*

PMG

• 619
Advies voor kleine zuilen als upgrade van BNS Zillion
« Gepost op: 22 oktober 2018, 10:06:39 »
Het is alweer even geleden dat ik mij op het forum heb begeven, na drie verhuizingen wordt het tijd voor een upgrade van mijn BNS Zillions en daar zou ik graag advies over krijgen.

Achtergrond
Ik heb er jaren met plezier naar geluisterd, maar op twee punten vind ik het nu tijd voor vernieuwing. Nummer één is de grootte: onze woonkamer is klein, en het zijn behoorlijke kolossen. Nummer twee, veel belangrijker, is het geluid. In zowel mijn vorige als huidige woning heb ik veel moeite (gehad) om de bassen tot recht te laten komen. De huidige woonkamer heeft een prettige akoestiek vind ik, absoluut geen galmbak. De ruimte voor plaatsing is beperkt, maar ik ben zeer tevreden over de ruimtelijkheid. Samen met het fijne, gedetailleerde midden en hoog, maakt het dat bij goede opnames (Ane Brun, Ray LaMontagne) de zanger(es) als het ware voor je in de kamer staat. Dat geeft me nog regelmatig kippenvel en dat wil ik zeker niet kwijt.
Maar toch, in het laag mis ik iets. Laatst kon mijn schoonbroer (en pianist) er eindelijk de vinger erop leggen: de volheid in het laag ontbreekt. Het laag is mooi gedefinieerd, maar bij bijvoorbeeld solo piano mist het gevoel van een echte piano in het lage midden en daaronder. De levendigheid van het midden en hoog ontbreekt daar. Ik merk het bij een vette productie als Queens of the Stone Age, maar het komt nog duidelijk naar voren bij intieme jazz als Oscar Peterson Trio en moderne (solo)piano als Òlafur Arnalds. Met 2x10" woofers per kant (push-pull) zouden ze een degelijk laag moeten geven dacht ik, maar het komt er niet uit.
De muziekbibliotheek is in flac en wordt via een Schiit Modi dac afgespeeld. De versterker is een dikke Sony TA-FA50ES, die zou genoeg kracht moeten hebben voor de speakers.

Criteria
Een vriend van me heeft een set T+A Criterion TAL 110, en in veel opzichten zou ik die kant op willen. Dat ontwerp voldoet aan de WAF (kleine zuilen, lichte houtskleur), het laag is fijn en ze zijn makkelijk te plaatsen. Alleen mag er misschien iets meer leven in voor mij.
  • Kleine zuilen, lichte houtskleur of eventueel zwart. Monitors met standaards zijn uit den boze.
  • Bassreflex-poort aan de achterkant is onmogelijk vanwege de beperkte plaatsingsruimte
  • Gedetailleerd en levendig geluid. Dit moet sprankelen en leven: https://youtu.be/TShO42iCZho
  • Budget: wat zijn de Zillions nog waard schatten jullie? Daar nog 250€ bovenop ongeveer.

Er is geen haast, ik heb de tijd om me te oriënteren. Ik wil weer tweedehands gaan, al is het aanbod binnen mijn eisen schaars vind ik.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 18:12:11 door PMG »

*

Frits

• 438
  • HiFi is emotie
Re: Advies voor kleine zuilen als upgrade van BNS Zillion
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:16:47 »
Om in Nederland te blijven: Hepta (bv de Spring) een optie?
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

Benco

• 5696
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2018, 16:31:49 »
Om in Nederland te blijven: Hepta (bv de Spring) een optie?

Driade zou ook nog kunnen ;)

*

PMG

• 619
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:09:04 »
Nederlands mag, maar dat is geen vereiste. Het moet vooral goed klinken. Wat ik waardeer aan de Zillions is het eerlijke, gedetailleerde geluid. Wat schatten jullie dat ze nog waard zijn?

Ik zag ook het topic van Naim_noob, dus ik zit met een schuin richting die Yara's te kijken. Qua WAF is dat wel wat ik zoek.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 18:10:44 door PMG »

*

suffeteun

• 14254
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2018, 20:53:46 »
Xanadu DS-14.

*

Bloom

• 635
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2018, 00:59:57 »
Die muziek van the Poll Winners klinkt absoluut heerlijk op dit: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=42351.msg1855984#msg1855984

*

PMG

• 619
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2018, 08:54:29 »
Die muziek van the Poll Winners klinkt absoluut heerlijk op dit: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=42351.msg1855984#msg1855984
Dat geloof ik, maar ze vallen ver buiten budget en WAF ;D

Die Xanadu's zien er zonder front ook wel netjes uit. Ik houd Marktplaats in de gaten, maar met zulke tips kan ik gerichter zoeken.

*

Frits

• 438
  • HiFi is emotie
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:01:02 »
Bijgaand een link naar MP met Hepta Spring in een van de laatste uitvoeringen: https://link.marktplaats.nl/m1331222545
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

J.B.L

• 3751
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:08:17 »
Ik weet niet wat de Zillions nog opbrengen maar als je €900 te spenderen hebt - https://link.marktplaats.nl/m1328095601
Xanadu zal mijn nr. 2 zijn en dan de hogere modellen met Esotar tweeter.
Accuphase E-600 | LKS DA-004 2018 | Avalon Eidolon Vision | Kimber KS-1130 / Supra Sword LS  / Supra USB | SoTM SMS-200 Ultra Neo + Roon

*

PMG

• 619
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2018, 10:18:17 »
En de kogel is door de kerk.. Vorige week bij Naim_noob gaan luisteren naar zijn Audio Physic Yara's. En die zijn daarna meteen achterin de auto gegaan. ;D
Met deze speakers ben ik weer even zoet. Iedere keer weer met een glimlach een nieuw nummer uitzoeken vanaf de bank. Dit weekend kwamen er vrienden langs die mijn audio goed kennen, en waren meteen verbaasd over de stap in het geluid. Heel tevreden dus. :)
Waar ze bij Naim_noob thuis behoorlijk zwaar waren in de bassen (zoals hij zelf al schreef is hun woning een klankkast voor de bas), is het geluid in onze woonkamer met dikke houten vloer mooi vol doch meer gebalanceerd. Zo blijkt maar weer dat het samenspel van luidspreker en akoestiek enorm belangrijk is.

Ook nog even de nieuwe Sonus Faber Sonetta's van Naim_noob mogen beluisteren, dat was ook genieten zeg..!

De vraagt blijft staan: wat zijn de BNS Zillions nog ongeveer waard? Die mogen door naar een volgende eigenaar.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 13:24:17 door PMG »

*

Naim_noob

• *
  • 17
  • 在此處發送您的個人信息
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2018, 11:13:45 »
Ik ben heel blij dat jullie blij zijn met de Yara's! Hopelijk vind je vlot een nieuwe eigenaar voor de Zillions.

Heel veel luisterplezier gewenst.  8)
Naim Uniti Atom
Rocket 44 3m
Sonus Faber Sonetta II

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:24:22 »
Gefeliciteerd! En nu maar genieten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Niemand

• 21127
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:50:03 »
Prettig geregeld ;)
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

suffeteun

• 14254
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:20:44 »
Gefeliciteerd met je nieuwe speakers.De BNS speakers moet je verkopen voor een prijs waar jij je goed bij voelt.Afhankelijk van jouw aanschafsprijs.Gebruik dat als richtlijn. ;)

*

Wim72

• 1763
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:46:58 »
Twee tevreden forumleden ;D