Advies speakerset.
« Gepost op: 15 oktober 2018, 14:50:43 »
Goedemiddag dames en heren,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben eens bennieuwd naar jullie adviezen. Ik heb recentelijk de keuze gemaakt om af te stappen van mijn huidige 5.1 home cinema set van Samsunguit de pre-historie. Apparaat werkt nog uitstekend maar ik vind het nu tijd voor een kwaliteitsverbetering.  Ik ben geen audiofiel, maar ben niet te beroerd om eventueel meer informatie tot mij te nemen. Dus handige links zijn welkom.

De uiteindelijke set zal met name dienen om radio te luisteren, muziek te streamen vanaf de chromecast of via bluetooth en als onderdeel van de televisie om goed geluid te kunnen produceren tijdens een film of serie. Ik zal dan ook mijzelf later nog moeten orienteren op een receiver.

Over de aanschaf van een nieuwe set speakers heb ik een aantal vragen met betrekking tot mijn specifieke indeling thuis. Wij wonen op dit moment in een rijtjehuis maar ben wel op zoek naar een set die eventueel "mee kan gaan" naar een nieuwe woning. Het is voor ons ook belangrijk dat de muziek de ruimte vult waar wij in spelen / dansen. Hieronder zal ik een zo duidelijk mogelijk omschrijving van de mogelijke plaatsing van speakers en de te vullen ruimte geven. Ik kan helaas geen plaatje plaatsen (die ik eventueel wel heb).

Speakers zouden tegen een lange muur komen welke van raam (linkse speaker) tot koof (plaatsing rechtse speakers) ongeveer 4,5 meter is. Daar midden in staat de tv. Vanaf de linker speaker is de afstand tot de dichstbijzijnde muur "aan de overkant" 3 meter. Tegen die muur (welke 2 meter breed is) staat onze bank. De rechter speaker staat midden in de woonkamer en de tegenoverliggende muur bevindt zich op +/- 6 meter. Door de speakers op deze manier te plaatsen hoop ik zowel plek van de bank als woonkamer te kunnen vullen.

- Wat zou voor jullie de voorkeur zijn boekenplank speakers (gezien de relaief kleine ruimte waar wij in zitten) of een set zuilspeakers?
- Zouden jullie bij aanschaf boekenplank speakers een sub erbij kopen? En dan de speakers op de grond plaatsen of op een standard?
- Of geven jullie advies gezien de ruimte ( en budget) om een 5.1 set aan te schaffen.

Wat is je budget?
Ongeveer 400-500 euro voor de speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik kijk naar zuilspeakers dan vind ik over de Teufel 40 ultima mk2 goede recensies en daarbij is de prijs ook prima te noemen. Kijk ik naar boekenplank speakers dan heb ik de Teufel Theater 500s gezien, echter ben ik dan "bang" dat ik zonder sub een deel eluid ga missen. Is dit terecht?

Daarnaast heb ik de q acoustics 3020 gezien met goede ervaringen hierover. Maar ook hiervoor geldt dat er een losse sub bij moet komen?

Ik merk dat ik heel erg neig naar de Teufel speakers omdat deze goed aangeschreven staan als "waar voor je geld". Wellicht dat ik hierdoor al enigzins minder objectief ben.

Graag hoor ik van jullie wat volgens jullie het beste past bij mijn situatie. Ik begrijp dat het ook persoonlijke keuzes zijn, maar ik wil voorkomen dat ik een set koop waarvan ik later denk, als ik iets meer informatie had gevraagd had ik dit kunnen voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 14:55:05 door vjkevin »

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Re: Advies speakerset.
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:06:37 »
Die speakers zover uit elkaar gaat niet goed werken
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:26:02 »

Oke, ze kunnen dichter bij elkaar dit is geen enkel probleem.
Geldt dit voor beide soorten speakers?

Mijn vraag is wellicht ook meer wat voor mij de "best" passende keuze is gezien de situatie en de wensen.

*

Niemand

• 21127
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2018, 16:02:31 »

Oke, ze kunnen dichter bij elkaar dit is geen enkel probleem.
Geldt dit voor beide soorten speakers?

