*

Easy-R

• 123
Gezocht : toegankelijke jazz
« Gepost op: 19 oktober 2018, 10:44:19 »
Gisteren zat ik hier op het forum een topic te lezen en er werd aan Geerd gevraagd welke hij nu de beste persingen ever vond. Eén daarvan was Take Five van Dave Brubeck. Een echte jazz standard uit de tijd dat muzikanten er nog uit zagen als verzekeringsmakelaars. Ik heb het lied met veel plezier nog eens beluisterd. Daarmee bedacht ik dat ik eigenlijk al een hele tijd een interesse voor jazz aan het ontwikkelen ben maar ik ben nog niet veel verder gekomen dan Norah Jones en Steely Dan. En een tijdje geleden ook Cinematographic Orchestra maar dat is ook lang niet allemaal jazz. Wel een veelzijdige groep die de moeite van het ontdekken waard is.

Maar goed, ik zou dus graag wat leuke jazz(y) nummertjes leren kennen.

Alle tips zijn welkom!

R.
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

morph

• 13972
Re: Gezocht : toegankelijke jazz
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:02:51 »
Bijvoorbeeld:

Sonny Clark - Cool Struttin'

Lee Morgan - The Sidewinder

The Incredible Jimmy Smith - Back At The Chicken Shack

Julian "Cannonball" Adderley - Somethin' Else

The Horace Silver Quintet - Song For My Father

Fragmentje:
originele titelnummer

latere versie

*

Easy-R

• 123
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2018, 12:01:48 »
Al een mooi begin  :). Bedankt. Vooral die Lee Morgan is wel leuk. Nu hoeft het niet allemaal hetzelfde genre jazz te zijn. Vocaal mag uiteraard ook. Ik hou nogal van langzame en/of funky nummers.

Met door te klikken via Youtube heb ik zelf ook al Maceo Parker - Chicken gevonden. Ook even genoten van een live optreden van Candy Dulfer. Verdacht veel mannen van middelbare leeftijd in het publiek  ;D.

*

morph

• 13972
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2018, 12:32:57 »
Wat ik hierboven snel even opsomde zijn overigens albums. Het zijn niet zozeer de titelnummers die ik daarvan het beste vind.
Maar veel jazz uit eind jaren vijftig begin zestig van de vorige eeuw zal van je gading zijn, vermoed ik.
Langzamere nummers waren er altijd al en de weg naar wat later funk genoemd werd is toen voorbereid.
Vrijwel alles van nu is eigenlijk een herhaling van zetten geworden. Het wordt gewaardeerd, omdat het voor velen een eerste kennismaking is.
Er ligt een schat aan boeiende jazz voor je om te ontdekken.

Vocale rustige jazz vind je ondermeer bij 't Holly Cole Trio, big-band met vocalen bij Ella Fitzgerald om maar twee verschillende insteken te noemen waar je op kunt zoeken.

*

morph

• 13972
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2018, 12:37:50 »
Misschien kom je uiteindelijk wel uit bij dit prachtige album (maar dat is misschien nu nog even schrikken):

Eric Dolphy - 'Out to lunch!'

Freddie Hubbard - trumpet
Eric Dolphy - alto sax, flute & bass clarinet
Bobby Hutcherson - vibes
Richard Davis - bass
Anthony Williams - drums
opname: 25 februari 1964

Wat rustige instrumentale jazz aangaat is dit mijn absolute favoriet:

Grant Green - Idle moments

Joe Henderson - tenor saxophone
Bobby Hutcherson - vibes
Grant Green - guitar
Duke Pearson - piano
Bob Cranshaw - bass
Al Harewood - drums

*

hrcc

• 671
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:53:43 »
Kind of blue van Miles Davis misschien ook aardig ?
Chet Baker heeft ook mooie albums gemaakt.

De film 'Bird' van Clint Eastwood wekte mijn interesse in de jazz muziek.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

Wim72

• 1763
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 16:42:47 »
Bij toegankelijke jazz (voornamelijk om het ongedierte te verjagen) denk ik vooral aan Pim Jacobs Rita Reys & Louis van Dijk... :P

*

Jeronimo

• 7380
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2018, 17:34:16 »
Off-topic alert!  ;)

On topic:
Er is veel aan te geven, maar uitgaande van jouw verwijzing naar Dave Brubeck kan ik van harte aanbevelen:
- Coleman Hawkins encounters Ben Webster (twee van mijn favoriete saxofonisten overigens);
- Miles Davis - Kind of blue (pseunoniem met het begrip cool jazz)
- Chet Baker - Sextett & Quartet ( https://www.allmusic.com/album/sextet-quartet-mw0002705480 )

