Versterker in protect
« Gepost op: 3 november 2018, 17:59:04 »
Goedendag,

3 jaar geleden heb ik mijn set aangesloten: Rockford Fosgate Subset Prime

Vanmorgen heb ik iets opgehaald waardoor de sub even uit de auto moest maar nu heb ik de sub weer aangesloten maar de versterker schiet steeds in protect. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Re: Versterker in protect
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2018, 23:48:55 »
Kabel naar de subwoofer in de versterker laten zitten? Als daarvan de aders kortsluiting gemaakt hebben, heb je oorzaak wel te pakken...

« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2018, 00:06:03 »
Die heb ik er idd per ongeluk in laten zitten. Maar hoe kan het dat de versterker steeds in protect blijft komen? Accu heb ik al los gehad

« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2018, 18:35:59 »
Als die kabel een keertje kortsluiting heeft gemaakt (+ en - tegen elkaar) dan is er waarschijnlijk een eindtrap defect gegaan. En daardoor gaat ie wel in protectie.

« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2018, 07:27:06 »
Is zoiets zelf te maken?of is het toch beter om hem weg te brengen?

*

minplus

• 8038
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2018, 16:23:54 »
Zo te zien kun je beter je waterpomptang wegbergen en de versterker wegbrengen als hij het waard is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2018, 19:19:25 »
Is zoiets zelf te maken?of is het toch beter om hem weg te brengen?

Hangt er vanaf of je een beetje thuis bent in elektronica, wat metingen kunt doen en goed kunt solderen.
Ik heb een aantal jaren geleden tientallen Rockford Fosgate versterkers gerepareerd, het zijn op zich prima versterkers.
Maar alles kan natuurlijk kapot en dan had je bij die versterkers toen het probleem dat er weliswaar goed verkrijgbare en
goedkope eindtorren in zaten, maar ze zaten met de behuizing gesoldeerd op speciale koelstrips.
Die stripa kon je simpel vervangen, maar dat was nogal aan de prijs en je moest ze bestellen en daarop wachten.
Op de zaak hebben we toen eens wat proeven gedaan en met een goede soldeerbout en wat oefenen bleek het goed
mogelijk om die strips te reviseren.
De fets daarop kostten maar een paar euro, maar zonder ervaring daarmee zou ik je niet aanraden er aan te beginnen.
Je moest met een stevige bout nogal snel kunnen werken.
Als die strips ( dat had een speciale naam, heb ik nu niet paraat ) ook in jouw versterker toegepast zijn zou je die
waarschijnlijk wel ergens kunnen bestellen.
Je moet dan wel even meten om te weten op welke strip 1 of meerdere kapotte fets zitten.
Als de eindtransistoren gewoon elk met een isolatieplaatje op de koelplaat zitten is het gemakkelijker, maar ook dan zul
je metingen moeten doen om te weten welke er zijn doorgeslagen.
Dat kan dan 1 enkele tor zijn, maar ook de hele kant kan doorgeslagen zijn.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2018, 16:05:47 »
Die MEHSA strips met de mosfets er op gesoldeerd zijn echt ergelijk inderdaad, ik bouw ze altijd om naar normale geclampde methode. De RF Prime heeft dat ook, RF is er alweer jaren van die strips afgestapt.