*

Tom!

• 5286
  • Zoek baan als grafisch vormgever in Utrecht e.o.
Re: Gezocht : toegankelijke jazz
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2018, 15:30:28 »
Friday night in San Francisco van Al di Meola, John McLaughlin en Paco de Lucia. Veel leven en humor, klinkt gewoon lekker. Als je de catalogi van deze heren induikt, vind je nog meer moois voor later in je luistercarriere.
Dit is toch voornamelijk moderne flamenco met fusion elementen? Ik lees ook dat het beschreven wordt als post bebop en latin-jazz. Eerlijk gezegd die laatste twee aanduidingen vind ik nog moeilijk te herkennen. En McLaughlin is een jazz gitarist, en wat voor één, maar wordt iemand die om een makkelijke entree in de jazz muziek vraagt, vanuit de eerste luistervaring met Dave Brubeck komend, met deze tip niet wat in verwarring gebracht? Van Stan Getz/Joao Gilberto bijvoorbeeld hoor je vanuit dat startpunt komend beter dat het latin-jazz is. Ik zou zonder ervaring in de jazz muziek Friday night niet direct als jazz muziek herkennen, vrees ik. Dat kan heel goed aan mij liggen. Ik pretendeer ook helemaal niet een deskunidge in de jazz muziek te zijn. Het is overigens een geweldig album. .
Dat is het mooie aan jazz, er zijn veel stromingen. Ik heb ook house met jazz-invloeden. Je kunt je eigen weg zoeken.
En Friday night hoort voor mij echt in de jazz-hoek, maar er zit inderdaad flamenco in.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

*

Easy-R

• 123
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2018, 15:30:46 »
Het is overigens een geweldig album. .
Billy Holliday of Nina Simone.
Doen `t ook goed in de late uurtjes voor `t slapen gaan...

(Blue in Green van Miles Davis staat nu op. Ja stond gewoon bovenaan de Spotify suggesties. En met reden, mooi!)

Nina Simone! Ook een goeie.

Amy Winehouse? Mischien geen jazz maar het gaat wel een beetje die kant op en sommige nummers klinken wel lekker realexed...

Ha ja, ook een optie! Het moet niet oud zijn.
Quand on n'a pas ce qu'on aime
il faut aimer ce qu'on a.

*

Wim72

• 1763
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2018, 16:53:41 »
Bepaalde muziek/artiesten zijn niet altijd gemakkelijk in een hokje te plaatsen/te categoriseren, Amy Winehouse b.v. noem ik geen jazz maar is veel meer soul maar dan wel met heel sterke jazz invloeden.
Rock, blues, soul en jazz overlappen elkaar wel voor een deel en hebben elkaar wel beinvloed, veel artiesten hangen wat tussen de stromingen in en ook is de invloed van deze muzieksoorten in veel anders stromingen duidelijk terug te vinden.

*

Easy-R

• 123
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:15:45 »
Nou! Een leuke jazzy middag gehad waar ook wat groenten schoongemaakt moesten worden en de aardappelen overkookten omdat ik ze blijkbaar al had opgezet terwijl dat nog niet moest terwijl ik met een koptelefoon aan de computer zat om een leuke jazzy playlist te maken die ik dan meteen ook maar openbaar heb gemaakt dus als er iemand zin heeft kan-ie in Spotify "Easy Jazz for Beginners" (EASY, snapje?) typen en dan vind je een playlist die momenteel nul volgers heeft waarvan ik dus hoop dat iemand er wat aan heeft en dat dus allemaal met de suggesties die ik hier kreeg maar ook nog wat andere dingen.

*

Rubble

• 10419
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:17:42 »
Nou! Een leuke jazzy middag gehad waar ook wat groenten schoongemaakt moesten worden en de aardappelen overkookten omdat ik ze blijkbaar al had opgezet terwijl dat nog niet moest terwijl ik met een koptelefoon aan de computer zat om een leuke jazzy playlist te maken die ik dan meteen ook maar openbaar heb gemaakt dus als er iemand zin heeft kan-ie in Spotify "Easy Jazz for Beginners" (EASY, snapje?) typen en dan vind je een playlist die momenteel nul volgers heeft waarvan ik dus hoop dat iemand er wat aan heeft en dat dus allemaal met de suggesties die ik hier kreeg maar ook nog wat andere dingen.
Good busy!!!  8) ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Rubble

• 10419
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:20:01 »
Je kan nog denken aan Sven Hammond, Jungle by Night, dat soort acts. Niet direct jazz maar wel in die hoek en lekkere toegankelijke muziek.

Gregory Porter is er nog zo een.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Rubble

• 10419
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:22:40 »
Je kan nog denken aan Sven Hammond, Jungle by Night, dat soort acts. Niet direct jazz maar wel in die hoek en lekkere toegankelijke muziek.

Gregory Porter is er nog zo een.
Oh en nog wat terug in de tijd, laid back muziek richting hip-hop, de Jazzmatazz albums van Guru. 

Rodney Dangerfield

*

Tom!

• 5286
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:25:56 »
Hier zit ook wat jazz in.

https://youtu.be/MzvL11GphWw
--- E. Schönberger

*

Rubble

• 10419
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:27:24 »

Rodney Dangerfield

*

Tom!

• 5286
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:28:51 »
Een van mijn favo tracks.
--- E. Schönberger

*

B. Gehakt

• 7303
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:29:12 »
Probeer eens (Internet) Radio Swiss Jazz (zonder reclame): http://www.radioswissjazz.ch/en.
Klik daar op 'start the radio'.
Deskundige

*

Easy-R

• 123
« Reactie #26 Gepost op: 21 oktober 2018, 12:43:21 »
Good busy!!!  8) ;)

:)

Ik ga in ieder geval meer dan genoeg inspiratie hebben voor de komende weken!

*

Easy-R

• 123
« Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:07:57 »
Oh ja, nog een kleine rechtzetting.

De groep waar ik in mijn startpost over sprak is The Cinematic Orchestra en een van hun jazzy nummers is Drunken Tune.

*

richard

• 3904
« Reactie #28 Gepost op: 22 oktober 2018, 21:45:41 »
Valt Melanie de Biasio ook onder Jazz?
https://www.youtube.com/watch?v=IDOhd3vJMqo
Genoeg is beter.

*

thalys

• 8260
  • Carpe Diem
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2018, 09:18:41 »
Tja, er is al heel veel genoemd. Maar ik denk dat Bill Evans niet mag ontbreken. En Wes Montgomery ook niet. Beide hebben lekkere, vooral ontspannen, luisterjazz gemaakt, al dan niet met hun bands.

En als je van alles wat wil, zijn, zoals al gememoreerd, de Bleu Note verzamelaars erg lekker.

Wat meer naar het heden...koningin van de "borrelnootjesjazz" Diana Krall. Heeft een erg leuke verzamelaar en ook een goed live album gemaakt (en ja...ik hoor het me zelf zeggen ;D ;D ;D).
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 09:20:29 door thalys »
JVC QL-A75 DT + Audio Technica AT-F7 OCC
Denon DCD720AE.
AKAI GX-69 & GX-52
DENON PRA 1200 & Hitachi HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX-50
Klipsch PR-160M & 14M Reference, Magnat Zero 2
AKG K550