen we te kunnen luisteren naar:
Golden Ear Triton 5
ELAC FS-247.3
Monitor Audio Silver 300
Sonus Faber Sonetto II en Sonetto III
Hopelijk hebben ze ook nog een set SF Venere 2.5 staan, maar tijdens het telefoongesprek gingen ze direct over naar Sonetto toen ik de Venere noemde.

Ik houd in deze thread wel een verslagje bij van onze bevindingen. Mochten jullie in de tussentijd nog tips/advies willen delen, ik sta er nog steeds open voor.
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

richard

• 3904
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:27:55 »
Succes met het empirisch onderzoek!
Genoeg is beter.

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:28:55 »
Neem je yara's mee. Ook al is het in een totaal andere akoestiek.

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2018, 21:47:56 »
Neem je yara's mee. Ook al is het in een totaal andere akoestiek.

Daar had ik inderdaad ook al aan zitten denken, dan heb ik de beste vergelijking.
Dank voor de tip!
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

a.b.

• 9206
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2018, 09:47:06 »
Luister ze thuis voor je ze aanschaft?

En aangezien je toch van het onderzoeken en de lijstjes bent.. Kijk in je lijstje welke luidsprekers goed meten. Soms zijn er meetverslagen te vinden op het internet. Als een luidspreker niet goed meet, kan je daar beter niet aan beginnen. Slecht metende luidsprekers in akoestisch matige kamers leveren samen een zeer matig geluid op.

Het is niet zo onredelijk om een goed metende luidspreker die je in de winkel goed vond klinken te kopen, maar een slecht metende luidspreker (of waarvan de metingen onbekend zijn) die wel goed klinkt in de winkel op de gok kopen.. is weer onhandig.

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:25:24 »
ja ja meten is weten ik heb luidsprekers gehoord die meten als juweeltjes en zo slecht klinken dat je er na 5 min al klaar mee bent .
heb er ook gehoord met achterop max 120 w en meer niet die ik erg graag zou willen omdat ze oo zoo mooi klinken .
de gegevens op luidsprekers zijn zonder een uitgebreide uitleg hoe ze aan de nummers komen niets zeggend .
het enige waar je van uit kan gaan is je beleving, en wat er dan ook op staat, je oren en smaak bepalen ..
mooi dus lijstjes en planing maar beleving kun je niet plannen of in lijstjes stoppen dat is er of niet .
les is more

*

a.b.

• 9206
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:58:45 »
Ik heb het niet over het stickertje op de achterkant van LS, Geerd.

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2018, 12:48:19 »
je koopt toch geen ding ls of wat anders omdat iemand verteld dat het goed is .
eerst zien dan geloven hoor in dit geval eerst horen dan geloven .
mijn eerste scheu was ook voor de verkoop mijn thorens was de beste perfect dus tot ik ze naast elkaar zetten .
toen bleek de thorens toch niet zo goed en bleef de scheu .
all was de thorens wel een erg mooie speler om te zien en de scheu ja ach ook dat went [luister toch met mijn ogen dicht ]
mijn luidsprekers stonden op de beurs en ik was er gelijk weg van, het geluid was wat ik zocht en model mocht er ook zijn .
wat er ergens op papier stond zou me worst zijn dat ik er fijn naar kan luisteren telt .
dat ik later nog wat heb aangepast aan het filter om het geheel thuis ook naar de zin te krijgen is weer een ander punt .
thuis is het net weer even anders dan in de winkel en dat maakt het geheel weer wat lastiger

maar pas de sonetto III en de V en de vIII mogen horen de III viel mij tegen laag was rommelig niet strak de V en de VIII doen dat beter de laatste heeft duidelijk meer balans en geeft een beter beeld maar ik denk dat je wel een ruime kamer moet hebben om ze tot hun recht te laten komen ,maar dat is mijn mening
les is more

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2018, 12:57:30 »
Luister ze thuis voor je ze aanschaft?

En aangezien je toch van het onderzoeken en de lijstjes bent.. Kijk in je lijstje welke luidsprekers goed meten. Soms zijn er meetverslagen te vinden op het internet. Als een luidspreker niet goed meet, kan je daar beter niet aan beginnen. Slecht metende luidsprekers in akoestisch matige kamers leveren samen een zeer matig geluid op.

Het is niet zo onredelijk om een goed metende luidspreker die je in de winkel goed vond klinken te kopen, maar een slecht metende luidspreker (of waarvan de metingen onbekend zijn) die wel goed klinkt in de winkel op de gok kopen.. is weer onhandig.

Ik zal zeker vragen of we speakers thuis mogen uitproberen.

Meetverslagen:
Golden Ear Triton 5: https://www.stereophile.com/content/goldenear-triton-five-loudspeaker-measurements
Sonus Faber Venere 2.5: https://www.stereophile.com/content/sonus-faber-venere-25-loudspeaker-measurements
Sonus Faber Sonetto serie geen meetverslagen gevonden (nog te nieuw?)
ELAC FS-247.3: geen verslag kunnen vinden, is eigenlijk bijzonder weinig over te vinden.
Monitor Audio Silver 300: https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements

Ik heb trouwens met werkelijk stomme verbazing YouTube filmpjes zitten kijken waarin mensen hun peperdure audio sets tonen. Wat bezielt je om muziek af te spelen, dat vervolgens met je telefoon op te nemen en dan te zeggen "wat klinkt t mooi he?"  :o
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:53:32 »
das nog tot daar aan toe maar dan sturen ze de muziek van hun telefoon fia blauwe tanden naar de set .
al denk ik niet dat de mensen die echt een duur set hebben op you tube staan de echte hi end bezitter doet dat zeker niet .
les is more

*

Wim72

• 1763
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2018, 16:52:39 »
das nog tot daar aan toe maar dan sturen ze de muziek van hun telefoon fia blauwe tanden naar de set .
al denk ik niet dat de mensen die echt een duur set hebben op you tube staan de echte hi end bezitter doet dat zeker niet .

Bedoel je met dit Geerd... ???