*

Ferry

• **
  • 59
Re: Aardlus probleem met HiFi installatie
« Reactie #15 Gepost op: 3 november 2018, 16:00:33 »

Iets anders wat ik kan proberen is de subwoofer via RCA aan te sluiten ipv XLR, maarja, ik heb niet voor niets XLR kabels gekocht  ::)

Het is maar dat je het weet: via XLR is een Highlevel aansluiting, via RCA is een lowlevel aansluiting. Dat is nogal een verschil ...

Alternatieve optie die al je problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen (behalve de tinteling): de sub aansluiten via een scheidingsransformator.

Mijn sub en voorversterker hebben beide aansluitingen, dus ik hoef niet met verloopjes aan de gang.

Scheidingstransformator lijkt me een beetje teveel van het goede. Die dingen brommen en hebben een efficiëntie van niks. Liefst los ik het op een andere manier op. Ik heb online al betaalbare powerconditioners gezien, maar die zijn niet meer te koop, zoals de Belkin Pure AV PF50. Op marktplaats staat er wel een maar die gast wil de nieuwprijs hebben terwijl het model volgens mij sinds 2010 al niet meer leverbaar is....
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

*

Heintje

• 1563
« Reactie #16 Gepost op: 3 november 2018, 16:09:51 »

Iets anders wat ik kan proberen is de subwoofer via RCA aan te sluiten ipv XLR, maarja, ik heb niet voor niets XLR kabels gekocht  ::)

Het is maar dat je het weet: via XLR is een Highlevel aansluiting, via RCA is een lowlevel aansluiting. Dat is nogal een verschil ...

Alternatieve optie die al je problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen (behalve de tinteling): de sub aansluiten via een scheidingsransformator.

Mijn sub en voorversterker hebben beide aansluitingen, dus ik hoef niet met verloopjes aan de gang.

Scheidingstransformator lijkt me een beetje teveel van het goede. Die dingen brommen en hebben een efficiëntie van niks. Liefst los ik het op een andere manier op. Ik heb online al betaalbare powerconditioners gezien, maar die zijn niet meer te koop, zoals de Belkin Pure AV PF50. Op marktplaats staat er wel een maar die gast wil de nieuwprijs hebben terwijl het model volgens mij sinds 2010 al niet meer leverbaar is....

Ik vrees dat je even wat moet toelichten:
Die XLR-aansluitingen is dat een Snapon die aan de andere kant naar je luidsprekeraansluitingen van je eindversterker gaat, of naar je voorversterker?

En een goede scheidingstransformator is muisstil (ik bedoel dus géén variac!).

Een Power conditioner is zinloos voor dat doel: die zorgt dat ongerechtigheden van je netspanning niet je audioapparatuur in kunnen komen.
Jouw probleem is dat de geschakelde voeding van je sub knudde is, óf dat die wel in orde is maar dat je sub enkelzijdig ontstoord is met een condensator (ik denk het tweede). Beide euvels ga je niet oplossen met een Power Conditioner, wel met een scheidingstrafo.

Of je knipt de ontstoorcondensator in je sub los (dan moet je wel weten wat je doet).

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #17 Gepost op: 3 november 2018, 16:26:27 »

Ik vrees dat je even wat moet toelichten:
Die XLR-aansluitingen is dat een Snapon die aan de andere kant naar je luidsprekeraansluitingen van je eindversterker gaat, of naar je voorversterker?

En een goede scheidingstransformator is muisstil (ik bedoel dus géén variac!).

Een Power conditioner is zinloos voor dat doel: die zorgt dat ongerechtigheden van je netspanning niet je audioapparatuur in kunnen komen.
Jouw probleem is dat de geschakelde voeding van je sub knudde is, óf dat die wel in orde is maar dat je sub enkelzijdig ontstoord is met een condensator (ik denk het tweede). Beide euvels ga je niet oplossen met een Power Conditioner, wel met een scheidingstrafo.

Of je knipt de ontstoorcondensator in je sub los (dan moet je wel weten wat je doet).

De sub is actief en heeft zowel RCA als XLR ingangen. De versterker idem. Het is dus geen high level output.

De sub ga ik niet modificeren. Dit is een sub van €1500 en nieuw.

De voorversterker is vrij gevoelig voor dipjes en pieken in de netspanning, ook als er geen sub aangesloten is. Als ik een led lampje aan en uitzet dan hoor ik dat tikken op de tweeters.

Ik denk dat als ik vanuit de meterkast een eigen draad zou laten lopen voor stroom, dat ik dat probleem daarmee zou oplossen, maar dit gaat helaas niet, de loze leiding die ik heb liggen daar zitten al netwerkkabels in en dat mag niet gecombineerd worden.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2018, 16:29:14 door Ferry »
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, zelfbouw i5 HTPC met HDMI 2.0, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

*

Roots

• 1888
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #18 Gepost op: 3 november 2018, 17:33:03 »
Het probleem is volgens mij de geschakelde voeding samen met de XLR verbinding die niet echt gebalanceerd is. Uiteindelijk komt de massa in de voorversterker via een trafo'tje ofzo weer samen met de min. Ik zou de RCA verbindingen gebruiken, zo is het ook bedoeld.