Als je iets meer funky of jazz latin invloeden wilt hebben:
- New Cool Collective - Trippin' of: Out of Office (je hoeft het dan niet ver van huis te zoeken, een Nederlandse formatie, geleid door Benjamin Herman)
- Stan Getz, Joao Gilberto, Atonio Carlos Jobim ‎– Getz / Gilberto (een ijkpunt in de bossanaova/jazz stijl)

Wil je in korte tijd heel veel artiesten/groepen (en stijlen) doornemen, dan kan ik je de Blue Note Trip serie (samengesteld/gemixed uit de archieven van het befaamde Blue Note label door DJ Maestro of Jazzanova) aanraden. Met stip. En het mooie van die serie is dat elk album op zichzelf erg uitgebalanceerd is. Beide heren hebben hier uitstekend werk gedaan. Het overstijgt het idee van "best of". Dit was mijn eerste kennismaking met de serie: https://www.discogs.com/Maestro-Blue-Note-Trip-Sunset-Sunrise/master/192666 (2003) gevolgd door deze uit 2004: https://www.discogs.com/Maestro-Blue-Note-Trip-Goin-Down-Gettin-Up/master/196750

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 17:43:36 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2018, 22:05:38 »
De ingang voor wie niks met jazz heeft is Ascenseur pour l'échafaud van Miles Davis.

https://www.youtube.com/watch?v=Wc4tT-55ZzI

Een vriend noemde het geile muziek.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

tito

• 9797
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2018, 00:50:55 »
Bij toegankelijke jazz (voornamelijk om het ongedierte te verjagen) denk ik vooral aan Pim Jacobs Rita Reys & Louis van Dijk... :P

#Me too,
maar in dat verband mogen Greetje Kauffeld & Trijntje Oosterhuis + the New Cool Collective niet onvermeld blijven.
En wat dacht je van de vele verzoeken aan `t Oscar Peterson Trio?
Leuke borrelnoten op `n feestje indien de dividendbelasting  alsnog afgeschaft zou worden.  ;)

*

Tom!

• 5286
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2018, 13:20:17 »
Friday night in San Francisco van Al di Meola, John McLaughlin en Paco de Lucia. Veel leven en humor, klinkt gewoon lekker. Als je de catalogi van deze heren induikt, vind je nog meer moois voor later in je luistercarriere.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Easy-R

• 123
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2018, 13:37:36 »
Goh wauw  :)

Ondertussen al Chet Baker, Art Blakey, Miles Davis (dat ik daar niet zelf op kwam), New Cool Collective (Leuk!) Stan Getz en nog een paar andere gezapt. De wereld is nog niet open maar ik heb mijn hoofd toch al eens door de deur gestoken. Ik moet dringend een cool hoedje zien te vinden  ;)

*

Jeronimo

• 7380
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2018, 13:52:07 »
Friday night in San Francisco van Al di Meola, John McLaughlin en Paco de Lucia. Veel leven en humor, klinkt gewoon lekker. Als je de catalogi van deze heren induikt, vind je nog meer moois voor later in je luistercarriere.
Dit is toch voornamelijk moderne flamenco met fusion elementen? Ik lees ook dat het beschreven wordt als post bebop en latin-jazz. Eerlijk gezegd die laatste twee aanduidingen vind ik nog moeilijk te herkennen. En McLaughlin is een jazz gitarist, en wat voor één, maar wordt iemand die om een makkelijke entree in de jazz muziek vraagt, vanuit de eerste luistervaring met Dave Brubeck komend, met deze tip niet wat in verwarring gebracht? Van Stan Getz/Joao Gilberto bijvoorbeeld hoor je vanuit dat startpunt komend beter dat het latin-jazz is. Ik zou zonder ervaring in de jazz muziek Friday night niet direct als jazz muziek herkennen, vrees ik. Dat kan heel goed aan mij liggen. Ik pretendeer ook helemaal niet een deskunidge in de jazz muziek te zijn. Het is overigens een geweldig album. .
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

tito

• 9797
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2018, 14:16:13 »
Het is overigens een geweldig album. .

`t Is zeer zeker Jazz, maar vooral acrobatisch notengebrei.
Veuls te moeilijk voor `n instapper.   :laugh:
Die zou `ns kunnen beginnen met wat werk van Billy Holliday of Nina Simone.
Doen `t ook goed in de late uurtjes voor `t slapen gaan...

*

Wim72

• 1763
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2018, 14:41:49 »
Amy Winehouse? Mischien geen jazz maar het gaat wel een beetje die kant op en sommige nummers klinken wel lekker realexed...