Advies: Elac - Canton - Dali
« Gepost op: 27 oktober 2018, 17:35:19 »
Hallo allemaal, ik val meteen met de deur in huis:

Heeft iemand Dali Rubicon 6 -EN- ook de Elac FS407 / 409 gehoord?
Liefst hoor ik zoveel mogelijk hier over want ik zit in die richting te zoeken.

Achtergrond:
Luidsprekerkwaliteit is voor mij in twee hoofdkenmerken gedefinieerd.
A. Scheiding van instrumenten / luchtig open beeld / los van de luidsprekerkast
B. De positie van het beeld zoals "in je gezicht / levendig" of "relaxt / op de achtergrond"

De laatste tijd heb ik naar een paar luidsprekers geluisterd. Het beste van alles leek de Elac FS409 maar die was nogal zwaar in de bas. Veel subsonische golven die misschien te veel zijn voor mijn huiskamer. En ik moet bekennen dat de tweeter zo duidelijk is, dat alle gebreken in opnames worden onthuld!
Ik wil proberen te luisteren naar de kleinere Elac FS407. Er wordt gezegd dat die dezelfde scheiding van instrumenten in het stereobeeld heeft, maar minder basdruk.

Eerst ben ik begonnen met B & W 703S2, maar ze hebben zeer directionele tweeters die zelfs faseren wanneer je je hoofd beweegt. De basdruk is minder dan bij de grote Elac FS 409, maar de instrumentscheiding was ook minder. Dit maakte bijvoorbeeld nerveuze opnames nog nerveuzer. Die B & W ga ik niet kopen.
Een andere kandidaat is  de Canton 896DC. Je krijgt 80% van de Elac FS409 tegen een derde van de prijs, maar de instrumentscheiding is wel beduidend minder. Ze hebben ook behoorlijk wat bas, maar de tweeter verbergt gebreken in de tracks waardoor slechte opnames nog steeds aanvaardbaar zijn. De tweeter is nog steeds erg goed en niet directioneel. Het kan een te grote luidspreker voor mijn kamer zijn.
Een paar maanden eerder probeerde ik Dali. Ze klinken erg laid-back. Heel veel op de achtergrond. Wat jammer is, is dat midrange-gedreven tracks minder aanwezig zijn.

Dali is erg rustig en Elac is erg levendig. Canton kan er tussenin zitten, maar met minder instrumentscheiding.
Ik wou dat er een winkel was met Dali Rubicon 6 EN Elac FS407 & 409. Maar helaas. Er is geen winkel waar ik woon. Een AB vergelijking laat duidelijk de verschillen horen.

Sommigen zeggen dat elke hier besproken luidspreker veel te groot is voor mijn kamer, maar ik gebruik de Philips FB820 al dertig jaar en ze werkten altijd prima, ook al waren ze groot. Ik zal mijn kamerafmetingen proberen bij te voegen.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten over en ervaringen met Elac FS407, Elac 409, Canton 896DC en Dali Rubicon 6.

*

chansig

• 10811
Re: Advies: Elac - Canton - Dali
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2018, 17:44:07 »
Ik niet in ieder geval dus nee. Voor de rest gaat je post me boven mijn pet.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Bloom

• 635
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Advies: Elac - Canton - Dali
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2018, 19:07:29 »
Keuze van luidsprekers is erg persoonlijk. Er is eerst en vooral het soort muziek waarvan je houdt en je persoonlijke smaak over hoe je vindt dat dat moet klinken. Daarnaast wordt 99% van je klank bepaald door welke luidsprekers in de akoestiek van je luisterruimte zet. Die akoestiek wordt bepaald door de grootte, vorm en aankleding van de ruimte.

Ik zie een ruimte van 19,25 m² die aan één kant open is naar een andere vrijwel even grote of grotere ruimte. Probeer je luidsprekers in een gelijkzijdige driehoek op te stellen met je luisterplaats. Zorg dat ze goed vrij opgesteld staan: niet te dicht bij muren (absoluut minimum 0,5 m afstand en als je een basreflex achteraan hebt zelfs 1 m van de achterwand) en geen meubilair in de weg. Zorg dat er een dik tapijt op de vloer ligt en dat de wanden goed aangekleed zijn: probeer kale harde vlakken te vermijden.

Er is geen echte regel over hoe groot of hoe klein luidsprekers mogen of moeten zijn. Ze moeten gewoon goed klinken in de ruimte die je hebt. Als je een ruimte hebt waarin bassen vlug te zwaar of te boemerig klinken, ga dan eerder voor een bookshelf dan een zuil, of een kleinere - slankere - zuil met een kleinere woofer. Je zou ook kunnen overwegen voor een 2.1-systeem te gaan waarin je hoofdluidsprekers gebruikt die zo goed mogelijk klinken tot ongeveer 80, 90 of 100 Hz en alles daaronder doe je dan met een goede muzikale subwoofer.