Heintje bedoelt denk ik een DI box: https://www.bax-shop.nl/di-box/synq-sdi-1-stereo-di-box

Je zou ook de massa los kunnen halen in een XLR plug.

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #19 Gepost op: 3 november 2018, 18:30:36 »
Het probleem is volgens mij de geschakelde voeding samen met de XLR verbinding die niet echt gebalanceerd is. Uiteindelijk komt de massa in de voorversterker via een trafo'tje ofzo weer samen met de min. Ik zou de RCA verbindingen gebruiken, zo is het ook bedoeld.

Heintje bedoelt denk ik een DI box: https://www.bax-shop.nl/di-box/synq-sdi-1-stereo-di-box

Je zou ook de massa los kunnen halen in een XLR plug.

Wat ik me dan afvraag, waarom zou het dan zo bedoeld zijn? De sub heeft XLR aansluitingen en de versterker ook.
RCA heeft weinig zin. Ik heb de RCA nagemeten en de buitenmantel van de RCA aansluiting maakt 1 op 1 connectie met de massa, zoals het ook hoort, maar dan gaat XLR of RCA weinig uitmaken. Voor de pops sowieso niet.

Zelfs al sluit ik alleen de trigger kabel aan dan gaat het al mis...

Ben ben net nog even aan het stoeien geweest met een UPS die ik hier nog heb staan. De sub had ik volledig afgekoppeld.
Als de voorversterker op de UPS draait (via de accu dus) en ik zet mijn verlichting aan en uit dan zijn er totaal geen problemen. Steek ik de stekker er weer in, dan is het probleem meteen weer terug.

Ik kan echter niet constant op UPS voeding gaan draaien, sowieso het geluid was slecht (UPS geeft brom af, ook aan de ringkerntrafo's).

Het gekke is, het lijkt wel of de kern van het probleem bij mij niet zit in de aarding, maar meer in de hoge gevoeligheid van mijn voorversterker voor storing via het stroomnet. Maakt het dan wel weer frappant dat als ik een aarde toevoeg, die toevallig van een verlengstekker komt van mijn aquarium, dat apparatuur in mijn aquarium ineens invloed heeft op het geluid (tikken).

Ik snap nu eindelijk waarom zo veel audiofielen heel ver gaan voor een aparte stroomgroep e.d.

Nu nog een redelijk normale oplossing vinden. Er zijn redelijk betaalbare filterstekkers te koop die je tussen stopcontact en het apparaat kan steken (passieve filters). Zou dat in mijn geval kunnen helpen? Ik verwacht er enkel maar een nodig te hebben voor mijn voorversterker.

*

Roots

• 1888
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #20 Gepost op: 3 november 2018, 19:10:15 »
Kan je in het subwoofer menu van je voorversterker de XLR uitgangen selecteren en/of regelen?

Het is van de zotte dat je altijd 115Volt op de min/massa van je subwoofer ingangen hebt staan...Weet je zeker dat er op de cinch min ook 115 volt staat? dat kan haast niet. Meet je tussen aarde en min/massa?

Wat als je de massa/ground in de XLR plug aan de woofer kant los haalt? (ground lift)

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

richard

• 3918
« Reactie #21 Gepost op: 3 november 2018, 19:24:21 »
Heb je al eens het spanningsverschil gemeten tussen je apparaten? Dus aangesloten en ingeschakeld maar zonder de interlinks er tussen. De multimeter in het wisselstroombereik.

Als je een hoog verschil meet loont het wel eens om van een van de apparaten de netstekker om te draaien. Een beetje uitvogelen welke combinatie de laagste spanningsverschillen geeft.
Genoeg is beter.

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #22 Gepost op: 3 november 2018, 19:24:38 »
Kan je in het subwoofer menu van je voorversterker de XLR uitgangen selecteren en/of regelen?

Het is van de zotte dat je altijd 115Volt op de min/massa van je subwoofer ingangen hebt staan...Weet je zeker dat er op de cinch min ook 115 volt staat? dat kan haast niet. Meet je tussen aarde en min/massa?

Wat als je de massa/ground in de XLR plug aan de woofer kant los haalt? (ground lift)

Klopt, maar dat is wel zo, mits ongeaard. Zodra ik Cinch of trigger aansluit dan is het weg, want dan vloeit het naar de voorversterker.

Ground lift kan ik niet testen, dit zijn standaard kabels en ik heb geen kastje daarvoor. Heb zojuist als test de XLR losgehaald en het via Cinch aangesloten.

Heb je al eens het spanningsverschil gemeten tussen je apparaten? Dus aangesloten en ingeschakeld maar zonder de interlinks er tussen. De multimeter in het wisselstroombereik.

Als je een hoog verschil meet loont het wel eens om van een van de apparaten de netstekker om te draaien. Een beetje uitvogelen welke combinatie de laagste spanningsverschillen geeft.

Allemaal getest, fases nagemeten en die zijn allemaal correct. Zodra je de verbindingen verbreekt dan krijg je weer die 115V.