Mijn vraag is wellicht ook meer wat voor mij de "best" passende keuze is gezien de situatie en de wensen.
je eigen oren en belevenis ,probeer of je evt speakers thuis kan beluisteren ,dat is het enige goede advies wat ik je kan geven .
alles valt of staat met de ruimte waar het hele spul staat ;)
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

geerd

• 5549
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2018, 16:42:59 »
de afstand tussen de luidsprekers onderling dient gelijk te zijn aan de afstand luidspreker luisterplek .
en thuis proberen ja de ruimte doet ook wat een sub ja ik ben daar niet voor te veel van het goeden .
maar dat is smaak
les is more

*

Niemand

• 21127
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2018, 16:46:57 »
De luisterafstand dient een gelijkbenige en niet speciaal gelijkzijdige driehoek te vormen naar de speakers toe .
Waarbij een Sub best wel ergens anders kan staan .
IK ben ook geen voorstander van een sub voor mij zelf ,maar het kan goed doen in veel ruimtes.
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

chansig

• 10811
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:18:10 »
Mijn voorkeur ?

Zuilspeakers en 4 subs... ;D

En ja dat kan heel goed klinken...mits je weet wat je doet of iemand je laat helpen die weet wat hij doet.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Frits

• 438
  • HiFi is emotie
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:05:39 »
Luisteren en nog eens luisteren. Verder is op MP heeeel veel mooi spul te vinden voor niet teveel geld.
Ook bij een (serieuze) MP verkoper is vaak de mogelijkheid om te beluisteren, zou dat dan ook zeker doen. Kom je vanzelf bij jouw persoonlijke voorkeur terecht.

Zo heb ik mijn speakers ook gevonden en vaak ook weer verkocht. Ik ben daardoor uiteindelijk Hepta fan geworden.

Veel plezier bij jouw ontdekkingstocht, leuk om te doen. :)
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

richard

• 3904
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:40:57 »
De luisterafstand dient een gelijkbenige en niet speciaal gelijkzijdige driehoek te vormen naar de speakers toe .
Niet speciaal nee, maar een benadering van de gelijkzijdige driehoek is doorgaans een goed uitgangspunt.

Een eerste voorwaarde is een goed ingerichte woonkamer. Fatsoenlijk gestoffeerd, dus geen galmbak.

Verder kan ik het advies van 'Niemand' en 'Frits' alleen maar aanbevelen.

« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 21:45:00 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2018, 22:18:56 »
Of je vloerstaanders of boekenplank speakers moet kopen hangt af van hoeveel ruimte je hebt. Maar als je op 6 meter afstand zit zijn vloerstaanders misschien te groot. Als je budget voor de speakers 400 - 500 euro is zou ik voor 2.0 gaan. Voor een subwoofer erbij moet je nog zo'n 500 euro extra rekenen voor een goede heb ik gehoord, maar ik heb zelf totaal geen verstand van subwoofers.

Ik kan je wel aanbevelen om de Q Acoustics 3020i te kopen (niet de 3020, dat is een iets ouder model.) Ik heb ze niet gehoord, maar ik verwacht dat ze alleen maar nog beter klinken dan de oudere modellen. Als ze slechter klinken klopt er iets niet. De Q Acoustics 3020i zijn verkrijgbaar voor 300 euro en de 3020 zijn verkrijgbaar voor 200 euro, dus ze vallen ruim binnen je budget.
Het kabinet van de Q Acoustics 3020i is wel diep, dus als dat een probleem is kun je beter de 3020 nemen, die hebben namelijk een minder diep kabinet.

Ik gebruik zelf de Q Acoustics 2010i zonder subwoofer en ben zeer tevreden over het geluid. Je hebt geen subwoofer nodig, het is optioneel.

Je kan misschien het beste nu een paar boekenplank speakers of vloerstaanders bestellen en die gewoon in een stereo opstelling gebruiken. Als je toch diepere bas wilt kun je later alsnog een subwoofer toevoegen.

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2018, 09:01:55 »
Een subwoofer werkt bijna altijd alleen echt goed als je hem goed kan instellen, en daar heb je een DSP voor nodig.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Frits

• 438
  • HiFi is emotie
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2018, 09:20:09 »
Een subwoofer werkt bijna altijd alleen echt goed als je hem goed kan instellen, en daar heb je een DSP voor nodig.

Waarom? Wat kan een DSP wat mijn oren niet kunnen? Ik heb in mijn 2.1 set de Rel op het gehoor afgesteld. Dat kan heel goed met een Rel. Werkt (en klinkt) voor mij prima.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

a.b.

• 9206
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2018, 09:24:09 »
Prima dan toch! Mooi dat dit met REL zo goed kan.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10811
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2018, 11:05:25 »

Wat kan een DSP wat mijn oren niet kunnen?

Iets zonder smaak corrigeren en daarmee dus correct. ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

jpio

• 4435
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2018, 12:55:03 »
Meettechnisch mss wel, gehoorsmatig kan dat anders uitpakken mbt voorkeuren, akoustiek enzo.
Myfy dus.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.