Schijnt overigens normaal te zijn dat schakelende voedingen 115V op de behuizing zetten als ze niet geaard zijn. Dit is de helft van 230v en het vermogen is extreem laag. De aardlek doet er niets mee verder als je het aard.

Ik ga toch eens uitkijken naar een netfiltertje. Maar het is wel gek dat een voorversterker van 1750 euro dit soort problemen geeft... ::)
« Laatst bewerkt op: 3 november 2018, 19:27:54 door Ferry »

*

Roots

• 1888
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #23 Gepost op: 3 november 2018, 19:38:48 »
Ja...Het is zoiezo vreemd dat de subwoofer zoals je zelf ook zegt geen aarde heeft.

Ik zou de plug open schroeven en de verbinding op pin1 onderbreken :) Audioquest kabels toch?

Akelig probleem zeg.

*

Ferry

• **
  • 59
« Reactie #24 Gepost op: 4 november 2018, 12:50:24 »
Idd een naar probleem. Wat betreft het andere probleem, het harde tikken van de tweeters bij inschakelen verlichting. Ik heb voor de test een de LED lamp eruit gehaald (5w model) en vervangen door een andere lamp, een 7,8w model, beiden Ikea. Het petsen van de tweeters is daarmee al voor 2/3 verminderd. Blijkbaar geven die LED lampjes dermate opdonders aan het stroomnet dat de voorversterker dit gewoonweg niet meer kan tegenhouden. Lampje wat er nu in zit heeft een een héle kleine inschakelvertraging, terwijl het lampje dat stoort meteen aan springt.

Ben nog op zoek naar een leuk netfilter. Zag op marktplaats een Belkin PF40 staan, maar die vraag voor een apparaat van 6 jaar oud 140% van de nieuwprijs.

Helaas maakt Belkin ze niet meer, vond het een érg mooi apparaat ook om te zien zeker voor de prijs.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2018, 13:08:56 door Ferry »

*

Roots

• 1888
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #25 Gepost op: 4 november 2018, 13:12:19 »
Storende ledlampen was laatst nog in het nieuws.

https://www.ictmagazine.nl/at-onderzoekt-storende-led-verlichting/

*

seoman

• 1166
  • No Comment
« Reactie #26 Gepost op: 4 november 2018, 16:07:16 »
netfilters doen helemaal niks met je probleem.
Bespaar een hoop geld door die led-lamp te versplaatsen naar een plek waar hij niet stoort.
Led-lampen moet je zover mogelijk van je set houden. Het is regelrechte troep.

Die gevoeligheid voor tikken is een keus van de (voor)versterker bouwer.
Een ingang heeft meestal een laagdoorlaat filter die ergens tussen de 20khz en 100khz ingrijpt.
Hoe dichter bij de 20kHz des te meer beinvloeding van het geluid, hoe verder van de 20kHz af des te eerder tikken hoorbaar zijn.

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2018, 19:17:06 »
netfilters doen helemaal niks met je probleem.
Bespaar een hoop geld door die led-lamp te versplaatsen naar een plek waar hij niet stoort.
Led-lampen moet je zover mogelijk van je set houden. Het is regelrechte troep.

Die gevoeligheid voor tikken is een keus van de (voor)versterker bouwer.
Een ingang heeft meestal een laagdoorlaat filter die ergens tussen de 20khz en 100khz ingrijpt.
Hoe dichter bij de 20kHz des te meer beinvloeding van het geluid, hoe verder van de 20kHz af des te eerder tikken hoorbaar zijn.

Netfilters heb je natuurlijk in vele soorten en maten en prijzen.
Aan het genoemde probleem zullen ze inderdaad niet veel doen, maar erger nog : ze introduceren al vrij snel een
ander probleem.
Je apparatuur moet vrij en snel kunnen 'ademen' naar het lichtnet en netfilters vormen daarvoor een obstakel.
Het gevolg is dat een mooi open klinkende set er al snel door dichtslibt.
Een scheidingstrafo, ook een goede met medische spec's, doet dat ook, maar is bovendien een normale 1 : 1 trafo en
een piek aan de primaire is ook een piek aan de secundaire.
Al dat gefilter doet niet veel goeds voor je muziek, het beste dat je kunt doen is een vrije en schone groep aanleggen
waarop verder niets is doorgelust en aangesloten.
Ook de randaarde van die groep vrij houden van apparatuur die er zijn storingen op loost.
Meer kun je in je huis eigenlijk niet doen en het is dan verder zaak om uit te zoeken wat qua randaarding dan het beste
werkt.
In die zin is het trouwens vreemd dat een apparaat met een geschakelde voeding geen randaarde heeft.
Zoals je al had gemerkt staat er dan een prikkelende 115 v ac op de behuizing en die spanning hoor je af te voeren.
En niet door deze middels interlinks te vereffenen met andere kastspanningen in de set.
Die hebben ze namelijk allemaal met het gevolg dat er stroompjes gaan lopen.
Die zijn vervolgens niet zo groot dat ze de aardlek kunnen aanspreken ( 30 ma ).
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden